Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigenaar is root  (gelezen 1983 keer)

Eigenaar is root
« Gepost op: 2019/11/27, 00:32:52 »
Ik heb een nieuwe externe harde schijf in gebruik genomen, geformatteerd in EXT4, die ik gebruik als backup. Ik draai Ubuntu 18.04.
Ik maakte een image met Clonezilla en zette die op die schijf. Het bestand is vergrendeld, de eigenaar is root! Ik ben echter eigenaar van die harde schijf en van alle andere bestanden op die schijf. Hoe kan ik eigenaar worden van het Clonezille-bestand en hoe kan ik dat in de toekomst vermijden?

Offline MKe

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/27, 07:38:46 »
Veranderen van eigenaar is gemakkelijk in de commandline:
sudo chown mke /mijnbestand.txtIn dit geval maak ik het bestand 'mijnbestand.txt eigendom van gebruiker mke.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/27, 09:46:18 »
Hoe te vermijden? Dat het bestand eigendom is van root, is omdat het zo aangemaakt is door Clonezilla. Ik ken dat programma niet, maar mogelijk (zeer waarschijnlijk) heb je je beheerderspaswoord moeten opgegeven terwijl je werkt met Clonezilla. Indien wel, dan heb je je verklaring. Na het ingeven van je paswoord werkt Clonezilla met beheerdersbevoegdheden, en maakt derhalve bestanden aan waarvan "root" de eigenaar is.

Voorkomen kan je dan niet, want dat is hoe dat programma werkt. Je kan wel, als beheerder, de eigenaar van het bestand aanpassen, via de terminal met chown, zoals MKe aangaf, of, in standaard Ubuntu, met bestandsbeheer na het ingeven van een commando "nautilus admin:///<volledig path van het bestand>".  Na het ingeven van het paswoord (de éérste keer moet je dat twee maal na elkaar doen), opent een nieuw venster bestandsbeheer. met je bestand geselecteerd. Rechts-klik, eigenschappen laat je dan toe de eigenaar en/of permissies aan te passen.

Vooraleer je dat doet, vraag je echter eerst eens af waarom je van dit bestand eigenaar wil worden als gewone gebruiker. Wat kan je met dit bestand als gewone gebruiker doen? Niets wellicht? Om de image terug weg te schrijven naar een harde schijf, zal je toch weer beheerder moeten zijn.

Re: Eigenaar is root
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/27, 14:05:26 »
Ik heb sudo chown, sudo chown -R en nautilus admin geprobeerd met alle mogelijke paden naar het bestand, maar telkens kreeg ik : “Bestand of map bestaat niet.”
Command line prompt van Clonezilla stond op user@debian, dus niet root.
Vroeger zette ik de image op een externe HD geformatteerd in NTFS.
De nieuwe schijf staat echter in EXT4. Daar zou het mee te maken kunnen hebben, bug?.
https://sourceforge.net/p/clonezilla/bugs/168/
Een vergrendelde image kan ik niet copiëren of verplaatsen. Vervelend want ik wil mijn backup op verschillende dragers.
Kan ik met een vergrendelde image (root) een image nog terugzetten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/27, 14:32:12 »
Ik heb sudo chown, sudo chown -R en nautilus admin geprobeerd met alle mogelijke paden naar het bestand, maar telkens kreeg ik : “Bestand of map bestaat niet.”

Twee mogelijkheden. 1) Het bestand bestaat niet. 2) Je hebt niet alle mogelijke paden geprobeerd.

Zoek het bestand eens in bestandsbeheer, druk op Ctrl+C (kopiëren) en doe dan Ctrl+V (plakken) hier in een bericht. Zo weten we het pad van het bestand, en kunnen we eens heel specifiek aangeven hoe je nautilus moet opstarten, of via de terminal de eigenaar veranderen.

Citaat
Command line prompt van Clonezilla stond op user@debian, dus niet root.

Op geen enkel moment root paswoord moeten ingeven? Het lijkt me dat root permissies vereist zijn om een image te maken van een partitie. Hoe dan ook is de eigenaar van het aangemaakte bestand "root", zoals je aangaf. Uit de link die je geeft, blijkt dat de ontwikkelaar dat trouwens zo doet omdat een gebruiker in een live sessie geen betekenis heeft.

