Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...  (gelezen 502 keer)

In alle op mijn geïnstalleerde versies van Xubuntu 18.04 is mij opgevallen dat bij het maken van een archiefbestand met de rechter muisknop, dat je een melding krijgt dat er "geen geschikte archiefbeheerder" is gevonden. Bij het doorzoeken van het systeem zag ik nog sporen van File-Roller, dus ik heb het donkerbruine vermoeden dat achter de schermen File-Roller nog aangewezen staat als archiefbeheerder, en niet - zoals het logischerwijs het geval zou moeten zijn, de vervanger Engrampa.

Ter verduidelijking:


Afbeelding 1: Een archief aanmaken van enkele en/of meerdere bestanden met de rechter muisknop...



Afbeelding 2: ...dat lukt helaas niet.

Waar kan ik dit wijzigen? Ik weet dat ik dit probleem héél lang geleden ook al eens tegen gekomen ben, maar ik weet niet meer hoe ik dat opgelost had. Dus als iemand het weet.... roept u maar!  :)
« Laatst bewerkt op: 2018/06/09, 22:18:01 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/09, 15:34:21 »
Instellingen > Bewerker van Bestandsoort-associaties (MIME)
Maar daar staat bij mij (18.04) al application/gzip engrampa archief beheer

Heb je hier iets aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

  • Gast
Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/09, 15:46:27 »
sudo apt-get install xfce4-goodies

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/09, 16:25:12 »
Instellingen > Bewerker van Bestandsoort-associaties (MIME)
Maar daar staat bij mij (18.04) al application/gzip engrampa archief beheer

Heb je hier iets aan?
Hoi Ron,

Bij mij is het precies hetzelfde. Deze instelling is van toepassing als je een ingepakt bestand moet uitpakken. Een archief aanmaken is precies omgekeerd, en daar kan Xubuntu Engrampa niet aanwijzen als archiefbeheerder. Ik ben vergeten waar precies in het systeem staat waar je Engrampa als systeemstandaard aan kan wijzen voor het maken van archieven. Voor het uitpakken van archieven is het al reeds de standaard (zoals bij jou), maar bij het aanmaken is er systeemwijd geen (of in ieder geval niet de juiste) programma aangewezen. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/09, 16:27:57 »
sudo apt-get install xfce4-goodies

Dat gaat, behalve dat ik een hele stoot aan extra software mee sleur, voor het probleem verder niet uitmaken. De Thunar-archive-plugin, die ook in deze Xcfe4-goodies zit, is al reeds standaard geïnstalleerd. Helaas....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/09, 16:41:11 »
Ah, niet aan gedacht. Ik ga maar even rommelen in de Xconf-instellingen. Wellicht dat dáár het antwoord ligt. Ik kom erop terug.

Update 18:03 uur: Xconf biedde geen soelaas. Heb daarna Dconf-editor nog even geïnstalleerd om te kijken of ik daar iets in kon wijzigen, maar ook daar geen succes. Vervolgens DEZE methode geprobeerd (met uitzondering van File-Roller deïnstalleren, aangezien deze toch niet op Xubuntu geïnstalleerd staat), maar ook dit zorgt er niet voor dat Engrampa als systeemstandaard wordt aangewezen om archieven AAN TE MAKEN (voor het uitpakken is Engrampa al de standaard applicatie).

Iemand verder nog suggesties? Want ik kan me voorstellen dat iedereen die Xubuntu 18.04 LTS heeft dit probleem ook heeft. Ik weet dat het een kwestie is van een instellinkje, maar ik ben er nog niet achter wáár! :(
« Laatst bewerkt op: 2018/06/09, 18:02:58 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/09, 19:24:14 »
Bij mij werkt het standaard gewoon, zowel om tar.gz als zip te maken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/09, 21:39:24 »
Bij mij werkt het standaard gewoon, zowel om tar.gz als zip te maken.
Ik kan het ook gewoon, maar dan moet ik expliciet eerst Engrampa opstarten, een nieuw archief aanmaken en dan vervolgens de bestanden in dat archief toevoegen. Het is dus wel mogelijk, maar dat is de omslachtige weg, zeg maar. Met de rechter muisknop een archief maken krijg ik dus die foutmelding die je ziet in de eerste posting. Niet alleen op één machine, maar op alle Xubuntu's op alle computers. Het is dus niet specifiek één systeem, maar ik zie het terug op alle Xubuntu's 18.04 die ik op mijn computers heb staan (5 stuks in totaal).

Draai je ook Bionic, of zit je nog Xenial? Want in laatstgenoemde heb je dit euvel volgens mij niet.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/09, 22:00:49 »
Ik heb de oplossing gevonden. Het zat 'm in het wijzigen van de snelkoppeling in toepassingenmenu. Omdat ik ooit de Engrampa snelkoppeling heb aangepast (ander icoon en beschrijving) heeft het systeem een nieuwe snelkoppeling geplaatst in de map "~/.local/share/applications". De originele snelkoppelingen staan in de map "/usr/share/applications". Die snelkoppeling is blijkbaar verbonden met de keuze in het rechter muisknopmenu. Omdat ik met het aanpassen van de Engrampa snelkoppeling de originele snelkoppeling heb overruled, verwees de optie in het rechter muisknopmenu niet meer juist door.

Oplossing: de verwijzing in Menulibre niet dáár aanpassen, aangezien deze een nieuwe verwijzing maakt in de lokale map "~/.local/share/applications". Ga in plaats daarvan naar de verwijzing in het pad "/usr/share/applications", wijzig "engrampa.desktop" met een teksteditor (ik gebruik daar Nano of McEdit voor) met jouw eigen aanpassingen (bijvoorbeeld een verwijzing maken naar een ander icoon, beschrijving aanpassen etc.). Met deze werkwijze overrule je de verwijzing in het rechter muisknopmenu niet, blijft de verwijzing naar het dialoogvenster om bestanden direct te comprimeren intact en verwijst het het juist door.

We zijn eruit! :D
« Laatst bewerkt op: 2018/06/09, 22:15:33 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/09, 22:22:34 »
Draai je ook Bionic, of zit je nog Xenial? Want in laatstgenoemde heb je dit euvel volgens mij niet.
Op deze laptop heb ik 4x Xubuntu 18.04 staan, dan kan je met een gerust hart iets verzieken :lol:
Blij dat het toch opgelost is, logisch dat ik het niet kon zien (achteraf is alles logisch).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu 18.04: archief aanmaken lukt niet via rechter muisknop...
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/09, 22:31:03 »
Draai je ook Bionic, of zit je nog Xenial? Want in laatstgenoemde heb je dit euvel volgens mij niet.
Op deze laptop heb ik 4x Xubuntu 18.04 staan, dan kan je met een gerust hart iets verzieken :lol:
Blij dat het toch opgelost is, logisch dat ik het niet kon zien (achteraf is alles logisch).
Ja, soms zit de oplossing in iets heel simpels. Het probleem kan soms ook héél klein zijn, maar irritant genoeg als je veelvuldig gebruik maakt van een bepaalde functie binnen het systeem. Dit was zo'n ergenisje: niet wereldschokkend, maar toch ééntje die op een gegeven moment irriteert omdat je het vaak gebruikt.

Maar dit is het scherm die ik graag wilde zien:


Afbeelding 3: Dit is wat ik graag wilde zien. Gelukt, en opgelost!
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?