Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: melding: alleen lezen  (gelezen 656 keer)

Offline dickieb

  • Lid
melding: alleen lezen
« Gepost op: 2018/04/14, 14:44:50 »
Beste forumleden,

Vaak gebeurt het dat ik een (Writer, Calc of Documentenkijker) bijlage bij een e-mail bericht wel kan openen, maar hierbij de melding krijg: dit bestand is alleen lezen. Ik neem aan dat het een Word, Excel of Adobe reader bestand is van een Windows gebruiker. Ik kan zo'n document wel bewerken als ik op document bewerken klik.

Als ik dit bewerkte document opsla naar de HD van de laptop is dat (meestal) geen probleem. De bewerking kopie opslaan- en hierbij kiezen voor het opslaan van dit kopie op een USB stick - geeft een melding in de trant van kan niet worden opgeslagen (bestand is alleen lezen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/14, 20:33:54 »
Hoi Dick,

Dat doet dit programma standaard zo. Sla het op onder een iets andere naam en klaar ben je. Voeg er bijvoorbeeld je initialen aan toe. Dan kan je gelijk zien dat je hem bewerkt heb of dat het "jouw"versie is.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline dickieb

  • Lid
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/15, 08:59:05 »
Just, dank je wel voor je reactie. Helaas werkt je suggestie niet. Ik zit overigens wel vaker te worstelen met het maken van een backup. Vaak krijg ik hierbij de melding dat - als ik kies voor kopie opslaan - het bestand niet bestaat, terwijl ik het nota bene op mijn beeldscherm open heb staan. Als ik dan op OK klik krijg ik een melding dat er sprake is van een algemene invoerfout / uitvoerfout.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/15, 09:41:19 »
Hoi Dick,

Dan eerst die schijf maar controleren lijkt mij.

Gaat het wel goed op je andere machines?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/15, 11:01:31 »

Citaat
Als ik dit bewerkte document opsla naar de HD van de laptop is dat (meestal) geen probleem.

Je citeert meestal , dus is er soms wel een probleem .
Het eerste waar ik aan denk als het wel een probleem geeft dat het document gemarkeerd werd  als definitief om geen wijzigingen meer aan te kunnen brengen .
Meestal gaat dit om documenten waar meerdere personen aan gewerkt hebben en de eindgebebruiker gemarkeerd heeft als defintief en zodoende als er nog iemand het document wil bewerken , het bewerkte document niet meer kan opslaan of niet meer kan  opslaan als .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/15, 13:26:41 »
Vaak gebeurt het dat ik een (Writer, Calc of Documentenkijker) bijlage bij een e-mail bericht wel kan openen, maar hierbij de melding krijg: dit bestand is alleen lezen.
Dat is normaal. Een bijlage bij een ontvangen e-mail bericht zal altijd “alleen lezen” openen (althans zo werkt het bij mij ook).
Ik neem aan dat het een Word, Excel of Adobe reader bestand is van een Windows gebruiker.
Dat neem ik ook aan (de meeste desktops hebben  Windows :P) maar heeft er niets mee te maken. Dit werkt (althans bij mij) net zo goed zo in Word als LibreOffice en met Outlook en Thunderbird (in Windows en Ubuntu)

De oplossing als je het document wil bewerken is uit de "alleen lezen" modus gaan en het op een (andere) locatie opslaan.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: melding: alleen lezen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/15, 14:19:53 »
Citaat
...dit bestand is alleen lezen...

Dat gebeurt bij mij standaard. Ik sla het document dan op in de map waar het thuishoort, waarna ik het kan openen.

Re: melding: alleen lezen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/15, 17:37:13 »
Voor dat alleen-lezen is bewust gekozen, om te voorkomen dat een document dat kwaadaardige macro's bevat met een enkele muisklik geopend (en de macro's dus uitgevoerd) kan worden.

Offline dickieb

  • Lid
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/16, 13:38:37 »
Allen hartelijk dank voor de reacties! Het lijkt mij dat ik hiermee uit de voeten kan.
Als ik onverhoopt toch nog een keer worstel met het probleem meld ik mij weer en voeg ik (een) schermafbeelding(en) toe om het e.e.a. verder te verduidelijken.

Offline dickieb

  • Lid
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/20, 10:37:02 »
Ik heb zojuist een (alleen lezen) document geopend en onder een andere naam opgeslagen, zoals Just dit ook adviseert. Als ik dit document nu via kopie opslaan wil wegschrijven naar een USB krijg ik de melding dat het document niet bestaat.

De tekst van de melding is:  fout bij opslaan van document (naam document): dan volgt de naam van de USB stick, de map waarin het bestand opgeslagen moet worden, daarna weer de naam van het document en vervolgens de woorden: bestaat niet.
Als ik vervolgens op OK klik verdwijnt de melding, maar is het document niet weggeschreven naar de USB.

Ik ben er inmiddels achter dat als ik de USB via Bestandsbeheer uitwerp en deze vervolgens weer aansluit, het kopiëren (soms) wel lukt.


Re: melding: alleen lezen
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/20, 11:21:05 »
Ook met GDPR bezig?   :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

swake

  • Gast
Re: melding: alleen lezen
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/20, 11:41:46 »
Citaat
Ik heb zojuist een (alleen lezen) document geopend en onder een andere naam opgeslagen, zoals Just dit ook adviseert. Als ik dit document nu via kopie opslaan wil wegschrijven naar een USB krijg ik de melding dat het document niet bestaat.

Een kopie is tijdelijk en word met de extensie .bak opgeslagen.
Terwijl je een document aan het opstellen bent kun je automatisch om de zoveel minuten een kopie laten opslaan  voor in het geval de computer plots zou uitvallen of crashen .
Wanneer je dan Libre Office terug opent zal dan gevraagd worden het document waar je aan bezig was of je het wil herstellen . Een kopie mag je dus niet vergelijken met het originele document .
https://help.libreoffice.org/Common/Saving_Documents_Automatically/nl
 
« Laatst bewerkt op: 2018/04/20, 11:43:47 door swake »