Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat  (gelezen 1119 keer)

Offline bart85

  • Lid
In python heb ik een array van 2 dimensies. Deze informatie wil ik met een python script in een opendocumentformaat zetten. De bedoeling is om een tabel te teken waar de array in geplaatst moet worden. Hierbij is het de bedoeling dat alle velden omlijnd worden. Uit eindelijk is het de bedoeling om de informatie af te drukken.

Het mag met een text document, maar het gebruik van een spreadsheet is ook prima.

Welke pythonmodules ban ik hiervoor nodig?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/08, 20:47:10 »
Het lijkt me niet eenvoudig om deze opendocumentformaat te gebruiken. Het gebruik van HTML lijkt mij veel eenvoudiger.
Kan iemand me helpen om een tabel in HTML te maken m.b.v. python code?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/09, 09:23:19 »
Dat kun je zelf toch wel? HTML is gewoon normale tekst, dus je moet gewoon je lijst omzetten in strings met html code er tussen. Er zijn trouwens ook libraries voor python die html weer kunnen omzetten naar PDF (logischer dan odt zou ik zeggen). Google werkt hier prima voor.

Overigens is google best handig als je programmeert. Door in google de woorden "odt" en "python" te tikken kwam ik op:
http://stackoverflow.com/questions/18439396/create-openoffice-odt-document-with-python en https://pypi.python.org/pypi/relatorio
« Laatst bewerkt op: 2015/10/09, 09:25:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/09, 09:51:34 »
Welke formaat je ook kiest (odf, html), het gaat ongeveer zo:
- maak in de tool die bij het formaat hoort, een document aan (bv. met LO writer)
- analyseer de tekst die gegenereerd wordt, gebruik dit als voorbeeld
- genereer in een programmeertaal (bv python) *exact* deze tekst

Let op dat als je ODF gebruikt, je ook iets met metadata moet doen; dit kun je uit het 'voorbeeld' halen; daarna moetje het inpakken (soort van zip).  Qua pythin heb je eigenlijk niks nodig, omdat je kale tekst genereert.

Offline bart85

  • Lid
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/09, 19:24:47 »
Ik heb erover nagedacht. Het word HTML leren. Op internet heb ik een tutorial gevonden. Dat gaat vast lukken. Het is idd niet zo moeilijk.
Ik vraag me af hoe ik van een html formulier gegevens naar een python programma stuur. En hoe het resultaat van het python programma automatisch in de browser komt te staan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline MKe

  • Lid
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/09, 21:18:05 »
Je moet dan een webframework gaan gebruiken. Lees je eens in in bottle of flask.

Offline bart85

  • Lid
Re: Vanuit pythoncode een document opstellen in het opendocumentformaat
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/10, 20:50:09 »
Het is programma is klaar. Op een ding na, input via de browser met een formulier.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.