Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Emails overzetten van Xp naar ubuntu?  (gelezen 6525 keer)

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Gepost op: 2008/01/26, 19:54:09 »
Hallo,

Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu en het bevalt me zeer goed, en ik zou het graag ook bij mijn ouders installeren omdat ik gek word van al die virussen en problemen die ze telkens hebben. ( ze kloppen voor alles bij mij aan snap je :P ). Ik had een vraagje, ze gebruiken nu voor email microsoft outlook 2003, is het mogelijk om al hun emailtjes mee te nemen naar het vervangende email programma in ubuntu?

Alvast bedankt!

Koen

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/26, 20:09:40 »
Moeilijk, maar je zou op windows eerst thunderbird kunnen installeren ( http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/ ). Deze bevat een functie om mails en adressen te importeren uit outlook (pas op, die functie is niet zo geavanceerd, zwaar opgemaakte mails komen moeilijk door). Je kunt ook al wat  instellingen aanpassen en zo.

Dan kopieer je de map thunderbird in C:\Documents and Settings\\Application Data (pas op, verborgen map) en zet die ergens veilig, samen met de documenten die je wil behouden.

Nadat ubuntu geïnstalleerd is installeer je hierop thunderbird en plak je de inhoud van de betreffende windowsmap  in de map /home//.thunderbird (weer een verborgen map). En zo staan al de instellingen, mails, adressen enzovoort in ubuntu!

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/26, 22:28:54 »
Citaat van: Typhoner
Moeilijk, maar je zou op windows eerst thunderbird kunnen installeren ( http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/ ). Deze bevat een functie om mails en adressen te importeren uit outlook (pas op, die functie is niet zo geavanceerd, zwaar opgemaakte mails komen moeilijk door). Je kunt ook al wat  instellingen aanpassen en zo.

Dan kopieer je de map thunderbird in C:\Documents and Settings\\Application Data (pas op, verborgen map) en zet die ergens veilig, samen met de documenten die je wil behouden.

Nadat ubuntu geïnstalleerd is installeer je hierop thunderbird en plak je de inhoud van de betreffende windowsmap  in de map /home//.thunderbird (weer een verborgen map). En zo staan al de instellingen, mails, adressen enzovoort in ubuntu!
Ik heb het ook op deze manier gedaan, wekte prima, er is ook ergens een tutorial te vinden op internet, zag het zo snel even niet.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Jan E.

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 19:21:34 »
Oke

dan heb ik een volgende vraag: Ik gebruik hier Evolution ivm de agendafunctie. In Windows gebruik ik Outlook 2003.
Het is momenteel de enige reden om me in Windows te houden.

Ik wil graag mijn Outlook mails in Evolution hebben (die dit niet kan importeren, maar ik wil ook mijn agenda daarin hebben, en die vervolgens synchroniseren met mijn Blackberry. Er staan diverse dingen over op Internet, maar tot nu toe werkt geen enkele hiervan.

Ik vond deze oplossing voor Outlook naar Evolution: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/849459//
Nu nog een werkende BB oplossing... Die met Barry en Opensync werkt niet hier...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Bobbie

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 22:11:56 »

TuxB

  • Gast
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 22:14:39 »
Citaat van: Idzme
Citaat van: Typhoner
Moeilijk, maar je zou op windows eerst thunderbird kunnen installeren ( http://www.mozilla-europe.org/nl/products/thunderbird/ ). Deze bevat een functie om mails en adressen te importeren uit outlook (pas op, die functie is niet zo geavanceerd, zwaar opgemaakte mails komen moeilijk door). Je kunt ook al wat  instellingen aanpassen en zo.

Dan kopieer je de map thunderbird in C:\Documents and Settings\\Application Data (pas op, verborgen map) en zet die ergens veilig, samen met de documenten die je wil behouden.

Nadat ubuntu geïnstalleerd is installeer je hierop thunderbird en plak je de inhoud van de betreffende windowsmap  in de map /home//.thunderbird (weer een verborgen map). En zo staan al de instellingen, mails, adressen enzovoort in ubuntu!
Ik heb het ook op deze manier gedaan, wekte prima, er is ook ergens een tutorial te vinden op internet, zag het zo snel even niet.
Beste Idzme,
idee voor jou??....schrijf een HOWTO voor de community
Bart

Offline Jan E.

