Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer  (gelezen 5975 keer)

Offline NGF

  • Lid
[Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Gepost op: 2009/11/02, 20:54:55 »
beste forumleden,
Ik heb sinds zaterdag een verse installatie van ubuntu 9.10 naast W7 op een acer 5635g extensa laptop.
Ik heb een probleem met de power manager, namelijk dat hij alleen de spanning geeft die hij denkt dat nog in mijn draadloze muis zit, en niet de spanning van de accu van de laptop. Via de live cd zie ik dat wel. Ik heb geprobeerd gnome power manager volledig te verwijderen en op nieuw te installeren, maar ik kreeg na het herinstalleren van de gnome powermanager een foutmelding met het advies contact op te nemen met mijn systeembeheerder. Ik wil graag kunnen zien hoelang ik nog met de accu kan doen voor ik moet opladen en instellingen kunnen maken voor als ik op de accu werk. Via kpowersave(via het software centrum geinstalleerd) krijg ik ook geen indicatie van hoe vol mijn batterij is.. Als de batterij leeg is valt mijn computer nu spontaan uit.

Verder heb ik bij gnome power manager maar 2 tabbladen, namelijk op netstroom en algemeen, geen tabblad voor instellingen op accu...

alvast bedankt,
NGF
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 14:54:07 door NGF »

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/02, 22:15:32 »
Verder had ik via de energiebeheer ingesteld dat ik, als ik op de powerknop van de laptop druk, hij afsluit. Nu valt hij in 1 keer uit als ik erop druk, terwijl hij "normaal" afsluit via de keuze bij gebruikersnaam en dan afsluiten/herstarten keuze ding. Als ik het via het keuze ding deed, dan bleef ubuntu hangen in een msdos achtig scherm nadat hij zei dat hij was afgesloten, enkel de laptop bleef aan. Nu ik een keuze menu wilde (herstarten/afsluiten) als ik op de aan uit knop druk, is dat menu van mn paneel verdwenen(kreeg netjes een melding dat er iets niet geladen kon worden, sindsdien is t foetsie) en ik kan het bij toevoegen aan paneel ook niet terugvinden. Iets anders met de batterij kan ik ook niet toevoegen aan het paneel...

Er begint steeds meer uit te vallen.

alvast bedankt,
NGF

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 07:02:18 »
Wat gebeurt er als die muis niet gebruikt wordt?

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 13:52:19 »
dan geeft hij nergens de spanning van. Op de liveCD met de usb muis aangesloten gaf hij beide spanningen aan, dus het ligt niet direct aan die muis.

Wat ik nu wel echt kwijt ben, is de fastuserswitchapplet(zoals de foutmelding het noemde), dat ding met je gebruikersnaam waar je op klikt als je wil herstarten/afsluiten.

Bij normaal afsluiten via een rode paneelknop(aan/uit teken erop) blijft het scherm hangen op de mededeling: System Halted, erna volgt niets. Als ik dan op de aan/uit knop van de computer druk, valt hij in 1 klap uit, net als wanneer ik dat doe wanneer ubuntu bezig is(zelfde effect als stekker eruit halen en batterij verwijderen, in 1 keer valt dan de stroom weg). Lijkt me niet de juiste afsluit manier...

De computer is erg nieuw, misschien werkt de software van energiebeheer nog niet goed samen met de hardware van de energie?

alvast bedankt,
NGF

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/03, 22:44:48 »
Ik heb de spercificaties bekeken. De hardware wordt voldoende ondersteund, dus dat kan het niet zijn. Bovendien gaat het met de live-cd wel goed, dus ik zou als ik jou was zou ik een verse installatie overwegen. En daarna geen energiebeheerstoepassingen installeren die ontworpen zijn voor de KDE intreface (waar Kubuntu mee werkt). De Gnome interface heeft eigen applicaties daarvoor, de eerstgenoemden zijn niet geschreven met Gnome in gedachten. Dus met een beetje pech maak je de zaken dan alleen maar erger.

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/03, 23:19:01 »
Nee, dat kubuntu geval leek me ook niet handig, maar hij stond bij de mogelijke downloads en ik wilde even kijken;)
Waar slaat energiebeheer zijn instellingen op? Homemap of in een / map? want ik wil wel mn instellingen etc behouden;) Net klaar met bijna alles instellen.

Verder, bij de livecd was de muis aangesloten voor het opstarten, bij deze installatie sloot ik de muis aan na de installatie, en volgens mij verdween toen direct de meting van de batterij. Dat is wel het verschil. Opstarten zonder muis hielp niets.

