Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: videoprobleempje met Mint17  (gelezen 466 keer)

Offline aartje

  • Lid
videoprobleempje met Mint17
« Gepost op: 2015/12/16, 14:52:51 »
Op mijn triplebootsysteem (Ubuntu12.04/Mint17/Windows7) heb ik een probleem
met het weergeven van snelle video en wel alleen onder Mint en niet onder Ubuntu en Windows.
Als ik naar fullscreen video kijk krijg ik (onder Mint, thans Mint17.3 Mate 64bit) aan de rechter-
kant van mijn scherm, alleen bij snelle bewegingen, een soort scherpe zaagtand in beeld, waarbij het
lijkt alsof het beeld daar wat achterloopt. Het is ontzettend afhankelijk van de hoeveelheid bewegingen
in beeld, hoe meer beweging hoe scherper het aftekent en hoe groter de zaagtand lijkt te worden.

Nogmaals gezegd, het is alleen onder Mint (ook vorige versies) en niet onder Ubuntu en Windows.
Mijn beeldscherm is trouwens een IIyama Prolite E2473HS (DVI input).
Wie heeft een idee hoe dit kan ?

Als bijlage heb ik de "inxi"bestanden bijgevoegd van hetzelfde systeem onder Mint en onder Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2015/12/16, 14:54:41 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: videoprobleempje met Mint17
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/16, 14:53:43 »
En hier de "inxi" van Mint

DarkEra

  • Gast
Re: videoprobleempje met Mint17
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/16, 15:12:38 »
Je hebt last van het zo genoemde screen tearing, iets wat je normaal gezien alleen weg krijgt door gebruik te maken van Compiz of Compton in MATE. Er zou nu in Mint een tooltje of feature moeten zitten om uit een aantal compositors te kunnen kiezen en ze te activeren.

Citaat
Compton is now installed by default and configured to prevent screen-tearing. If you see a horizontal line when watching videos or playing games, simply switch to it and these issues should be gone.
Bron: http://www.linuxmint.com/rel_rosa_mate_whatsnew.php
« Laatst bewerkt op: 2015/12/16, 15:24:29 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: videoprobleempje met Mint17
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/16, 16:57:49 »
Heb je al gekeken of er een gesloten niet-vrij fglrx-stuurprogramma beschikbaar is voor je videokaart? Vanuit het menu kun je daarvoor Stuurprogrammabeheer starten.

Offline aartje

  • Lid
Re: videoprobleempje met Mint17
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/16, 20:43:24 »
Pjotr en maik, hartelijk dank voor jullie antwoord.

@pjotr , er wordt niet gemeld dat er gesloten stuurprogramma's beschikbaar zijn.
Dus helaas hielp dat niet.

Maik had me via zijn antwoord op het goede spoor gezet. Ik kon via
Menu->Voorkeuren->Bureaubladinstellingen->Vensters->Vensterbeheer de instelling
veranderen van Marco naar Compiz

Toen waren mijn vensterknoppen +,- en x weg , maar die kreeg ik weer terug door op
"Instellingen van Compiz terugzetten op standaardwaarden"

Het probleem was verdwenen. Ik heb alleen de compiz-effecten uitgezet als "wiebelende
schermen" "animaties" en zo. Ik houd van zo simpel en strak mogelijk en hoef dat
soort effecten niet.

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp !