Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost Pardus updaten  (gelezen 1767 keer)

Offline jabuca

  • Lid
opgelost Pardus updaten
« Gepost op: 2010/12/07, 08:07:19 »
Hallo allemaal.

Gisteravond heb ik Pardus 2009.2 KDE4.4.4. op een oude Compaq Presario 5000 gezet met 256 mb geheugen. De eerste indruk is goed, ik had er een draadloze Eminent usb adapter inzitten, en die zag mijn router, dus dat viel mee. Om het internet bedraad, of draadloos aan de praat te krijgen kost mij wel meer moeite dan met Ubuntu 10.04. Maar waar ik nog niet achter ben is; het updaten! Ik heb het geprobeerd via de terminal, met het commando  "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade", maar dat lukt niet.
Weet een van jullie welk commando ik hier moet gebruiken, en zit in Pardus ook een soort update-manager?

Met vriendelijke groet, jabuca
« Laatst bewerkt op: 2010/12/10, 07:46:54 door jabuca »
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

drum

  • Gast
Re: Pardus updaten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/07, 08:27:50 »
Ik kan je niet helpen, maar voor zover ik denk te weten heeft Pardus toch ook een actief forum?

Offline jabuca

  • Lid
Re: Pardus updaten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/07, 09:35:02 »
Hallo Drum, bedankt voor je antwoord, ik weet nu dat het commando begint met “pisi” ik zal eens wat gaan snuffelen op het Pardus-forum,  Ik ben alleen een beetje aan het experimenteren met Pardus, voor mij blijft toch nummer 1, Ubuntu.
Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Pardus updaten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/07, 15:35:48 »
Pardus heeft een updatemanager, die het net zo goed doet als een soortgelijk ding in Ubuntu. Hij heet alleen anders. Hij zit in de balk onder in beeld, meestal iets rechts van het midden, in dat infovenstertje. Volgens mij is het icoontje een poeze-kopje.

Maar vanuit de terminal kan ook: sudo pisi up is het commando als ik me niet vergis. Pardus werkt niet met apt-get, vandaar dat die commando's het niet doen.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

DarkEra

  • Gast
Re: Pardus updaten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/07, 16:03:59 »
Mits je tijdens de Captan setup aangegeven hebt de update manager te laten zien in de balk, anders wordt dat standaard namelijk niet gedaan zover ik mij kan herinneren. Het is een hele tijd geleden dat ik Pardus nog eens geprobeerd heb, dus ik weet het niet 100% zeker.

Verder moet die updatemanager ook terug te vinden zijn in 1 van de menu's.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Pardus updaten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/07, 19:44:10 »
Vriendelijk bedankt Darkera en Jan E.
Ik duik hier vanavond even in, en ik laat van mij horen.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline jabuca

  • Lid
Re: Pardus updaten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/10, 07:46:18 »
Hallo Jan E. & DarkEra.

Het commando sudo pisi up is ok, alles werd gelijk opgewaardeerd, en op m'n oud bakkie duurde dit wel een hel poos, máár het werkte wel. Bij het programma Pakketbeheer zag ik ook "toon opwaardeerbare paketten" staan, dit kan dan aangevinkt worden. Maar verder ziet alles er wel redelijk uit.  geluid en films/vidio's afspelen werkt ook.

Allemaal vriendelijk bedankt

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!