Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre office database Base  (gelezen 605 keer)

Offline marco1800

  • Lid
Libre office database Base
« Gepost op: 2020/11/01, 11:18:38 »
Ik wil een database beginnen maar stoot tegen volgend probleem aan, zie schermafdruk.

Wat moet ik precies doen om dit te verhelpen ? Alvast bedankt.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Re: Libre office database Base
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/01, 16:16:04 »
Je moet het volgende zoeken in SYNAPTIC : Libreoffice-sdbc en deze installeren. Dan werkt het wel.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Libre office database Base
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/01, 19:51:11 »
Je moet het volgende zoeken in SYNAPTIC : Libreoffice-sdbc en deze installeren. Dan werkt het wel.

dank je wel, ik kan nu al wel starten met de database. Maar krijg tussendoor volgnede melding regelmatig (zi eschermafdruk). Werkt b-Base bij jullie naar behoren?

Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline marco1800

  • Lid
Re: Libre office database Base
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/14, 11:44:49 »
Dankzij het installeren van het stuurprogramma kan ik nu de database 'Base' wel gebruiken. Maar blokkeert soms met de vraag om reparatie te herstellen na heropenen.  Ik heb een database gemaakt met 'Access' onder Windows en die werkt wel heel goed.  En wou proberen of ik dezelfde kon maken maar dan onder 'Base'.

Is Base dan niet zo goed ? Of ligt het aan Ubuntu 20.10 die ik gebruik een tussenliggende  versie ?
« Laatst bewerkt op: 2020/11/14, 11:47:47 door marco1800 »
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline Jenske

  • Lid
Re: Libre office database Base
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/15, 13:47:49 »
Tenzij er drastische wijzigingen zijn gebeurd aan Base is het nagenoeg niet mogelijk om een vergelijkbare Access-database aan te maken in Base.Ik werk al meer dan 30 jaar met Access en heb omstreeks 2010, vervolgens rond 2015 en recent nog eens geprobeerd om vergelijkbare functionaliteiten te zoeken in Base en ... dat werkt langs geen meter.Het voordeel (dat tegelijk een nadeel is) van Access: het is een alles-in-één-systeem dat zowel invoerformulieren, query-functies én databasetabellen bevat. Je kan er vlot grafisch mee werken. Nadeel: de dag dat je het concept achter Access wil doorhebben -- m.a.w. de basis voor élk ander database-systeem -- zit je in het moeras. Access is spijkerhard gesloten en zeer slecht als het over gebruik door meerdere gebruikers gaat. Maar als je eenmaal iets hebt draaien in Access, draait het wel goed.
En Access is, voor zover ik weet, niet in Ubuntu te draaien.
Nog een nadeel van Access: je mag dan Access perfect beheersen, elke job als database-onderhouder vereist kennis waar je met je access-kennis weinig aan hebt. Een stoomboot-technieker kan ook niet veel aanvangen in een wereld van schepen met verbrandingsmotoren ...

Eigenlijk is Base geen goed systeem. Er wordt van je verwacht dat je sql kan programmeren, de query-mogelijkheden zijn extreem beperkt (tenzij je dus zelf een uitgebreide sql-kennis hebt en dan nog). Als je tóch in Linux databases wil gebruiken, kan je beter werken met mysql of iets vergelijkbaars. Alleen ... die systemen als mysql en postrgesql zijn échte databases, die je helemaal zelf moet opzetten, schermen voor bedenken, queries voor moet uitschrijven enzovoort.

Ik lees dat Kexi een mogelijk alternatief is, maar dat er veel vastlopers in zitten.

Als je reviews leest, merk je dat MS Access geen betrouwbare vergelijkbare software kent onder Linux.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM