Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden delen  (gelezen 497 keer)

Offline granaet

  • Lid
bestanden delen
« Gepost op: 2011/10/10, 18:00:37 »
Hi

Heb Ubuntu op een PC gezet. Doel is om centraal in huis storage te hebben. Ik heb een bedraad netwerk met centraal een switch.

Op de Ubuntu PC heb ik van de mappen die ik wil delen de 'folder sharing' aangezet met een vinkje bij 'allow others to create and delete files in this folder'. Ook heb ik een aantal poorten opengezet, als ik de docu goed heb begrepen is voor Samba nodig 137, 138, 139 en 445.

Vanaf mijn Windows XP PC zie ik in de bestandsverkenner, onder 'Mijn netwerklocaties', de Ubutu PC met de gedeelde mappen.

Als ik die mappen wil inzien dan wordt er om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.

Welke combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord moet ik hier opgeven? Als ik de combinatie gebruik die ik ook op de Ubuntu PC gebruik krijg ik geen verbinding.

nb
Met Ubunto en Linux in het algemeen heb ik geen ervaring.
met vriendelijke groet
Granaet

Offline rings

  • Lid
Re: bestanden delen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/10, 18:30:37 »
Probeer is 'je_naam'@MSHOME dus bijvoorbeeld granaet@MSHOME als gebruikersnaam.

Offline granaet

  • Lid
Re: bestanden delen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/10, 19:40:41 »
Hi

Ik probeer allerlei combinaties maar zonder enige resultaat.

Ik had, tijdens de installatie, een gebruiker aangemaakt op de Ubuntu PC. Na wat zoeken heb ik een bijgemaakt (via Users and Groups) en die nieuwe gebruiker de rechten van 'Administrator' gegeven. Ook met de accountgegevens van deze Administrator lukt het mij niet om vanaf mijn XP PC toegang te krijgen tot de gedeelde bestanden op de Ubuntu PC. 

Wat doe ik niet goed?


met vriendelijke groet
Granaet