Ik ga morgen dan eens kijken of opnieuw installeren werkt. Bedankt voor de hulp!

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 12:24:52 »
Hey

nu heb ik een apart probleem, na de herinstallatie zijn de home folder en windows partitie niet goed gemount(geen aanhechtingspunt..), dus eigenlijk wil ik alles opnieuw doen, maar als ik nu via de live cd opstart is het probleem er weer, terwijl op de huidige ubuntu installatie(net vers) is het weg. Wat kan ik nu doen? Ik vrees dat bij een herinstallatie nu, de batterij weer niet herkend zal worden.. Ik heb nu 2x opgestart met de live cd, ik ga het nu nog een derde keer proberen of het dan geod gaat, zo ja, opnieuw installeren en goed mounten. Anders, heeft iemand een idee?

met vriendelijke groet,
Arthur

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 12:28:21 »
Dit is allemaal wel erg eigenaardig zeg...

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/04, 12:33:21 »
3 maal is geen scheepsrecht. Het is zeker eigenaardig, zeker omdat eerst de live cd het wel deed, totdat ik opnieuw had geinstalleerd en het op de installatie goed deed, toen deed de livecd het niet meer goed. Ik zal nu nogmaals de versie waarbij het werkte opstarten, als het het daar niet doet dan weet ik t ook niet meer.

Opnieuw bepaalde interne partities mounten(zoals dus de home folder, die ik op een aparte partitie van 300gb heb) is na de ubuntu installatie niet mogelijk?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/04, 12:38:25 »
Opnieuw bepaalde interne partities mounten(zoals dus de home folder, die ik op een aparte partitie van 300gb heb) is na de ubuntu installatie niet mogelijk?
Jawel, althans naar ik meen wel. Dat zal echter geen peuleschilletje zijn. Dan moeten bepaalde handmatige aanpassingen worden gedaan in FStab. Maar met wat geluk helpt iemand anders je daarmee uit de brand, ik kan je daar niet mee helpen.

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/04, 12:51:00 »
Dit begint raar te worden.

Windows heeft geen last van de herinstallatie gehad, dus er is maar 1 ding dat gemount zou moeten worden. Bij de herstart van ubuntu net deed de energiebeheer het nog. Helaas had ik geen internet toen. Nu heb ik dat probleem opgelost door de veel gebruikte oplossing op het internet(http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1304900)

sudo gedit /etc/default/grub
de lijn met GRUB_DEFAULT_...: "quiet splash" vervangen met "quiet splash acpi=off"

nu heb ik dat gedaan, maar nu is de energiebeheer weer fout. Bij de livecd startups voor de herinstsallatie had ik ook de instelling acpi=off, bij de huidige ook. Het ligt niet daaraan(livecd energiebeheer deed het immers ook toen dit was geactiveerd zodat ik op internet kon), al valt het nu wel samen met dezelfde herstart. Nu lijkt het alsof de instelling acpi=off het beinvloed, ik ga eens op de live cd kijken of ik zonder die instelling wel weer de batterijspanning krijg.

Iemand ideeën? en Peter bedankt voor het ernaar kijken:)

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/04, 13:06:37 »
Oke

ik heb 2 maal nu de live cd opgestart, 1 keer met de regel acpi=off aan, andere keer die niet aan. Als die regel aan is, heb ik internet verbinding en geen goed werkende energiebeheer(accu laptop niet herkend). Als die regel uit is, werkt het goed.
Een verklaring waarom ik eerder met de livecd op internet kon en dit het deed weet ik niet, maar ik denk dat ik me daarin vergis. Had toen meermalen opgestart en vergat soms acpi=off aan te doen zodat ik internet had, en waarschijnlijk een van die keren gezien dat energiebeheer het deed.

Keuze lijkt nu dus: of internet en geen energiebeheer(dus over een tijd een dode laptop accu, terwijl die gloednieuw is) of geen internet en wel energiebeheer.

De oorzaak van de fout lijkt me nu wel echt bij de acpi=off te liggen. Ik ga nu eens herstarten met de grubaanpassing teruggedraaid om het geheel zeker te weten.

mvg,
NGF

EDIT:

energiebeheer werkt prima zonder acpi=off in de grub toegevoegd. Dus inderdaad, of internet, of energiebeheer. Apart probleem... Herinstalleren werkte niet, alleen heb ik nu dus de oorzaak ontdekt.

alvast bedankt

2nd Edit:

Ik denk dat het probleem zich oplost als dat acpi=off niet nodig is voor internetverbinding. het schijnt een bug te zijn in kernel x.x.14, bij die link staat ook een andere manier, nl kernel 12 installeren en die handmatig selecteren. Ik ga kijken of dat werkt en dan duimen dat bij de nieuwe kernel update de bug wordt verholpen, zodat ik niet telkens handmatig in grub naar beneden moet gaan en gewoon hem kan aanzetten en dat hij de juiste kernel kiest.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 13:33:05 door NGF »

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/04, 14:27:43 »
Het probleem is opgelost als ik inlog met kernel 31-12, zegmaar, de versie voor de versie die op de livecd staat. Alles werkt, ik moet enkel telkens handmatig de juiste kernel kiezen.

Wat ik wel nog steeds kwijt ben(heb net weer verse installatie en de /home partitie goed gelinkt) is dat ding linksboven naast de klok met mn gebruikersnaam waar je kan kiezen om te herstarten/af te sluiten etc. (afsluiten werkt nu btw wel goed). Dat ding dat ik zoek staat NIET bij toevoegen aan paneel, het is een combi van computer afsluiten en gebruiker wisselen, alleen dan komt er geen groot scherm. jullie kennen het wel, het ding heeft je gebruikersnaam en staat naast de klok. Weet iemand welke code ik moet toevoegen voor de (applicatie) launcher om dat ding weer op mn paneel te hebben?

Bedankt voor de hulp! Probleem opgelost, nu wachten op een kernel update, kan iemand wel nog opzoeken wat ik moet invullen bij het paneel om dat afsluit/wisselgebruiker/herstart ding te krijgen?

met vriendelijke groet,
NGF

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/04, 14:43:02 »
meldings-applet-sessie is de Nederlandse banaming voor die applet.

Offline NGF

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/04, 14:53:51 »
Dankje:)

En is er een manier om de volgorde in de grub te veranderen? Zodat ik niet handmatig .12 moet selecteren(die staat onder de bugged .14 versie)?
Het maakt niet veel uit, maar het zou het gemak vergroten. Bug zat verder dus in de acpi=off, ik kan me niet voorstellen dat niet meer mensen dit hebben die op die manier het internet probleem weghaalden.

mvg, NGF

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/04, 15:05:11 »
Als je GRUB 0.97 (de "oude" GRUB) had gehad, had ik het je zo kunnen zeggen. Maar je hebt nu natuurlijk GRUB 2, en dan is een andere trukendoos vereist... :(

Offline NGF

  • Lid
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/04, 19:25:00 »
Nee! ik heb om de een of andere reden grub 1.97beta4... gewoon livecd op de 29e gedownload via de bulgaarse mirror(hollandse was overbezet, bulgaarse liep als een trein). Dus als je t wil posten

Kan je verder ook misschien uitleggen, als dat mogelijk is, hoe je de grublijst opschoont? Op mn oude 8.04 had ik na 1,5 jaar een waslijst kernel versies waar ik doorheen moest als ik WXP aan wilde doen

met vriendelijke groet,
Arthur
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 19:35:05 door NGF »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/04, 22:35:14 »
Ok.

  • open een terminal venster via toepassingen --> hulpmiddelen
  • tik in: gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
  • Er wordt nu als het goed is om je rootwachtwoord gevraagd
  • Er opent zich een teksteditor, genaamd Gedit, met rootrechten. Deze toont de inhoud van het configuratiebestand menu.lst.
  • kies voor "opslaan als" en sla het bestand op een handig plek op als backup.
  • Vrijwel bovenaan staat ergens "default" met daarachter een waarde. Deze verander je in het "nummer" van de optie die je als standaard wilt beschouwen, tellende vanaf nul. Dus bijv. de 3e optie levert als het juiste getal 2 op. Nu staat voortaan automatisch de "cursor" in het menu op de gekozen optie.
  • Ergens onderaan zie je de lijst met je opties uit het menu staan. Weghalen wat weg kan, maar laat het staan als je ergens over twijfelt.
  • Kies voor "opslaan als", navigeer naar de map /boot/grub en schrijf daar het bestand "menu.lst" over door dezelfde benaming te gebruiken voor je aangepaste GRUB bestand. Sluit daarna het Gedit venster.
  • Optioneel: Let op, doe dit op eigen risico! Pak het terminalvenster (je hebt hem waarschijnlijk nog open staan) er nog even bij, en tik in: gksudo nautilus /boot.
  • Nu zie je wat bestanden staan, die helpen bij het bootproces (weet je ook waarom ik zei "op eigen risico"). Hier staan een aantal bestanden, die de nummers bevatten van de kernels die je zojuist hebt verwijderd. Verder staan in die bestanden dingen als "initrd.img", "vmlinuz" en "config". Dergelijke bestanden hoef je niet persé te verwijderen, maar het spaart een aantal megabytes. Natuurlijk alleen de bestanden verwijderen, die gerelateerd zijn (zie hun nummers) aan de kernels die je uit de lijst van het GRUB-menu hebt gehaald! Als je twijfelt, laat het bestand dan liever staan. Verder is het misschien raadzaam om even niet de prullenbak te legen, totdat je de overgebleven menu-items op hun functioneren hebt getest. Dan kun je eventueel nog bestanden terugzetten.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/05, 08:28:42 »
Je kan de kernels toch via Synaptic verwijderen? De kernel is verspreid over je hele systeem, op meer plaatsen dan alleen in /boot.

