Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: error bij install parted can't resize partitions managed by windows dynamic disk  (gelezen 886 keer)

Offline dre

  • Lid
Beste ubuntu experts

Ik heb vandaag een netbook gekocht en wil naast windows 7 ubuntu draaien
Ik heb hiertoe een iso op een USB gezet en boot vanaf deze stick

Tijdens de installtie krijg ik de melding

´parted can't resize partitions managed by windows dynamic disk`

Het lijkt erop dat de partitionering die ik in windows heb gemaakt door ubuntu anders wordt geinterpreteerd.

Aan deze post heb ik twee screenshots gehecht, 1 van de partitities zoals ik die in windows heb aangemaakt en 1 van de filebrowser in ubuntu
Wat me hierbij opvalt is de afmetingen niet met elkaar overeenkomen. Verder zie ik in ubuntu twee filesystemen van 393GB groot, terwijl dit in windows een heel andere indeling heeft.

Kan ieman me vertellen hoe ik nu ubuntu naast windows installeer, waarbij ik voor ubuntu zo´n 150GB reserveer

Alvast bedankt

Offline dre

  • Lid
en ook de screenshot vanuit ubuntu

Info over deze Windows Dynamic Partitions (SFS), lees eens het volgende topic:parted can't resize partitions managed by windows dynamic disk
Met een beetje pech kun je nu niet meer bij je Windows.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/05, 14:49:49 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline dre

  • Lid
Dat is gelukkig niet het geval
Ik wil alleen voorkomen dat dat met een ubuntu install het geval wordt
Vandaar mijn vraag.

Windows Vista en 7 kunnen zelf hun partities verkleinen, met behoud van gegevens. Dit kan vanuit Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer (volgens mij, ik weet het niet zeker, ik gebruik zelden Windows). Hierdoor ontstaat lege ruimte waar Ubuntu zonder moeite zijn eigen partities in zou moeten kunnen aanmaken.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline ruujan

  • Lid
Als ik het goed begrepen heb, dan is een dynamic disk bij Windows een GPT-partitionering en geen MBR. Ik heb daar wel eens mee zitten stoeien en volgens mij kon Grub daar niet van booten. Maar ik kan het mis hebben, want het is alweer even geleden.

Offline dre

  • Lid
Na zoeken ben ik er achter dat dit idd komt doordat windows een dynamic disk heeft gemaakt. :'(
Hiervan worden de volumes niet herkend door ubuntu.

Het omzetten naar basic disk vraagt een applicatie met een gui, die dan weer tientallen euro's kost
(ik heb nog geen freeware oplossing gezien)

Of is een een tool dat ik kan gebruiken, als ik ubuntu heb geboot vananf een usb stick?