Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Script draait niet goed in een crontab  (gelezen 2750 keer)

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Gepost op: 2007/11/26, 12:55:21 »
Voor de liefhebbers:

Ik heb op mijn server een aantal scriptjes draaien die moeten backuppen. Die scriptjes draaien perfect als ik die met de hand uitvoer. Maar in een crontab doen ze het gedeeltelijk.

Ik zie in de tar.gz bestanden dat de directories zijn gebackupt, maar die zijn verder =LEEG=. Wanneer ik de scripts met de hand uitvoer bevatten ze wel de gewenste data.

Kortom: Scriptjes met de hand uitvoeren ==> perfecte backup
Dezelfde scriptjes via crontab (root) ==> lege backups

Wie weet hoe dat kan, en wat ik daar aan kan doen.

PS. het tijdstip wanneer die scriptjes moeten draaien worden wél correct uitgevoerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 13:31:28 »

Offline SWAT

  • Administrator
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 13:41:53 »
uhm, laat de scripts eens zien?

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 14:32:31 »
Ik heb het ander draadje even opgezocht en bekeken. Ik zie nu ook de oorzaak: de v (verbose) uit mijn scriptjes slopen bij het aanmaken van de tar.gz bestanden.
Ik ben nu op mijn werk maar zal dat thuis eens allemaal nalopen.

Baie dankie vor die informasie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 14:42:55 »
Vervelende fout hé ;)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 14:51:20 »
Vervelend.... ach, best wel logisch achteraf bezien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/26, 15:00:20 »
Mag ik eens zien hoe jouw backup scriptjes eruit zien aub?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/26, 15:28:27 »
Wordt vanavond, ben nu op m'n werk. Weet ui m'n hoofd dat er tar cvfz in de regels staat en dat dat dus tar cfz moet zijn.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/26, 21:54:09 »
Hier het donderdagscriptje:

#!/bin/sh
tar cvfz /backups/donderdag/homedirs.tar.gz /home/homedirs
tar cvfz /backups/donderdag/spinakker.tar.gz /home/spinakker
echo Homedirs en spinakker gekopieerd > /backups/donderdag/even.log
tar cvfz /backups/donderdag/vader.tar.gz /home/vader --exclude /home/vader/.thumbnails
tar cvfz /backups/donderdag/moeder.tar.gz /home/moeder --exclude /home/moeder/.thumbnails
tar cvfz /backups/donderdag/marieke.tar.gz /home/marieke --exclude /home/marieke/.thumbnails
tar cvfz /backups/donderdag/willemien.tar.gz /home/willemien --exclude /home/willemien/.thumbnails
tar cvfz /backups/donderdag/geralda.tar.gz /home/geralda --exclude /home/geralda/.thumbnails
echo Home directories gekopieerd >> /backups/donderdag/even.log

Ondertussen heb ik cvfz veranderd in cfz. Kwart over vier vannacht zou het moeten werken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/26, 22:05:23 »
Aha bedankt :)

Krijg jij ook fouten bij het kopieëren van /.icons ? Hier geeft hij bij mij keer op keer een fout aan, dat ik daar geen rechten voor heb. Ik sluit .icons en .Trash telkens uit, dat is het probleem niet.

Schrijf je elke nacht een backup weg? Naar een externe schijf of een servertje?

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/26, 22:28:13 »
Ik draai dus een root cron, die heeft alle rechten en die tumbnails pakt ie dan ook mee.

Deze scripts worden due iedere nacht gedraaid van hda naar hdc (mijn eerste ==> tweede schijf) op mij server. Één keer in de week gaat de hele handel ook nog eens met rsync naar mijn USB schijf en heb ik iedere week een up-to-date backup met alles gesynchroniseerd, en iedere dag een tar.gz bestand.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/26, 22:31:03 »
Een rootcron is toch met sudo crontab -e hé?
Ik heb getest om de computer door middel van shutdown -h now ook automatisch te laten uitschakelen, met de rootcron. Helaas lukt dit niet.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/26, 23:08:44 »
Heb je ook het volgende gedaan:

/etc/init.d/cron restart

Dus het cronscript herstart? En voor root hoef je geen sudo te gebruiken. Ik heb namelijk een root account op mijn server (en ook op mijn andere systemen) wt ik heb geactiveerd met:

sudo passwd root

Op de server schakel ik dan over naar root met su.... dus allemaal op de Debian manier. Debian kent i.t.t. Ubuntu standaard een root account.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/27, 07:25:23 »
Zojuist gekeken, en alle backups worden nu gemaakt, dankzij het verwijderen van die v (verbose) optie van de tarrballs.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/27, 09:03:00 »
Mooi basic script.
Wel eens gedacht om rsnapshot te gebruiken ?
In principe kan daarmee alles wat jij wil en meer (namelijk diverse versies van backups vastleggen zonder veel meer ruimte in beslag te nemen).

Monk.

Offline woteb

  • Lid
Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/27, 09:35:56 »
rsync wordt door mij al gebruikt (ook via een script en in de crontab) voor de week backup. Werkt beresnel en betrouwbaar. Rsnapshot zal ik dan ook eens gaan bekijken en misschien ook gebruiken. Alvast bedankt voor de tip!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Script draait niet goed in een crontab
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/27, 10:21:22 »
Graag gedaan.
Het aardige is dat rsnapshot onder de motorkap ook weer rsync gebruikt, dus alle rsync parameters kun je gewoon handhaven.
Tevens slaat iedere volgende snapshot alleen de gewijzigde bestanden op. Van alle niet gewijzigde bestanden worden links naar de oerbackup (snapshot 0) opgenomen. Echt voortreffelijk, want je kunt immers altijd terug naar een vorige versie van een file.

Als je onder KDE werkt kan het helemaal profi werken als je dan ook nog eens een tool zoals Retrospekt gebruikt:
http://www.kde-apps.org/content/show.php/RetrospeKt?content=57952

Dan kun je vanuit je servicemenu gewoon een oude versie van xorg.conf bijvoorbeeld terugzetten.
Zeer professioneel en werkt goed hier.

Monk.