Offline NGF

  • Lid
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/05, 10:23:47 »
Dankje thijs voor de tip.

/boot/grub/menu.lst is bij mij leeg/het bestaat niet in de map..:S en nee, ik heb volgens mij geen grub 2, het noemt zich 1.97beta4, geinstalleerd vanaf de livecd en ziet eruit een iets mooiere versie van de grub die bij 8.04 op de livecd zat. Wel kwam ik een bestand grub.cfg tegen in die folder, die meld dat die compleet niet bewerkt mag worden(en dat is ook niet mogelijk, heb het met sudo gedit en gksudo geprobeert). De schijf is alleen lezen meldde gedit.

met vriendelijke groet,
NGF

Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/05, 10:56:44 »
Dankje thijs voor de tip.

/boot/grub/menu.lst is bij mij leeg/het bestaat niet in de map..:S en nee, ik heb volgens mij geen grub 2, het noemt zich 1.97beta4
Dat is inderdaad grub 2.

Offline Passant

  • Lid
Re: 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/05, 12:26:10 »
En is er een manier om de volgorde in de grub te veranderen? Zodat ik niet handmatig .12 moet selecteren(die staat onder de bugged .14 versie)?
In het bestand /etc/default/grub kan je bij GRUB_DEFAULT= de entry ingeven die standaard moet starten(bv. GRUB_DEFAULT="Ubuntu, Linux 2.6.31-12-generic" ). Dit bestand kan enkel gewijzigd worden door de root gebruiker, commando's dienen dus door sudo of gkudo vooraf gegaan worden.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/05, 17:28:35 »
Die versienummerverwarring, daar wordt ik niet blij van  >:(
Er wordt massal gesproken over Grub 2, maar er is geen sprake van een versienummer 2.x maar juist 1.97nogiets. Lijkt Windows wel, daar heet het ook 7 terwijl het stiekem 6.2 is. Erg onhandig allemaal....

NGF, sorry dat ik je de verkeerde kant uit stuurde. Je hebt dus wel degelijk een nieuwere GRUB.

Offline NGF

  • Lid
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/05, 18:33:57 »
Geeft niets;) Ik ben door Adriaan op weg geholpen, alleen welk bestand ik moet opschonen is onduidelijk. Kan handmatig oude kernels verwijderen kwaad? Laten we zeggen, als we op 2.6.31-25 zitten, je kernel tot en met nummer 2.6.31-20 verwijderd? Ik neem aan dat iedere nieuwe kernel de inhoud van de oude kernel  heeft en zonder oude kernelversies draait?

En het was ook mijn fout, ik dacht niet met grub 2 te maken te hebben vanwege die 1.97. stomme naamgeving. Vind grub 2 ook eigenlijk helemaal niet anders dan 1, behalve dus het configureren.

groet

Offline Thijsg

  • Lid
Re: [Opgelost] 9.10 fout energiebeheer
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/05, 19:45:01 »
Geeft niets;) Ik ben door Adriaan op weg geholpen, alleen welk bestand ik moet opschonen is onduidelijk. Kan handmatig oude kernels verwijderen kwaad? Laten we zeggen, als we op 2.6.31-25 zitten, je kernel tot en met nummer 2.6.31-20 verwijderd? Ik neem aan dat iedere nieuwe kernel de inhoud van de oude kernel  heeft en zonder oude kernelversies draait?

En het was ook mijn fout, ik dacht niet met grub 2 te maken te hebben vanwege die 1.97. stomme naamgeving. Vind grub 2 ook eigenlijk helemaal niet anders dan 1, behalve dus het configureren.

groet
Oude kernels handmatig verwijderen kan geen kwaad, voor de veiligheid is het van belang om naast de werkende kernel nog een oudere achter de hand te houden. Die oude kernel maakt niets uit voor het functioneren van de nieuwe kernel.