Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Konversation in het Engels opstarten?  (gelezen 661 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
[OPGELOST] Konversation in het Engels opstarten?
« Gepost op: 2012/01/08, 18:07:58 »
Ik heb laatst de NL vertalingen voor KDE software binnengesleept. Maar Konversation is zéér gebrekkig vertaald. Toen ik een Accentuatie ipv een highlight kreeg, had ik mijn twijfels bij de vertalers. Maar de druppel was een 'Zoekopdracht' ipv een Query. manmanman, ik ben er echt klaar mee >:(
Hoe kan ik zorgen dat Konversation standaard in het Engels opstart? De rest van de KDE software moet wel gewoon NL blijven :)
« Laatst bewerkt op: 2012/01/09, 07:20:41 door Timo »

Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/08, 18:41:35 »
Timo,

Ik weet, veel is mogelijk in KDE, maar dit niet. Of alles in het Engels of alles in het Nederlands
Tenzij je zelf gaat rommelen in de vertaal-bestanden met alle gevolgen van dien.
Zodaning dat Konversation niet naar de echte Nederlandse vertaling pak, maar de Engelse.
Waar ze allemaal zitten ?? Ik vermoed in /usr/share/local/....
Ik verdiep me hier niet in. Ik installeer standaard Engels en de reden is duidelijk.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/08, 20:07:44 »
@Maurice: Hoezo heeft dat met zelf rommelen te maken? Als jij werkelijk KDE gebruikt zou je weten dat dat niet nodig is.

@Timo: Installeer via Muon de Engelse vertaling van KDE (kde-l10n-xx) en ga dan naar Konversation --> Help --> Programmataal wijzigen :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/08, 21:52:55 »
@Timo: Installeer via Muon de Engelse vertaling van KDE (kde-l10n-xx) en ga dan naar Konversation --> Help --> Programmataal wijzigen :)
@Vistaus: Misschien heb ik het mis, maar ik zou bijna zeggen "... als jij werkelijk KDE gebruikt ...", maar dat is flauw (je was+bent tenslotte een zeer ervaren KDE-gebruiker).
Standaard wordt de Engelse taalmodule geïnstalleerd en de aanvullende lokalisatie erbij geplakt. (De enige Engelse taalmodule die "erbij" kan worden gedaan, is kde-l10n-engb.)
Voor zover ik weet, zit de vertaling voor veel KDE programma's in de taalmodules zoals kde-l10n-nl. Een paar programma's hebben afzonderlijke taalpakketten. Deze "afzonderlijke modules" zijn in de package-manager (zoals synaptic of muon) te vinden met de zoekopdracht "l10n". Konversation maakt volgens mij gebruik van de KDE-taalmodules en heeft geen "afzonderlijke modules" (zoals bijv. voor Koffice, OpenOffice, LibreOffice).

Ik denk dus dat de tip van Vistaus meteen uitgevoerd kan worden zonder een extra installatie van een Engelse taalmodule. Je kan via het helpmenu de rollen van de standaardtaal en de terugvaltaal omkeren van NL (EN) naar EN (NL).

Maar er zijn ook nog 2 andere wegen.
a. Het is mogelijk om in een konsole/terminal te starten:
LANG=en_US.UTF-8 konversationb. Deze opdracht kan ook in een uitvoerbaar script met de naam /home/gebruikersnaam/konversation.sh worden gezet. Daarna kan een eigen starter/snelkoppeling worden gemaakt dat het EN-script start.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/08, 22:08:17 »
@HarzG: Haha, nee maar jij haalt language-pack-en en kde-l10n-en door de war. Eerstgenoemde is standaard geinstalleerd op Kubuntu, laatstgenoemde niet. Dus vandaar ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/08, 22:18:31 »
Eerstgenoemde is standaard geinstalleerd op Kubuntu, laatstgenoemde niet.
Ik zie bij het zoeken naar Ubuntu-packages voor de EN-taal in KDE alleen dit.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/08, 22:22:56 »
Never mind, was even in de war :-[

Gewoon Help --> Programmataal wijzigen... --> Amerikaans (Engels), Konversation herstarten et voila! :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/09, 07:16:25 »
Dankje Vistaus. Wat een logische plek voor die instelling, het helpmenu. Maar het is nu opgelost, ik word nu keurig gehighlight :)
Nogmaals bedankt :)

Ik heb trouwens geen Kubuntu (sorry Pjotr, ik draai alle KDE soft gewoon op Unity).
« Laatst bewerkt op: 2012/01/09, 07:21:38 door Timo »

Re: [OPGELOST] Konversation in het Engels opstarten?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/09, 10:14:40 »
Graag gedaan! :)