Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bin file  (gelezen 1992 keer)

bin file
« Gepost op: 2014/05/11, 11:46:02 »
Ik heb al 6 mensen naar Linux ( 4xUbuntu en 2xMint) overgehaald maar nu kom ik het volgende tegen :
Een dualboot van Ubuntu10.04 en 12.04 moest ik vervangen door 14.04, de persoonlijke map kopieer ik naar een externe hd en installeer 14.04, tot dusver geen probleem maar wanneer ik de persoonlijke map terug wil zetten  blijken het bin files te zijn en kan ik die niet openen. Nu heb ik alles op mijn pc geplaatst (Ubunt12.04) en gezocht in alle forums maar geen oplossing gevonden. De terminal opdrachten met chmod +x,enz geven steeds als antwoord : map of bestand bestaat niet. Wie heeft de gouden tip ?

Re: bin file
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/11, 12:14:52 »
Wat zijn dat überhaupt voor een soort bestanden? Misschien dat je daar iets over kan uitleggen. Zijn het disk images? http://whatis.techtarget.com/fileformat/BIN-Binary-file chmod +x gebruik je voor uitvoerbare bestanden (scripten of executables).

Re: bin file
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/11, 12:29:38 »
@Eric, zoals aangegeven zijn het bestanden van de persoonlijke map: documenten, foto's, muziek, enz. De oorspronkelijke map was 34Gb en de map tshift exact dezelfde grootte. Er is duidelijk wat mis gegaan, maar wat ? Met diezelfde externe hd heb ik al verschillende keren persoonlijke map gekopieerd en terug gezet, altijd zonder problemen, maar nu............???

Offline daniel

  • Lid
Re: bin file
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/11, 12:56:51 »
Met welk programma heb je de map gekopieerd als backup?

Re: bin file
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/11, 13:59:37 »
misschien heb je hier wat aan?.

 Het is ook mogelijk dat u de juiste applicatie op uw pc, maar .bin bestanden zijn nog niet gekoppeld. In dit geval, wanneer u probeert te openen een .bin bestand, kunt u Windows vertellen welke toepassing de juiste is voor dat bestand. Vanaf dat moment, het openen van een .bin bestand zal de juiste toepassing te openen.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline jan11000

  • Lid
Re: bin file
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/11, 14:12:44 »
Indien je gewoon gekopieerd hebt dan denk ik dat je file systeem door elkaar is gegaan.
Voor als je het nog niet weet, een kopie maken is geen backup(dus kopieren en 100 kopies maken is geen backup), reden is, je weet niet of origineel en kopie hetzelfde is. Dus ook kontrole achteraf gebruiken of ze hetzelfde zijn.
Heb je de hd via software losgekoppeld en dan pas los getrokken?

Nu zou je kunnen doen,
1 met een livecd van 12.04 eens kijken wat deze zegt van je hd.
2 kopie trekken van je hd waar je data op staat, een bit voor bit kopie.
3 dan misschien fsck laten lopen, of dit helpt weet ik niet.
4 dan recovery software proberen, het liefst op een niet aangetaste/gewijzigde kopie.
En blijf van het origineel af.

Re: bin file
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/11, 15:08:21 »
Met welk programma heb je de map gekopieerd als backup?
Ik sluit me bij deze vraag aan. Pas als die beantwoord is, kunnen we verder gaan denken. Het hoeft uiteraard geen programma te zijn, het kan ook een directe kopieeropdracht geweest zijn (hoewel 'cp' natuurlijk ook gewoon een programma is!). En waar komt die naam 'tshift' vandaan?

Edit. Ik zie dat die bin's bedoeld zijn om naar cd te worden gebrand, oa. Nero kan dat, of Daemon Tools.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/11, 15:12:21 door Paul Matthijsse »

Re: bin file
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/11, 18:40:33 »
Dit zijn de afbeeldingen, foto's, enz., die gewoon versleept zijn van interne naar de externe hd, daarvoor is geen speciaal programma nodig en ik heb dat al meermaals toegepast zonder problemen, waarom dat nu plots extensie "bin" is , dat begrijp ik niet.
De persoonlijke map was origineel 34Gb en de inhoud van tshift is eveneens 34 Gb, daarom vermoed ( en hoop ) ik dat het moet mogelijk zijn om alles terug te halen. De naam tshift is lukraak gekozen.
Nog iets opmerkelijk : de files tshift_data_0000.bin tot tshift_data_0031.bin bevatten elk 1,1 Gb, wat dus 34Gb geeft.
Alle hulp wordt in dank aanvaard.

Re: bin file
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/11, 19:55:25 »
Bert,

Ik kan niet achterhalen wat er gebeurt is.
Nu weet ik dat .bin bestand (al dan niet in combinatie met .cue bestand) een image bestand is.
Google eens op bin cue linux, misschien staat er iets tussen dat je op weg kan helpen om ze terug te zetten.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline daniel

  • Lid
Re: bin file
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/11, 20:22:01 »
Probeer eens de grote bin files te openen met een uitpak programma..
Of wat gebeurd er als je op een grote bin file klikt en openen met:    k3b  ?
K3b is een brand programma die ook images kan branden.

Offline daniel

  • Lid
Re: bin file
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/11, 20:29:19 »
die genummerde bin files lijken me meer een gecomprimeerde reeks van een soort backup programma of iets van dit soort.


Paar vragen:
-----------------------
1.) Gaat dit wel om je eigen bestanden of is het van een ander die het bewerkt heeft als backup?
2.) Is de hardeschijf waarvan ze gecopieerd zijn wel betrouwbaar of misschien corrupt door bv cluster / hd fouten?
3.) Heb je de externe hardeschijf wel eens op fouten gecontroleerd?

Door cluster fouten op de hardeschijf kunne ook raren bestanden door ontstaan.

Re: bin file
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/11, 20:56:11 »
die genummerde bin files lijken me meer een gecomprimeerde reeks van een soort backup programma of iets van dit soort.
...

Inderdaad. DejaDup doet ook zoiets, die zet alles in archiefbestanden van een vaste grootte.

Re: bin file
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/11, 22:39:45 »
De harde schijf waar ik de bestanden vanaf gehaald heb kan ik pas dinsdag controleren, de externe schijf met tshift controleer ik morgen en geef hier de uitslag door. Openen met k3b gaat niet, "onbekend bestand".

Offline jolo

  • Lid
Re: bin file
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/12, 06:07:40 »
Als je nu in het terminalvenster naar de map met die bin files gaat
cd tshift [Enter]

En daarin het volgende commando uitvoert
file * [Enter]

Zodat je de output daarvan, eventueel hier kunt posten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: bin file
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/12, 06:12:11 »
Als ik me niet vergis kan AcetoneISO overweg met .bin bestanden.
Anders met de terminal progjes iat of bchunk om deze .bin bestanden om te zetten naar .iso bestanden.

De progjes staat tussen de pakketten van *buntu, Hoe ze precies wereken  -> even googlen.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: bin file
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/12, 22:03:28 »
AcetoneISO, bchunk en dergelijke heb ik allemaal via google al gevonden en getest zonder resultaat. De externe hd is getest en is OK.
De interne hd test ik morgen.
@jolo, hierbij het resultaat van je suggesties, bestand 21 is anders dan de rest. Nog even herinneren dat de copie bestanden bevat met tekst, foto's, video's, enz., zoals een persoonlijke map is samen gesteld.

Re: bin file
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/13, 20:50:12 »
Bert,

Het lukt me op het moment je kopieer-opdracht niet nabootsen.
Niet met Nautilus of met MC of terminal opdracht.
Zelf met Nautilus "Sent to..." kan ik alleen kiezen tussen de formaten: zip, tar.gz en tar.bz2. Geen bin formaat.
Wat er toen is misgegaan??

Als je kan herinneren wat je toen precies heb gedaan... Het kan helpen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556