Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DV video cassettes inlezen op mijn Ubuntu-desktop  (gelezen 967 keer)

Offline Jenske

  • Lid
DV video cassettes inlezen op mijn Ubuntu-desktop
« Gepost op: 2022/05/18, 13:28:35 »
Ik wil DV-videocassettes vanuit mijn Sony DCR VX9000E videocamera inlezen naar mijn computer.

Ik lees dat dvgrab daarvoor de goede software is, MAAR .... ik weet niet welke hardware ik moet gebruiken om de uitvoer van mijn camera (i-Link ofte IEEE1394 (4 pins) ofte FireWire (allemaal verschillende namen voor hetzelfde systeem) in mijn PC in te voeren.
Die PC heeft immers géén FireWire ingang, énkel USB.

Er bestond vroeger een hardwaresysteem van Pinnacle, waarmee je FireWire, S-video enz. kon inlezen en omzetten naar een USB signaal, maar ... ik vind daar niks meer van terug.
Hoe kan ik mijn beeldmateriaal (dat digitaal op tape is opgeslagen) toch digitaal overzetten (en editen in KDEnlive) op mijn Ubuntu-PC?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline rico70

  • Lid
Re: DV video cassettes inlezen op mijn Ubuntu-desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/18, 13:45:31 »
Firewire kaartje kopen, kost iets van €15, kan zijn dat ze nu niet leverbaar of te duur zijn ivm het chip tekort

Offline Jenske

  • Lid
Re: DV video cassettes inlezen op mijn Ubuntu-desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/18, 14:47:08 »
Ik vermoedde al zoiets.Ik zoek eigenlijk een extern hardware-systeem, aangezien ik van plan ben om mijn desktop te vervangen en nog niet zeker weet of ik dat door een laptop dan wel mini-computer dan wel desktop (met PCI-sloten) zal doen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: DV video cassettes inlezen op mijn Ubuntu-desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/18, 15:14:43 »
Er schijnen wel converters op de markt te zijn maar die schijnen niet te werken:
"https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1969334"

De beste oplossing lijkt dan toch een insteekkaart voor een pc. Wellicht kun je en oude pc speciaal voor de videocamera gebruiken