Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wisselen van eth1 naar eth0  (gelezen 1638 keer)

Offline jfarts

  • Lid
Wisselen van eth1 naar eth0
« Gepost op: 2010/11/29, 20:18:52 »
Hoi, ik heb een vraag waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. Ik heb sinds kort een oude PC met Ubuntu Server 10.10 draaien en die gebruik ik om mijn media te downloaden en dit te delen in het netwerk.
Helaas zijn de snelheden niet echt geweldig, bedraad iets kopieren van de server naar mijn laptop gaat met maximaal 1MB/s. Omdat de PC redelijk oud is (2002) vermoedde ik dat daarin het probleem zit en daarom ben ik gaan kijken naar de specificaties van de netwerk kaart.
Met 'sudo lshw -html -> hardware.html' heb ik de hardware specificaties opgevraagd en ik heb twee interfaces gevonden, namelijk eth0 en eth1. (Ik heb maar 1 ethernet aansluiting)

'ifconfig' geeft me dat ik momenteel gebruik maak van eth1, terwijl ik eigenlijk gebruik wil maken van eth0, want deze interface is sneller (tot 10MB/s) en heeft ook Wake on Lan.

Om te wisselen van interface dacht ik het volgende te kunnen doen: In het bestand /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules heb ik de namen van de interfaces omgewisseld en de computer opnieuw opgestart. Hiermee dacht ik het probleem op te lossen.

Helaas werkt dit niet, de server is niet meer terug te vinden, ook in de router kan ik hem niet in de DHCP client list terug vinden.

Weet iemand misschien wat er mis gaat of wat ik over het hoofd zie?

Bedankt!

Jan



Offline ivo

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/29, 21:34:56 »
Als je maar 1 ethernet aansluiting hebt, hoe kom je er dan bij dat je twee interfaces hebt?
Dus, voor alle duidelijkheid, je hebt maar één aansluitingspunt voor een netwerk kabel met een 8-polig
RJ45 plugje?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/29, 21:52:03 »
je netwerkkaart kan tot 10 mb/seconde?

dan kan je ook niet sneller dan 1 mb kopieren zo is ook met et volgende

10mb  = 1 mB
100 =10
1000(1 gb) =100
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline jfarts

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/30, 07:48:23 »
Als je maar 1 ethernet aansluiting hebt, hoe kom je er dan bij dat je twee interfaces hebt?
Dus, voor alle duidelijkheid, je hebt maar één aansluitingspunt voor een netwerk kabel met een 8-polig
RJ45 plugje?

Als ik een lshw uitvoer krijg ik twee interfaces te zien, ook kan ik ethtool uitvoeren op zowel eth0 als eth1.
Ik heb inderdaad maar een aansluitpunt voor een RJ45 plugje.

je netwerkkaart kan tot 10 mb/seconde? dan kan je ook niet sneller dan 1 mb kopieren zo is ook met et volgende
10mb  = 1 mB
100 =10
1000(1 gb) =100

Die andere interface geeft aan dat hij 100mbit is, dat is zoals je aangeeft 10MB/s. Of had ik hier 10mB moeten zetten? Weet alleen dat byte met een hoofdletter is.


Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/30, 08:00:36 »

je netwerkkaart kan tot 10 mb/seconde? dan kan je ook niet sneller dan 1 mb kopieren zo is ook met et volgende
10mb  = 1 mB
100 =10
1000(1 gb) =100

Die andere interface geeft aan dat hij 100mbit is, dat is zoals je aangeeft 10MB/s. Of had ik hier 10mB moeten zetten? Weet alleen dat byte met een hoofdletter is.


[/quote]

dan moet je max 10 mb/sec kunnen halen ja
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/30, 11:48:56 »
Wat staat er precies in je udev rules file?
Hieraan kun je ook meteen zien wat voor driver er gebruikt word en of het dus niet gewoon een oude kaart is...

De netwerkkaart is niet toevallig zo oud dat er een RJ45 stekker (zo'n 'normale') en een BNC (zo'n soort tv stekker) op zitten he?
Zo wel: vergeet de tweede (BNC) en koop een andere netwerkkaart :P

als je een nieuwe moet ik heb er nog wel een paar die je kan krijgen
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline jfarts

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/30, 21:12:51 »
Wat staat er precies in je udev rules file?
Hieraan kun je ook meteen zien wat voor driver er gebruikt word en of het dus niet gewoon een oude kaart is...

De netwerkkaart is niet toevallig zo oud dat er een RJ45 stekker (zo'n 'normale') en een BNC (zo'n soort tv stekker) op zitten he?
Zo wel: vergeet de tweede (BNC) en koop een andere netwerkkaart :P

Ik wilde even gaan kijken wat er in mijn udev regels stond, maar ik kan er dus niet meer bij met ssh, omdat de server niet meer in mijn netwerk staat. Moet er even een scherm aan hangen om alles terug te zetten. Als ik dit heb gedaan, dan zal ik de regels even posten.

En de pc is wel een oud beestje, maar hij is niet zo oud dat er nog een BNC op zit ;)

Heb net een gigabit router gekocht, dus misschien is het niet zo'n gek idee om die hele kaart gewoon te vervangen door een PCI gigabit kaart. Dan is het probleem ook opgelost.

Weten jullie toevallig een kaartje dat zeker werkt met ubuntu server, of ben je al snel veilig met een standaard Broadcom kaart?


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/01, 00:59:45 »
Als je toch voor een nieuwe Gbit kaart-gaat, kies dan voor een PCIe kaart als die in je pc past. Anders loop je alsnog tegen allerlei bottlenecks aan. Qua merk kan je het beste kiezen voor Intel, die werkt gegarandeerd.

Offline jfarts

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/01, 10:53:50 »
Als je toch voor een nieuwe Gbit kaart-gaat, kies dan voor een PCIe kaart als die in je pc past. Anders loop je alsnog tegen allerlei bottlenecks aan. Qua merk kan je het beste kiezen voor Intel, die werkt gegarandeerd.


Bedankt voor de tip Johan, helaas heb ik geen PCIe aansluiting, dus dat wordt een PCI kaart. Zal eens kijken wat intel voor kaartjes heeft.

Offline jfarts

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/01, 11:21:19 »
Ik zit nu te kijken naar deze kaart:
http://www.routershop.nl/products/bekabelde-componenten/netwerkadapters/pci/intel-pro-1000-gt-desktop-adapter-bulk.htm

Werken die kaarten Out of the Box, of moet ik daar nog ingewikkelde dingen met kernels doen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/01, 18:58:04 »
Die werkt direct uit de doos.

Offline jfarts

  • Lid
Re: Wisselen van eth1 naar eth0
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/01, 23:03:11 »
Dank je wel, dan zal ik die eens bestellen.