Citaat
Vroeger zette ik de image op een externe HD geformatteerd in NTFS.
De nieuwe schijf staat echter in EXT4. Daar zou het mee te maken kunnen hebben, bug?.
https://sourceforge.net/p/clonezilla/bugs/168/
De discussie in de link geeft aan hoe het komt dat dergelijke image op root gezet wordt. NTFS ondersteunt geen linuxrechten, dus daar wordt de eigenaar automatisch bepaald door de gebruiker die op het moment toegang toe heeft. m.a.w., op een NTFS bestandssysteem wordt géén eigenaar toegewezen aam een bestand.

Citaat
Een vergrendelde image kan ik niet copiëren of verplaatsen. Vervelend want ik wil mijn backup op verschillende dragers.
Kan ik met een vergrendelde image (root) een image nog terugzetten?
Kopiëren kan je wel als gewone gebruiker, als je als gewone gebruiker leesrechten hebt. Verplaatsen kan niet.

Je software heeft "uit zichzelf" een bestand met rootpermissies aangemaakt. ik ben ervan overtuigd dat die software dat bestand ook kan terug zetten. Temeer, zoals ik hiervoor aangaf, om een image uit te schrijven naar een harde schijf, heb je root permissies nodig, of dit nu via clonezilla gaat dan wel via bijvoorbeeld het commando "dd".

Re: Eigenaar is root
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/27, 15:48:59 »
Ik heb de eigenaar dan toch kunnen wijzigen!!
De naam van de schijf (etiket) was ICY BOX (merknaam van de externe HD-behuizing).
Ik heb die gewijzigd in HD_ICYBOX en het pad werd wel gevonden. Het probleem zat hem in de spatie in ICY BOX.

In Clonezilla live moet je nooit een paswoord ingeven. Ik gebruik het al tientallen jaren en nog nooit problemen mee gehad.

Nu ik eigenaar ben van het image-bestand zou ik het toch moeten kunnen kopiëren. Voor de zekerheid wil ik een kopie op een andere schijf. Dat lukt echter niet:
"Er is een fout opgetreden tijdens het kopiëren. Toegang geweigerd."
Hoe los ik dat op?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/27, 17:37:41 »
Zorgen dat je als gebruiker toegang hebt tot de folder waarnaartoe je wil kopiëren door hetzij jezelf eigenaar te maken van die folder dan wel door de rechten op die folder open te zetten voor iedereen. Linux werkt met een systeem van permissies. Standaard heeft een gewone gebruiker enkel toegang tot folders in zijn eigen home folder.

Misschien installeer jij best eens het pakket "nautilus-admin". Met die addon voor bestandsbeheer krijg je extra opties in je recht-klik menu. Dan kan je eenvoudig het bestand gaan zoeken in nautilus, en met rechts-klik "Open als administrator". Dan wordt een nautilus venster met beheerdersbevoegdheden geöpend. Via rechts-klik, eigenschappen kan je dan de eigenaar veranderen.

Die addon werkt achter de schermen met "admin:///", maar bespaart je het pad te moeten ingeven .
« Laatst bewerkt op: 2019/11/27, 17:49:19 door vanadium »

Re: Eigenaar is root
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/27, 18:11:47 »
Ik ben eigenaar van alle bestanden en mappen en toch lukt kopiëren van image-bestanden van Clonezilla niet.
Ook met nautilus-admin addon lukt het niet.
Het zij zo...
Vanadium, hartelijk dank voor de hulp.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/27, 18:42:46 door Willibuntu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/27, 18:51:00 »
Lukt het niet om de eigenaar te veranderen van het bestand? Lukt het kopiëren niet? Is dat kopiëren naar een via USB aangekoppelde harde schijf, of naar een interne harde schijf? Er is hier te veel dat niet lukt, en je moet misschien niet te vlug opgeven  ;)

Offline kuifje09

  • Lid
Re: Eigenaar is root
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/01, 20:10:44 »
De naam van de schijf (etiket) was ICY BOX (merknaam van de externe HD-behuizing).
Ik heb die gewijzigd in HD_ICYBOX en het pad werd wel gevonden. Het probleem zat hem in de spatie in ICY BOX.

Je had ook de naam kompleet tussen Double-quotes kunnen zetten, dan wordt het weer 1 string.
De spatie is geen probleem, maar maakt op de commandline 2 strings, dat is in dat geval niet de bedoeling.
Je kan zo zelfs meer dan 1 spatie kwijd in een string ;)

En voor clonezilla, als bootable cd neem ik aan... hoef je geen root te zijn, ik bedoel, clonezilla is dan de baas.
Uitstekend pakketje, vaak gebruikt ook.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/01, 20:17:48 door kuifje09 »