Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crossover  (gelezen 2028 keer)

Offline ppaass

  • Lid
Crossover
« Gepost op: 2011/10/23, 17:24:52 »
Hoi,
Wat vinden jullie van crossover?
Heeft iemand het al eens gebruikt? Is het duur? is het te koop in NL ?

Ik denk namelijk dat ik crossover wil gaan kopen, omdat ik bij wine nooit games werkend krijg.

Doei!

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Crossover
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/23, 17:30:39 »
Ik zou het in elk geval eerst eens proberen, om te zien of de programma's die met Wine niet werken wel werken met Crossover. Via het softwarecentrum is een gratis trial-versie te downloaden. Op de website van Codeweavers is Crossover te koop, afhankelijk van de versie voor €37,- tot €64,-.

Re: Crossover
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/23, 17:33:35 »
Geen ervaring, maar Crossover is gebouwd op Wine, dus het kan niet alles draaien[1].
En over de prijs: ik weet niet of ze er eigenlijk wel geld voor mogen vragen. Als Wine een GPL licentie heeft eigenlijk niet.
*zoekt prijs*
CrossOver Linux Bundle
 €45.00  
CrossOver Linux Standard
 €37.00  
CrossOver Linux Professional
 €64.00 [2]

Best duur, maar zoals ze zelf ook aangeven[3] kan je beter eerst de trial proberen (te vinden in het software centrum).

EDIT: maar zo te zien was ik weer eens niet de snelste :|
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Crossover
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/23, 17:42:31 »
@Cheap: Ze mogen er wel geld voor vragen, want ze voegen ook dingen toe aan Crossover. Het is niet zomaar Wine in een ander jasje. Daarbij helpen ze mee met het ontwikkelen van Wine en steken ze geld in het Wine-project :)

Re: Crossover
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/23, 18:56:42 »
Ah, dan mag het waarschijnlijk wel.
Maar dan is het alsnog wel erg duur, al zie je dat het grootste deel toch wel Wine zal zijn, en dan de rest 40 euries.
Maar altijd nog goedkoper dan een Windows licensie zoals ze zelf zeggen :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Crossover
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/23, 19:53:28 »
Dan zou ik toch eerder Windows kopen en in dual boot met Ubuntu installeren. Schijnbaar kun je niet zonder Windowsspelletjes. Dan is alleen Ubuntu draaien misschien niet de beste optie voor je.

Offline ppaass

  • Lid
Re: Crossover
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/24, 12:53:16 »
Hoi,
Nu heb ik een liggen zoeken en denk ik dat ik wat fout heb gedaan met wine.
Ik heb alleen wine geinstalleerd en geen winetricks.
Zou het wel werken als ik dat installeer?

Re: Crossover
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/24, 14:58:17 »
Heb je wel in de AppDB gekeken (waarnaar ik je in een ander topic verwees) of die games die je wil installeren uberhaupt werkend zijn te krijgen onder Wine? Crossover is niet het ultieme wondermiddel. Soms (best vaak) werken Windowsgames gewoon simpelweg niet onder Linux omdat ze te nieuwe bibliotheken gebruiken die (nog) niet in Wine zijn geimplementeerd. Daar verandert ook een Crossover of Winetricks weinig aan.

Re: Crossover
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/24, 15:00:17 »
En over de prijs: ik weet niet of ze er eigenlijk wel geld voor mogen vragen. Als Wine een GPL licentie heeft eigenlijk niet.

Klopt niet, GPL software mag gewoon verkocht worden, ook door iemand anders dan de ontwikkelaar zelf. En Wine gebruikt de LGPL licensie, die wat losser is en zelfs aangeeft dat de code gebruikt mag worden in proprietaire code/software (zoals Crossover dus).

Re: Crossover
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/24, 17:05:28 »
Onderdelen met GPL moeten geloof ik ook GPL krijgen, en voor Open Source (GPL) mag geloof ik géén geld voor gevraagd worden.
Maar als het LGPL is wel ja.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Crossover
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/24, 17:11:48 »
Onderdelen met GPL moeten geloof ik ook GPL krijgen, en voor Open Source (GPL) mag geloof ik géén geld voor gevraagd worden.
Maar als het LGPL is wel ja.

Ook voor GPL mag men geld vragen, maar dan moet men wel de broncode beschikbaar stellen. Zo dus ook bij bijv. webOS van HP Palm.

Re: Crossover
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/24, 17:24:24 »
Onderdelen met GPL moeten geloof ik ook GPL krijgen, en voor Open Source (GPL) mag geloof ik géén geld voor gevraagd worden.
Maar als het LGPL is wel ja.

Er is een verschil tussen code aanpassen en code verkopen. Iedereen kan een GPL project verkopen, voor zoveel geld als hij wil, met voorwaarde (zoals Vistaus zegt) hij de broncode meelevert of linkt naar een webpagina met de code.
Met aanpassen moet ge inderdaad iets meer oppassen. Maar LGPL is minder strikt in dit gebied dan GPL, juist om de reden dat het in gesloten code gebruikt mag worden.

Ik heb mij er wat over moeten inlezen overlaatst, omdat iemand op eBay mijn programma verkocht.

Offline aartje

  • Lid
Re: Crossover
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/25, 14:51:01 »
Is playonlinux niet iets voor je ? Dat is een programma waar je
op een makkelijke manier windows-spelletjes onder linux mee kan
installeren. Zie de bijlage