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/31, 22:50:35 »
Mag ik er dan alsjeblieft een vraag bij stellen?

Ik las vanmiddag ergens (natuurlijk weer vergeten waar, hier op het forum) dat iemand een dual boot heeft en op beide OS' en  Thunderbird heeft staan, die allebei dezelfde (!) bestanden gebruiken, zodat de mail onder Linux en onder Windows altijd exact gelijk is. Woh... Dat wil ik ook wel... dan behelp ik me qua synchroniseren nog wel ff.....

Er was iets met identiteiten die je moest aanmaken of veranderen, waardoor je de bestanden op een bepaalde lokatie kon neerzetten. Ik heb in Thunderbird gezocht maar kan het zo snel niet vinden..

Iemand een idee waar dat stond? en anders misschien meenemen in die Howto?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/01, 19:28:37 »
in beide OS'en thunderbird opstarten in een terminal (of in het scher "uitvoeren in windows) met
thunderbird -profilemanager.
Hier kun je een nieuw profiel aanmaken, laat dit profiel een gedeelde map gebruiken die ergens staat zodat beide OS'en. (die map waarover ik praat is de map die ik beschrijf in mijn eerste post).

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/02, 07:39:45 »
@TuxB

is niet nodig staat hier:

Citaat van: Bobbie
@ Idzme hier is een beschrijving :

https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/10, 11:54:16 »
>> https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren <<

Dit heb ik braaf uitgevoerd, met als gevolg dat ALLES weg was.
Gelukkig had ik een backup gemaakt op Ubuntu...
Ik denk... dat kopieren is ander is dan kopieren.
Oftewel
1 kopieer een bestand ter vervanging van een bestand of
2 kopieer de inhoud van een bestand in een ander bestand er bij.
Wat heeft de auteur bedoeld?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/10, 12:31:33 »
Ik denk, dat we de bestanden van Windows moeten overzetten met
cat (oud + nieuw samenvoegen)
en niet met
cp (oud overschrijft nieuw)
Zit ik nu een beetje in de goede richting?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline oemoeta

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/10, 12:55:02 »
Wat bedoel je precies met "alles kwijt": je mails onder windows, onder ubuntu? mails in thunderbird of in een ander programma? Als je, zoals je zegt, de handleiding goed gevolgd hebt, kan je toch onmogelijk alles kwijt zijn (want de map met mails die je wil kopiëren, blijft gewoon staan...)? Kan je dus wat meer info geven over je vertreksituatie en waar het fout gelopen is?

Edit: en ook waar je naar toe wou... :P

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/10, 13:43:10 »
Geen idee wat jullie aan het rotzooien zijn ???

Dit is toch vrij duidelijk omschreven lijkt me ??
Citaat
In Ubuntu klik je op de bovenbalk op Locaties -> Computer waardoor je je harde schijven en partities kan verkennen. Open dit Bestandsbeheer 2x dat is makkelijker met kopiëren zometeen, dus met 1 ga je naar de Thunderbird map in Windows en met de ander ga je naar de Thunderbird map in Ubuntu.
Dus gewoon die mappen kopieren van de windo map naar je Ubuntu map ??
Met de muis pakken en slepen naar die Ubuntu map is alles wat je moet doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/10, 14:12:22 »
Gandyman, wij willen de mail niet kopieren maar samenvoegen.

Dus de map met oude mail van Klanten onder XP moet samengevoegd worden naar/met de map met nieuwe mail van Klanten onder Ubuntu. Die staan op de dual-boot. Hoofdzakelijk wordt Ubuntu gebruikt.

Mijn mail staat op /media/L4000/eMail, dat is een externe HD, opgesplitst in brokken van 8Gb drives C: t/m M: . Dat externe HD bevat ook de backup van Ubuntu en wordt ´s avonds in de kluis opgeborgen.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/10, 14:47:30 »
Nu zijn de rapen gaar!

