Ondersteuning > Hardware en drivers

Externe HD wordt niet herklend (bis)

(1/3) > >>

livino:
Dag allen,

ongeveer een jaar geleden had ik het probleem dat mijn laptop mijn externe HD niet meer herkende (zie dit topic). Ik heb het toen 'opgelost' door mijn HD even op een windows-pc aan te sluiten en daar startte automatisch een 'reparatieprogramma'. Sindsdien ging het een jaar goed, al voelde de oplossing natuurlijk niet echt fantastisch.

Nu heb ik hetzelfde voor...

Blijkbaar wordft de schijf helemaal niet gezien want als ik dit ingeef

--- Citaat ---lsblk | grep sdc
--- Einde van citaat ---

krijg ik dit als antwoord

--- Citaat ---sdc      8:32   0   1,8T  0 disk
└─sdc1   8:33   0   1,8T  0 part

--- Einde van citaat ---

Als ik handmatig in de terminal probeer te mounten (sudo mount /dev/sdc1) krijg ik dezelfde melding als vorig jaar

--- Citaat ---mount: /dev/sdc1: can't find in /etc/fstab
--- Einde van citaat ---

Ik ben er zeker van dat ik, bij het laatste gebruik in Windows, de boel op een correcte manier heb afgekoppeld. En of het ntfs dan wel ext2,3,4 is weet ik niet. Geen idee hoe ik dat moet zoeken, maar de schijf hangt al jaren aan een linux-pc.

Slijtage misschien?

Tips om dit op te lossen?

Lieven

aartje:

--- Citaat van: livino op 2023/09/01, 17:26:22 ---

Blijkbaar wordft de schijf helemaal niet gezien want als ik dit ingeef

--- Citaat ---lsblk | grep sdc
--- Einde van citaat ---

krijg ik dit als antwoord

--- Citaat ---sdc      8:32   0   1,8T  0 disk
└─sdc1   8:33   0   1,8T  0 part

--- Einde van citaat ---

Als ik handmatig in de terminal probeer te mounten (sudo mount /dev/sdc1) krijg ik dezelfde melding als vorig jaar

--- Citaat ---mount: /dev/sdc1: can't find in /etc/fstab
--- Einde van citaat ---

--- Einde van citaat ---
Dus /dev/sdc1 staat niet in /etc/fstab en daarom weet mount niet waar hij die partitie aan moet knopen.
Controleer dus even of /dev/sdc1 in /etc/fstab staat.
Je zou het wel kunnen mounten door het commando "sudo mount /dev/sdc1 /mnt" en dan kijken in /mnt

livino:

--- Citaat van: aartje op 2023/09/01, 19:18:01 ---Je zou het wel kunnen mounten door het commando "sudo mount /dev/sdc1 /mnt" en dan kijken in /mnt

--- Einde van citaat ---

Dat levert dit op...

--- Citaat ---$MFTMirr does not match $MFT (record 3).
Failed to mount '/dev/sdc1': Invoer-/uitvoerfout
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: aartje op 2023/09/01, 19:18:01 ---Controleer dus even of /dev/sdc1 in /etc/fstab staat.

--- Einde van citaat ---

Ik ben en blijf een 'eeuwige leek' en dit snap ik dus niet zonder extra uitleg. Hoe zoek ik dit uit?

In de bestandsbeheerder vind ik een map /dev, maar daarin staat geen map /sdc1. Op hetzelfde niveau als /dev bestaat een map /etc, waarin dan weer geen map /fstab staat.

Btw, bij het opstarten verschijnt het icoon van de harde schijf wel (MyBook), maar daarop klikken levert hoogstens een eeuwig draaiend cirkeltje op...

Lieven

vanadium:
Zelfde probleem: inconsistent bestandssysteem("NTFS is either inconsistent,") maar mogelijk inderdaad erger: hardwareproblemen (die op hun beurt ook aanleiding kunnen geven tot een corrupt bestandssysteem, zelfs in de mate dat dit niet meer herstelbaar is).
Als niets anders lukt, herformatteren. Dan zeer goed opletten dat je de schijf altijd zorgvuldig afkoppelt. Keert het probleem terug, dan zal de schijf vervangen moeten worden.

aartje:
Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)

Wat je wel zou kunnen proberen is :

sudo ntfsfix /dev/sdc1

Dit is beschreven in https://askubuntu.com/questions/727218/cannot-mount-usb-stick-errors-out-with-mftmirr-does-not-match-mft

Eventueel moet je eerst ntfs-3g installeren als ntfsfix niet wordt gevonden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie