Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leg me die rechten nou nog eens uit...  (gelezen 1281 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Gepost op: 2007/01/18, 21:02:02 »
Hoi allen,
Ik snap er nix meer van. Ik heb in /home/ikke een symbolische link aangemaakt naar /home/mijnvrouw/photos.
Nou wil ik via die link de zelfde schrijf en edit rechten als dat ik zou hebben als ik onder de account van vrouwlief was ingelogd, maar wat ik ook probeer, dan weer niet de goeie rechten, dan zie ik weer helemaal nix, en dan is de bovenliggende map weer niet oke....

Enfin, ik ben aardig ver op de goede weg, al expirementerend kom ik er geloof ik wel:
hier wat uitvoer:
gercokees@Laptop:~$ ls -la /home/cora/ | grep Afb
drwxrwx--x 66 cora samen 4096 2007-01-18 17:57 Afbeeldingen

gercokees@Laptop:~$ ls -la | grep afb
lrwxrwxrwx  1 gercokees gercokees   23 2007-01-14 15:27 afb -> /home/cora/Afbeeldingen

gercokees@Laptop:~$ ls -la "/home/gercokees/afb/" | grep "1 jan"
drwxrwx--x  2 cora      samen        4096 2007-01-15 21:06 1 januari 2007

gercokees@Laptop:~$ ls -la "/home/gercokees/afb/1 januari 2007/" | grep 0003
-rw-rw-r--  1 cora samen 1722217 2007-01-15 21:06 PICT0003.JPG

(cora is dus mijn vrouw, maar dat hadden jullie natuurlijk allang door in de groep samen zitten we samen... )
Nu de vragen:
1: Waarom kan ik geen bestanden wissen in de submappen?
2: Hoe kan ik snel alle rechten in een keer toekennen (ik heb nu heel omslachtig allerlei acties uitgevoerd, en heb er naar mijn gevoel een beetje een zootje van gemaakt.)
3: Kan ik een standaard groep en rechten voor de groep toekennen, zodat ook nieuwe bestanden automatisch de goede rechten krijgen?
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline nicolas

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/18, 21:36:42 »
Gerco, jij zit in je 'eigen' groep, nl. gercokees. Je vrouw zit in de groep samen. Wat jij moet zorgen sis dat je wordt toegevoegd aan de groep samen.

Want volgens deze regel:
drwxrwx--x  2 cora      samen        4096 2007-01-15 21:06 1 januari 2007heeft de eigenaar (cora) en de groep (samen) lees schrijf en uitvoerrechten. Ieder ander, jij dus ook, mag alleen uitvoeren. Het enige waar jij zelf rechten op hebt is de 'snelkoppeling' naar die map Afbeeldingen.

Via Systeem --> Beheer --> Gebruikers en groepen kom je in het gebruikers scherm. Klik op de tab groepen en zoek de groep samen. Klik vervolgens links op eigenschappen en voeg jezelf toe aan de groep samen.

Nu zou het moeten werken volgens mij.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline gercokees

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/18, 21:45:49 »
denk ik niet, kijk maar:
gercokees@Laptop:~$ cat /etc/group | grep samen
samen:x:1002:gercokees,cora
(en dit stond er al voor jou post, helaas)
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/19, 15:07:46 »
Oke, laat me mijn vraag anders formuleren.
1: Ik wil graag alle files, met uitzondering van directories, in een bepaalde map en zijn submappen voorzien van dezelfde rechten.
chmod 664 -R /home/gercokees/afb/
voldoet volgens mij niet, want die neemt ook alle directories mee.

2: Ik wil graag alle directories in een map en zijn submappen voorzien van dezelfde rechten.

3: Hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuw aangemaakte files in deze map bepaalde rechten en gid's krijgt? Of moet ik bovenstaande 2 acties elke keer opnieuw uitvoeren?
Groet,
Gerco-Kees
<><

Aline

  • Gast
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/19, 15:36:54 »
Citaat van: gercokees
Oke, laat me mijn vraag anders formuleren.
1: Ik wil graag alle files, met uitzondering van directories, in een bepaalde map en zijn submappen voorzien van dezelfde rechten.
chmod 664 -R /home/gercokees/afb/
voldoet volgens mij niet, want die neemt ook alle directories mee.

2: Ik wil graag alle directories in een map en zijn submappen voorzien van dezelfde rechten.

3: Hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuw aangemaakte files in deze map bepaalde rechten en gid's krijgt? Of moet ik bovenstaande 2 acties elke keer opnieuw uitvoeren?
Je eerste vraag. Zelfde behoefte gehad. Oplossing: Een vriend van me gaf me dit:

Citaat
Het veranderen van de permissies van bestanden in vele directories zonder de permissies van de directories aan te tasten.

find ./ -type f -exec chmod 644 {} \;

find gaat voor elke file (optie -type f) het commando chmod 644 uitvoeren,  " {} " staat elke gevonden file) , "  ; " is om het commando af te sluiten maar moet worden 'escaped' (backslash) omdat anders de shell 'm interpreteert.
Uiteraard moet je heel goed weten waar je in de tree zit, maar dat hoef ik je natuurlijk niet te zeggen :) Works like a charm.

Offline Ramana

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/19, 15:59:27 »
Het kan in de console, zoals de tip van Aline
Het kan ook met konqueror (KDE) met de rechtermuisknop -> eigenschapen -> toegangsrechten; eventueel konqueror in een console als root starten... Of Nautilus het kan weet ik niet. Ook met mc moet het lukken...

Offline nicolas

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/19, 17:38:55 »
Hmmm.
Vraag 1 lijkt inderdaad door Aline te zijn beantwoord
Vraag 2 heb je zelf al beantwoord middels chmod -R
Vraag 3 zou ik niet weten. De gebruiker waaronder de applicatie draait (bijvoorbeeld jij gebruikt GIMP) zal ook de gebruikerspermissies geven aan de  files die door die applicatie worden weggeschreven.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/19, 17:43:12 »
Vraag 3:
- ten eerste wat nicolas zegt
- ten tweede, wat uw umask is in .bashrc
- ten derde kan je één en ander manipuleren met sticky bits, zie http://www.uwsg.iu.edu/usail/tasks/fileper/fileper.html of google

Offline gercokees

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/24, 17:46:58 »
Dank voor jullie reacties, De oplossing van Aline werkt perfect. En dat met die sticky bits, dat zal ik eens lezen...

Groetjes,
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
Leg me die rechten nou nog eens uit...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/29, 20:08:00 »
Inmiddels uitgezocht wat die sticky bits doen, en ook zo ingesteld: Perfect! Ik zou nu nog graag een umask instellen, zodanig dat bestanden in deze map standaard de goede groepsrechten krijgen.

Nu dacht ik de /etc/fstab als volgt aan te passen:

# /dev/hda1 -- converted during upgrade to edgy
UUID=f6e72445-c19e-43aa-a43f-533c1390edb5 /home/cora/Afbeeldingen ext3 defaults,uid=1000,gid=1002,umask=007 0 2
Inmiddels heb ik al het een en ander geprobeerd, maar het werkt allemaal nog niet naar behoren...dat wil zeggen, dat deze partitie tijdens het booten niet wordt gemount. Er zal dus wel een foutje in de fstab zitten...?
Groet,
Gerco-Kees
<><