Ik kan nog alleen mijn oude mail benaderen op
/media/L4000/eMail (externe HD format NTFS)

maar op
/home/dick/.mozilla-thunderbird/7qnobyud.default
waar de nieuwe mail hoort te staan
krijg ik allemaal onbekende mappen te zien.
in /Mail staan wel de bestanden, die ik zoek, maar kennelijk is er een index om zeep.
Hoe moet gerepareerd worden?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Dave

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/10, 15:25:57 »
je kunt niet zomaar 2 dezelfde mappen samenvoegen als de inhoud gelijknamig is.
dan minstens de bestaande mail even in een nieuwe map (Temp?)zetten(aanmaken)

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/10, 16:17:46 »
Dave,
het mogen best dezelfde mappen zijn, mits ze maar ´kind´ zijn van verschillende mappen, dus:

cat /oud/email/klanten >> /nieuw/email/klanten

zal de oude email aan ´t eind van de nieuwe email toevoegen.
Maar hoe herstellen we dan de indices van de nieuwe email?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/10, 16:22:17 »
Algemene vraag: is er een utility om Mailbox-bestanden leesbaar te maken anders dan met een tekst-editor?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Dave

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/10, 16:30:55 »
Citaat van: DickStomp
Dave,
het mogen best dezelfde mappen zijn, mits ze maar ´kind´ zijn van verschillende mappen, dus:

cat /oud/email/klanten >> /nieuw/email/klanten

zal de oude email aan ´t eind van de nieuwe email toevoegen.
Maar hoe herstellen we dan de indices van de nieuwe email?
ja accoord, alst maar duidelijk is.
Heb gisteren nog email uit Evolution naar thunderbird overgezet, zelfde principe.
Maakte een map aan in Thunderbird genaamd Evolution plus een submap.
In Evolution idem en sleepte daar alle mappen binnen.
Dat copy en plak naar thunderbird (map overschrijven) en daar was de mail zichtbaar.

Offline Dave

  • Lid
Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/10, 16:50:01 »
je kunt alle (standaard) mappen weghalen en worden opnieuw aangemaakt bij het starten.

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/10, 21:18:23 »
Ik werd geattendeerd op het programma mbox2eml.
Dat heb ik opgehaald en wel de Duitse versie van Ulrich Krebs. Dat is een Java applicatie.

Verder van de desktop alle mail-bestanden  x + x.msf gekopieerd naar een USB-stick.

Op de laptop mbox2eml (Ulrich Krebs) gedownload.
Alle bestanden van de USB-stick per map overgezet naar de USB-stick als .eml ; je kan ze met mbox2eml al gelijk lezen en zonodig per stuk overzetten.  

Hehe, we komen er wel! Morgen gaan de .eml bestanden via Thunderbird naar /media/L4000/eMail/ (externe HD met NTFS) waarmee het archief weer kompleet is.

Voor nieuwsgierige lezertjes met de vraag: waarom niet alles op de desk-top?
Antwoorden:
- mijn echtgenote vindt het niet leuk, als ik de héle dag op mijn werkkamer zit achter de desktop met Ubuntu
- ik mag 's avond op haar laptop spelen met Windows XP in de huiskamer; dan ziet ze me nog eens...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/10, 21:28:53 »
Al filosoferende, bedenk ik het volgende: ik heb al een groot aantal bestanden op Google Docs staan. Dat heb ik gedaan om ze zowel via de laptop als de desktop te kunnen raadplegen en muteren. Denk aan brandstofverbruik auto, dat houd ik thuis bij  maar ook in het buitenland. Elk fatsoenlijk hotel, waar ik kom, heeft gratis Internet.
Zit ik zo te denken, eMail van de desktop staat bij mij op /media/L4000/eMail (externe HD met NTFS). Dat wordt eigenlijk onzin, want als ik eMail op Google Docs parkeer, kan ik zowel van de desktop als van laptop m'n mail afdoen!
Local Maps voor Thunderbid wordt dan http://docs.google/logoncxxxx, dat ga ik morgen testen!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Emails overzetten van Xp naar ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/11, 09:31:56 »
Redding van verloren mail (vervolg en slot)
Met wat browsen vind ik op
http://nic-nac-project.de/~kaosmos/index-en.html
een addon importexporttools voor Thunderbird. Je kan het niet zo gek bedenken, maar het ding kan alles!
Snel geinstalleerd.
In de mailmappen Klanten focus gegeven.
Extra > Importeren .... > Local Folders > Klanten aangewezen
en hopla, alle verloren nieuwe mail staat weer in
/media/L4000/eMail/Klanten (externe drive NTFS)
Einde oefening! Blij toe.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail