Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu One (cloud)  (gelezen 802 keer)

Offline Robert71

  • Lid
Ubuntu One (cloud)
« Gepost op: 2012/06/17, 13:58:06 »
Hallo,

Ik wil graag gegevens plaatsen in de cloud( ubuntu one ).
Is dit veilig, als er bv : kopieën van sollicitaties, diploma's, wachtwoorden en andere persoonlijke informatie erin gezet wordt.
De bestanden wil ik wel versleutelen, maar wat zijn goede "versleutel programma's?"
De vraag, die mij reeds gesteld werd: "Waar staat zo'n server( in welk land ) ?; Aangezien er in Europa andere rechten zijn dan in de USA".
Niet dat ik zo interessant ben voor overheidsdiensten o.i.d. , maar je wilt toch ook niet dat vreemden in je persoonlijke gegevens neuzen.
Misschien zijn er meer mensen die er zo over denken hun gegevens op de "cloud" te zetten, maar toch nog twijfelen.
Vandaar deze discussie over dit "Toekomstig fenomeen".

Groetjes Robert

Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/17, 16:33:39 »
Waar de servers van Ubuntu-One staan, kan juridisch een probleem zijn voor iemand, doch als je simpel je
document zip't met een passwoord, dan is dat veilig genoeg lijkt me.

Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/18, 15:42:35 »
De service van Ubuntu One wordt geleverd door Amazon en dat is een Amerikaanse firma.  Uw gegevens kunnen echter op servers in  verschillende landen staan door het gebruik van server mirrors.  Om welke landen het juist gaan zullen wij wel nooit te weten komen. Wij zullen Ubuntu op haar woord moeten geloven als zij zegt onze privacy te zullen respecteren.
Als je uw data eerst versleutelt voor ze op Ubuntu One te zetten dan mis je het belangrijkste voordeel, namelijk de automatische en continue synchronisatie met de cloud.
Om mijn paswoorden te beschermen gebruik ik KeePassX (idem KeePass in Windows).
Ik heb al mijn gegevens in Ubuntu One gestoken en ik ben gerust dat ik nooit data kan verliezen, (zolang ik mijn KeePass niet kwijt raak) en ik vanuit elke computer aan mijn gegevens kan.  Ik maak mij natuurlijk ook een beetje zorgen om mijn privacy, maar dat weegt niet op tegen de gemoedsrust die ik hierdoor krijg.  Wie zou er in mijn gegevens geïnteresseerd zijn?
Ik vond de vraag interessant en ik zat te wachten op antwoorden...
Mijn vraag: wordt Ubuntu One weinig gebruikt of ligt men niet wakker van privacy?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/18, 16:04:56 »
Goede vragen. In het begin was ik ook in een soort van haluluja-stemming over de cloud (gemakkelijk te gebruiken, altijd beschikbaar, etc.), maar steeds meer begin ik me dit soort dingen af te vragen: waar staat je data, wie kan en mag er bij, wat gebeurt er als er iets omvalt, wat als accountgegevens op straat komen te liggen, etc.

En om dit soort discussies te vermijden, ga ik binnenkort Owncloud eens bestuderen: http://owncloud.org/features/. Dezelfde mogelijkheden als U1, Dropbox, etc. maar dan op je eigen hardware, dus niemand kan er bij, tenzij je dat zelf wilt.

Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/18, 16:43:20 »
@Willibuntu: Amazon heeft server mirrors in elk land ter wereld, behalve Sealand.
En je kunt de verbinding wel volgen als je Ubuntu One via je terminal start en iets gaat uploaden. Vervolgens kun je whois gebruiken om het IP-adres te traceren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/18, 17:02:52 »
Het IP adres waarmee Ubuntu One op jouw computer verbinding maakt zegt helemaal niets over waar de data daarna naartoe gaat. Dat is het hele idee van de cloud, dat je data en rekenkracht over de hele wereld kan verspreiden.
Jouw data kan nadat je het naar een Nederlands adres gestuurd hebt ook in Amerika eindigen...

Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/18, 17:16:36 »
Kan, maar hoeft niet. Amazon gebruikt zgn. virtuele servers.
En ja, ik weet heel goed wat 'het idee van de cloud is' daar dat ong. de helft van mijn opleiding betreft...

Offline Robert71

  • Lid
Re: Ubuntu One (cloud)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/18, 21:44:49 »
@ johan van Dijk
Werken de servers onderling, als een soort node of schets ik nu een verkeerd beeld? :D

@ willibuntu

Ik probeerde cryptokeeper uit op mijn bestand, maar om een of duistere reden werkt deze niet onder 12.04.
Ik zal eens KeePass proberen, ik weet zo niet of er nog andere "versleutel" programma's beschikbaar zijn voor Ubuntu.
Ik neem aan dat het wachtwoord uit behoorlijk wat tekens cijfers en letters moet bestaan.