Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub2 bootmenu aanpassen  (gelezen 7303 keer)

Grub2 bootmenu aanpassen
« Gepost op: 2010/05/09, 23:23:23 »
Bestaat er een 'duidelijke' uitleg voor het aanpassen van het multi-bootmenu in grub2?
Ik heb de uitleg op de site van ubuntu al bekeken maar ik snap het niet  :-[

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/09, 23:30:40 »
Als je een extra kernel / os hebt toegevoegd komt het bijna altijd neer op

grub-update

voor de rest zou ik het eingelijk niet weten, ik gebruik nog altijd naar alle tevredenheid grub 1.5.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/09, 23:33:51 »
Ja, dat gedeelte snap ik.  Maar het is vooral omdat je na een tijdje met een hele hoop kernels opgescheept zit
in je bootmenu.  Ik heb een dual boot met Karmic, Suse en windows.  Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden
pas ik graag het bootmenu aan met wat zelf bijgewerkte titels.  Kwestie van alles ook een beetje overzichtelijk te houden voor
de rest van de familie  =D

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/10, 00:02:48 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/10, 11:04:49 »
Als je Ubuntu tweak installeert kun je daarin je opstartmenu opschonen.
Dus de kernels die je niet meer wilt, verwijderen.
Ubuntu tweak zit in synaptic.

Pardon  ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/10, 11:23:01 »
In mijn Synaptic staat hij niet , neem aan dat U hem zelf daarin gezet heeft .. weet niet of de topic starter dat weet. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/10, 11:42:51 »
inderdaad nu is die zichtbaar, zonder de PPA vond je in synaptic alleen ppa: ltsp-manager  

een indrukwekkend stukje software!!!
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 11:48:55 door MRIG »

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/10, 23:05:15 »
Als je Ubuntu tweak installeert kun je daarin je opstartmenu opschonen.
Dus de kernels die je niet meer wilt, verwijderen.
Ubuntu tweak zit in synaptic.

ok, ik heb ubuntu-tweak geïnstalleerd.  Maar er is toch geen optie om kernels te verwijderen?

Offline MRIG

  • Lid
    • Ger Siemerink
Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/10, 23:55:06 »
ook niet bij de optie "Pakketopruimer" eventueel nadat je hebt ontgrendelt?

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/11, 00:02:11 »
Zou ik niet gebruiken. Je kan beter via Synaptic je overtollige kernels verwijderen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/11, 00:38:17 »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Grub2 bootmenu aanpassen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/11, 01:05:27 »
Ja, dat gedeelte snap ik.  Maar het is vooral omdat je na een tijdje met een hele hoop kernels opgescheept zit
in je bootmenu.  Ik heb een dual boot met Karmic, Suse en windows.  Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden
pas ik graag het bootmenu aan met wat zelf bijgewerkte titels.  Kwestie van alles ook een beetje overzichtelijk te houden voor
de rest van de familie  =D

Ik heb dit zelf voor elkaar gekregen in Burg2 (meer grafische grub), door het volgende bestand aan te passen: /etc/burg.d/30_os-prober (ook mogelijk met Grub2 /etc/grub.d/30_os-prober)
Helaas is dit alleen voor gevorderde (scripters) en niet zonder risico op een niet opstartende installatie.

Die van mij is alleen gericht op Ubuntu Dualboot, en ik heb de windows checker eruit gesloopt (had alleen recovery). De namen zijn bij mij nu: Ubuntu 10.04 en Ubuntu 9.10. Zodra je op F7 drukt krijg ik extra opties die de volledige naam met kernel en recovery bevatten. Ik wil deze code best delen, maar ik kan niet beloven dat deze goed werkt op andere systemen. dusss Eigen Risico

Hieronder 2 screenshots:

« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 01:11:02 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal