Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system  (gelezen 9594 keer)

Offline Libby

  • Lid
Hallo,

Ik ben al dagen aan het lezen op het internet over "oplossingen" die ik nauwelijks begrijp. Tijd om hulp te vragen.

Ik wil graag duelboot Ubuntu 12.04.2 LTS en Windows 7 SP1 32 bit.  Ik heb een schone Windows 7 herinstallatie gedaan en toen vrije schijfruimte gecreëerd van 143 GB voor Ubuntu  (/root: 40GB, swap: 3GB en 100GB voor /home). De partitiestijl van Windows is  Master Boot Record (MBR).

Ik heb de ISO image gebrand op dvd en USB maar hoe ik ook opstart, het resulteert altijd in de melding

(initramfs) unable to find a medium containing a live file system

Al lijkt USB iets meer succes te hebben, ik krijg hier nog het bootmenu te zien. Ik heb de MD5 sum check uitgevoerd en op een andere pc uitgetest.  Ook heb ik uitgesloten of mijn USB 3.0 is ipv 2.0 want 3.0 schijnt ook niet altijd te werken. Ik heb met mijn zaklantaarn voor de poorten gehangen en zag niets blauws. Dus kennelijk heb ik 2.0 poorten. Ook heb ik al mijn poorten uitgeprobeerd. Verder las ik wat "oplossingen" waarbij mensen in de BIOS aanpassingen deden maar hier begin ik liever niet aan omdat ik niet kan inschatten of dit een goed idee is en wat dit voor het functioneren van de pc op langere termijn betekent. Oplossingen zoals iets op IDE zetten of iets anders op "Others".  Dit is niet een heel duidelijk verhaal, ik heb wel even in de BIOS gekeken maar ik zag deze opties er niet tussen staan.

Ik heb het geprobeerd met Ubuntu 12.04.2 LTS (mijn voorkeur), 13.04 en zelfs 11.10.  Ik weet zeker dat ik de image goed heb gebrand en niet gewoon een kopietje van het bestand. Voor de USB heb ik Universal-USB-Installer-1.9.3.7 gebruikt.

Mijn PC: Windows 7 SP1
ATI Radeon HD 4300/4500 series
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz 2.33GHz
Geïnstalleerd geheugen: 3GB RAM

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en mij ook kan vertellen wat deze melding nu precies betekent. Verwijst die melding nu naar dat het booten de vrije schrijfruimte op C niet kan vinden of kan er geen file systeem gevonden worden op de USB/DVD.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Libby

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/16, 15:31:02 »
Probeer dit eens:

- Start de computer op vanaf de Live-DVD of de Live-USB;

- Zodra het paarse scherm verschijnt, tik je direct op de spatiebalk. Je krijgt dan een opstartmenu van de DVD te zien;

- Druk op F6 en tik de volgende opstartparameters in:
noapic acpi=off irqpoll

- Start 'm op.

Is dat wat te ingewikkeld, brand dan een Live-DVD met Linux Mint 13 Mate, die is gebaseerd op Ubuntu 12.04. Die haal je hier:
https://sites.google.com/site/computertip/mint

.... en start 'm op in Compatibility Mode. Dat doe je zo:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=122257&f=46

Dan zou je de installatie moeten kunnen voltooien vanuit een functionele Live-sessie.  :)

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/16, 15:37:08 »
Dank je wel voor je snelle reactie.

Als ik dit doe "noapic acpi=off irqpoll" wat doe ik dan precies?

Ik wil graag begrijpen wat ik doe en waarom, want dan kan ik beter meedenken en inschatten of het een veilige oplossing is.

EDIT:

En kan je stellen dat dit van toepassing is op bovenstaande paramaters:

"The reason that you will usually want to change boot parameters is to configure the default kernel to something specific to your hardware. Grub allows you to change a boot parameter temporarily , in which case it won't survive a system reboot, or permanently, which means that it will. When trying to fix something on your machine using kernel parameters, a reasonably safe way to proceed is to first make the changes temporarily,"

Bron: http://grumpymole.blogspot.nl/2007/05/ubuntu-how-to-edit-grub-boot-parameters.html

Dat betekent dus dat dit tijdelijk is en ik niet permanent iets wijzig.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/16, 16:08:41 door Libby »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/16, 16:27:49 »
Dank je wel voor je snelle reactie.

Als ik dit doe "noapic acpi=off irqpoll" wat doe ik dan precies?

Ik wil graag begrijpen wat ik doe en waarom, want dan kan ik beter meedenken en inschatten of het een veilige oplossing is.

EDIT:

En kan je stellen dat dit van toepassing is op bovenstaande paramaters:

"The reason that you will usually want to change boot parameters is to configure the default kernel to something specific to your hardware. Grub allows you to change a boot parameter temporarily , in which case it won't survive a system reboot, or permanently, which means that it will. When trying to fix something on your machine using kernel parameters, a reasonably safe way to proceed is to first make the changes temporarily,"

Bron: http://grumpymole.blogspot.nl/2007/05/ubuntu-how-to-edit-grub-boot-parameters.html

Dat betekent dus dat dit tijdelijk is en ik niet permanent iets wijzig.
Het is zowel veilig als tijdelijk. Voor meer info: Google is je vriend.  :)

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/16, 17:02:30 »
Haha, tja ik weet het. Maar zelfs goede vrienden kan je na een paar dagen intens contact even beu raken. Ik google en lees vaak zoveel, dat ik mezelf nu eindelijk eens toestemming heb gegeven om hulp te vragen. Ik ben namelijk helemaal niets opgeschoten de afgelopen dagen.

Hoe dan ook, ik heb het geprobeerd. Na op de spatie te hebben getikt opent de language die ik op NL heb gezet. Hierna kan ik klikken op F6 Overige opties. Dan verschijnt er een lijst met deze opties: acpi=off - noapic - nolapic - edd=on - nodmraid - nomodeset - alleen vrije software. Als ik hier iets selecteer verschijnt er een kruisje naast. Ik heb dit venster weggeklikt met [esc] en de parameters ingevoerd achter de zin die er al staat:

opstartoptiesed/ubuntu.seed boot=casper initrd=/casper/initrd.lz quit splash -- noapic acpi=off irqpoll

Hierna op Enter geklikt. Eerst volgt een zwart scherm met een knipperende cursor, hierna het paarse venster met dots en hierna volgt de melding

(initramfs)

Hierachter kan ik nu wel tekst typen zoals Help maar verder gebeurt er niets.

Nadat ik op spatie heb geklikt heb ik ook een aantal opties: Ubuntu uitproberen zonder te installeren - Ubuntu installeren - schijf op fouten installeren - geheugenproef uitvoeren - vanaf de eerste harde schijf opstarten. Maar ik voelde me te onzeker om de optie "Ubuntu installeren" uit te proberen. Ook omdat ik niet weet of Ubuntu zich dan als hoofd OS gaat installeren (over  Windows heen) of dat de installatie keurig gaat naar de vrije schijfruimte die ik heb vrijgemaakt voor Ubuntu.

Hopelijk kan je me verder op weg helpen. Dank je.




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/16, 18:07:02 »
OK.... Probeer het eens met de Linux Mint DVD, zoals ik beschreef?

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/16, 18:25:22 »
Nee, dat wil ik niet.  Ik heb een specifieke reden om met Ubuntu te willen werken. Op mijn werk gebruiken ze dat en dus wil ik er in mijn vrije tijd mee leren werken. Dus het is Ubuntu of niet, maar zeker niet iets anders wat er op lijkt.

Betekent je reactie dat je niet nog een andere potentiële oplossing weet?

Begrijp jij wel waar deze melding vandaan komt? Want dat is me een raadsel aangezien er genoeg mensen met Windows 7 zijn die wel succesvol kunnen duelbooten met Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/16, 20:26:28 »
Nee, dat wil ik niet.
Het kan ook helpen bij de probleemoplossing voor Ubuntu, indien het je wel lukt om de Live-DVD van Mint 13 te starten in compatibility mode. Zonder te installeren, dus je riskeert niets.

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/16, 22:23:41 »
Het kan ook helpen bij de probleemoplossing voor Ubuntu, indien het je wel lukt om de Live-DVD van Mint 13 te starten in compatibility mode. Zonder te installeren, dus je riskeert niets.

Misschien moet ik het dan toch eens overwegen. Alleen op dit punt heb ik er even genoeg van. Ik ben al dagen bezig en voor mijn gevoel niets opgeschoten. Ik heb een kale pc nu, door de schone herinstallatie van Windows is alles verwijderd.  En dus kan ik niets op de pc, behalve browsen, ik moet al mijn programma's en back-ups nog terugzetten en de, voor mij, optimale pc instellingen instellen. Ik wil dat nu doen, zodat ik ook weer kan werken op mijn pc.  Soms helpt dat ook wel eens. Even afstand nemen en dan met frisse moed er weer tegen aan. Want het idee dat ik dit opgeef staat me allerminst aan. Maar ik moet nu echt even iets doen waarbij ik het gevoel heb dat ik wat opschiet. Het was mooi geweest als dit wat gelukt, vlak na de schone herinstallatie, daarom deed ik de schone herinstallatie, maar dat gaat 'em niet worden. Dus ik ga alles weer terugzetten en voordat ik het de volgende keer weer probeer, eerst even defragmenteren en een schijfcontrole.

Heel erg bedankt voor je hulp. En misschien tot een volgende keer.

Met vriendelijke groet,
Libby

Offline jan11000

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/16, 23:15:47 »
(initramfs) unable to find a medium containing a live file system
Bovenstaande betekend dat je livecd/usb stick, opeens niet meer of niet goed aanwezig is, tijdens booten/opstarten.
Of dvd valt uit,
slechte dvd/cd gebrand(langzaam branden),
Storing moederbord, waardoor cd wegvalt,
Slechte dvd speler,
andere hardware die stoort,
etc.

Oplossing(of dit werkt weet ik niet),

-I had the same problem, but after visiting this link http://www.commodore-amiga.org/en/fo...ve-file-system , I changed the SATA controller type from IDE to AHCI in Bios and everything works perfectly.
Normaal moet je je harde schijf controller op AHCI zetten en zo ook installeren.
Indien je windows met ide hebt geinstalleerd, dan krijg je als je hem op AHCI zet, een blauwe scherm met een fout, tijden sbooten van windows.

-I had the same error and in my case solution was to disconnect Edimax USB wireless card. After live system started I connected the USB wifi card again (to have Internet connection during installation) and everything went fine.

-So a general piece of advice would be to disconnect all unnecessary USB devices when booting from USB stick and connect them after system starts.

-BTW it's a shame that developers did not test such a case where some other USB devices are connected during system boot. It's quite logical that it was not possible to find live file system on USB wireless card, but installer should be written in a way that it should somehow recognize type of USB devices and be able to find USB stick with required files. Especially in LTS edition...
Dus alle hardware verwijderen die je niet nodig hebt, en weer proberen.
Misschien dat er hardware op je pc zit die stoort.

-Hi there,
I was having the same issues, and then figured that it was a bios error (tried both a boot CD and USB), so tinkered there.
I eventually found a setting to try boot into a Windows environment.
> Advanced Bios Features > Installer OS Select > Windows / *Other*
After changing that, it all worked perfectly.
(Acer Extensa E264 with AMBios CMOS 2.5)

-Ik heb de optie 'nolapic' geselecteerd bij F6.
Toen startte hij door!

-sluit je dvd speler eens aan op een andere poort., of andere controller.

-Misschien slechte dvd drive?

-In de bios heb je 2 instellingen voor usb, probeer beide.
USB Legacy Support, dit dus aan en uit proberen te booten van usb.

-
« Laatst bewerkt op: 2013/07/16, 23:17:19 door jan11000 »

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/18, 11:57:50 »
Je kan ubuntu draaien in virtual box . Dan draai je Ubuntu in een virtueele omgeving in Windows. Als je Ubuntu geinstaleerd hebt in virtual box dan wel even de gast uitbreidingen instaleren . Anders krijg je geen 3d effecten. Zo kan je Ubuntu ook leren

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/18, 20:21:01 »
Jan, dank je voor de verduidelijking. Nu begrijp ik de melding, zo ongeveer dan.

I changed the SATA controller type from IDE to AHCI in Bios and everything works perfectly.
Die oplossing had ik inderdaad ook gelezen. Maar als het om de BIOS gaat heb ik echt nog te weinig kennis van zaken en dus durf ik dat niet aan. Ik kan namelijk nog niet inschatten wat de gevolgen voor mijn pc zijn als ik dingen verander in de BIOS. Vandaar dat ik deze oplossing even aan me voorbij laat gaan.

So a general piece of advice would be to disconnect all unnecessary USB devices when booting from USB stick and connect them after system starts.
Ik heb alleen het noodzakelijke in de poorten: muis en toetsenbord.

Misschien dat er hardware op je pc zit die stoort.
Dit zou ik eens kunnen uitzoeken al kan ik het me moeilijk indenken. Ik heb Windows namelijk schoon geherinstalleerd en er is verder nog niets aangesloten (printer e.d.). Misschien dat er in de kast iets niet goed is of dat er met de vele Windows updates, die altijd volgens na herinstallatie, een stuurprogramma is meegekomen wat voor problemen zorgt. Ik heb een moment gedacht dat het aan mijn drivers lag, ik heb de nieuwste zelf geïnstalleerd en niet via Windows update (omdat die altijd een oudere pakt) maar vandaag vertelde een collega me dat op dit punt van installeren videokaart drivers nog niet voor problemen zorgen. Als daar problemen mee zouden zijn zou dat pas later blijken en niet al meteen als ik een usb plug.

I eventually found a setting to try boot into a Windows environment. > Advanced Bios Features > Installer OS Select > Windows / *Other*
Deze oplossing heb ik ook gelezen maar durf ik niet aan. Ik heb wel even gekeken in de BIOS of ik überhaupt die optie zag staan (kijken kan geen kwaad en zo raak ik langzaamaan wat bekender met de BIOS) maar zag die optie niet staan. Hetzelfde geldt trouwens voor het verhaal met de IDE naar AHCI, maar wat betreft deze optie kan het zijn dat er ik overheen gekeken heb.

Ik heb de optie 'nolapic' geselecteerd bij F6. Toen startte hij door!
Ik heb verschillende verhalen gelezen van mensen die inderdaad iets aanpaste bij de F6 instellingen, wat werkte. Is waarschijnlijk een redelijk veilige en tijdelijke optie om uit te proberen.

-sluit je dvd speler eens aan op een andere poort., of andere controller
-Misschien slechte dvd drive?.
Ik heb al een externe speler geprobeerd maar dat werkte niet. Andere dvd's werken prima, ook kan ik gewoon booten van de Windows dvd. De Ubuntu dvd werkte trouwens prima in mijn oude XP computer. De usb kon ik hier helaas niet uittesten aangezien de BIOS geen optie heeft om te booten vanaf usb. Ook trouwens de MD5 sum gecheckt.

-In de bios heb je 2 instellingen voor usb, probeer beide. USB Legacy Support, dit dus aan en uit proberen te booten van usb.
Even kijken in de bios. Al heb ik al mijn poorten, tevergeefs, uitgeprobeerd. Ik weet wel dat ik 2.0 poorten heb en niet 3.0 want dat schijnt bij sommige mensen ook kopzorgen te geven.


Zou het misschien te maken kunnen hebben met de partitiestijl. Mijn harde schijf, en de niet toegewezen schrijfruimte (vrijgemaakt voor Ubuntu), heeft de partitiestijl MBR. Misschien dat de USB gemaakt is met de partitiestijl GPT (usb is wel Fat32 geformatteerd).

Je kan ubuntu draaien in virtual box . Dan draai je Ubuntu in een virtueele omgeving in Windows. Als je Ubuntu geinstaleerd hebt in virtual box dan wel even de gast uitbreidingen instaleren . Anders krijg je geen 3d effecten. Zo kan je Ubuntu ook leren
Whitehawk, wat een goede naam!, misschien ontkom ik daar toch niet aan. Dit wil ik zelf liever niet maar voor het leren: beter iets dan niets! Bedankt voor het meedenken.

Offline jan11000

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/19, 17:13:49 »
I changed the SATA controller type from IDE to AHCI in Bios and everything works perfectly.
Die oplossing had ik inderdaad ook gelezen. Maar als het om de BIOS gaat heb ik echt nog te weinig kennis van zaken en dus durf ik dat niet aan. Ik kan namelijk nog niet inschatten wat de gevolgen voor mijn pc zijn als ik dingen verander in de BIOS. Vandaar dat ik deze oplossing even aan me voorbij laat gaan.


Dit kun je gerust doen, wel even noteren hoe het stond zodat je het terug kunt zetten.
Maak van de hele bios eens foto's, zodat je weet hoe het stond, want je pc kan door storing ook de bios restten, dan moet je eigenlijk weten hoe deze stond.

Normaal moet je tegenwoordig altijd op AHCI zetten, dit is het modernste en snelste.
Voor linux maakt het niks uit hoe het staat, linux boot altijd, dus je kunt beide proberen.(linux heeft alle drivers aan boord).
Voor windows geld, met ide geinstalleerd, dan kun je niet met AHCI opstarten, want dan krijg je soms/meestal een bsod/storing, omdat windows een driver mist. Andersom gaat wel, dus met AHCI installeren, dan kun je wel meet ide opstarten.
Deze instellingen heten, ide/sata/AHCI dit kan per moederbord afwijken, zelf heb ik wel eens vista gezien ipv sata/AHCI.
ide is van vroeger nog, maar hier heeft normaal elke bootcd de driver aan boord, dus deze zou altijd moeten werken.
Met SSD moet je AHCI gebruiken als je dit hebt, anders heb je hogere slijtage bij je ssd, en hij wordt dacht ik ook langzamer op den duur.
Maar voor de rest maak je niks defect. En altijd in de bios maar 1 instelling wijzigen, dan weet je ook waar de fout ligt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/19, 17:20:47 »

Ik heb de optie 'nolapic' geselecteerd bij F6. Toen startte hij door!
Ik heb verschillende verhalen gelezen van mensen die inderdaad iets aanpaste bij de F6 instellingen, wat werkte. Is waarschijnlijk een redelijk veilige en tijdelijke optie om uit te proberen.

Hier is een voorbeeld hoe je dat doet.
https://sites.google.com/site/computertip/
Bekijk deze site eens helemaal, staan veel tips in.

Offline jan11000

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/19, 17:23:22 »
-Download de iso opnieuw voor de zekerheid.

-Bij starten van livecd, op de spatie drukken, dan kun je daar kiezen om de cd te testen, of deze goed is.(en langzaam branden).
Dat de cd op een andere speler werkt heb je natuurlijk niks aan, als je eigen speler slecht leest, bij misschien een slechte cd.

Offline Libby

  • Lid
Re: (initramfs) unable to find a medium containing a live file system
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/28, 15:28:16 »
Bedankt voor je extra verduidelijking en hulp Jan.

Voor nu houd ik mijn Ubuntu avontuur even voor gezien. Het leven roept me en vereist mijn aandacht. Ik neem alles met me mee en ga er op een ander, rustiger, moment weer eens voor zitten en dan probeer ik het nog een keer.