Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Community Vertegenwoordiger  (gelezen 7971 keer)

DarkEra

  • Gast
Community Vertegenwoordiger
« Gepost op: 2009/03/25, 18:03:47 »
Geachte leden van de Ubuntu NL community,

Graag zou ik van deze gelegenheid gebruik willen maken om jullie op de hoogte te brengen dat ik officieel de functie van Community Vertegenwoordiger op mij heb genomen. Daarmee word ik dan 1 van de vijf vertegenwoordigers, die samen de teamleiding van Ubuntu NL vormen. Hierbij post ik ook de taakomschrijving die bij deze functie hoort, zodat men hier wat meer inzicht in krijgt.

Functie omschrijving Community Vertegenwoordiger:

- zorgen voor een goede communicatie tussen community -> team en team -> community. Dit houd in bemiddelen bij conflicten zodat beide partijen overeenstemen en het dus eens worden met elkaar. Dus de gulden middenweg zien te vinden. Hierbij horen ook de plannen en ideeen, hiermee doel ik op de IRC/IRL meetings en ook plannen/ideeen die op het forum geplaatst worden. Hierbij komt dat een Community Vertegenwoordiger op het moment van een bemiddeling geen maar dan ook geen partij gaat kiezen.

- erop toezien dat het team blijft luisteren naar de community en dat deze niet de controle hierover verliest naarmate Ubuntu NL groeit. Vooral luisteren is van essentieel belang.

- erop toezien dat bepaalde zaken niet te lang gaan duren of steeds vooruit geschoven worden.

- erop toezien dat de regels en de Code of Conduct nageleefd en gehandhaafd worden, zowel op het forum als op IRC door iedereen.

- erop toezien dat de communicatie onder de teams soepel verloopt.



Een Community vertegenwoordiger is datgene wat van essentieel belang is op dit moment en zeker als Ubuntu NL nog verder groeit en uitbreid. De community en de teams hebben iemand nodig waar ze terecht kunnen. Dit hebben we eigenlijk een beetje gemist in het verleden.

Om iedereen, zowel de leden als de teams, wat meer duidelijkheid te verschaffen bij wie ze nu eigenlijk terecht kunnen zal er een wiki pagina toegevoegd worden binnen korte termijn.
Op deze pagina zullen de taakomschrijvingen komen te staan maar ook waar men mij kan vinden en hoe men mij kan contacteren. Een speciaal mail adres zal hiervoor spoedig geactiveerd en bekend gemaakt worden.

Tot die tijd kan men mij, indien dit nodig mocht zijn, bereiken via ons forum en op IRC (chat) op de volgende chatkanalen: #ubuntu-nl  #ubuntu-nl-meeting  #ubuntu-nl-offtopic
Mocht het blijken dat ik niet aanwezig ben op de chat kan men mij een mail sturen via het volgende mail adres: community AT ubuntu-nl DOT org

Ik laat dit topic open voor als er nog eventuele vragen mochten zijn.


Met vriendelijke groet,

DarkEra  
« Laatst bewerkt op: 2009/07/03, 20:56:57 door DarkEra »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/25, 18:06:53 »
geen vraag maar ik wens je alle sucses en sterkte in deze functie,,

niets dan respect,, good work :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/25, 18:48:09 »
Klinkt meer als een community bemiddelaar. Is dit een soort ombudsachtige functie, waar al langer sprake van was? Tja een community vertegenwoordiger....., liever ook met iemand uit de community zelf is mijn gevoel dan. Wat doe je in je eentje wanneer er geschillen zijn? (En de zaak van twee kanten beschenen moet worden.)
Enfin succes uiteraard. Goede stap voorwaarts.

Offline Double12

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/25, 21:27:19 »
Klinkt meer als een community bemiddelaar. Is dit een soort ombudsachtige functie, waar al langer sprake van was? Tja een community vertegenwoordiger....., liever ook met iemand uit de community zelf is mijn gevoel dan. Wat doe je in je eentje wanneer er geschillen zijn? (En de zaak van twee kanten beschenen moet worden.)
Enfin succes uiteraard. Goede stap voorwaarts.
Het is inderdaad geen vertegenwoordiger vanuit de community. Het is de vertegenwoordiger Community van het team, net zoals dat je ook de vertegenwoordiger Support, Events, Schrijvers en Beheer hebt. Elke vertegenwoordiger geeft op dat gebied leiding aan het team.

Offline joop13

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/25, 21:28:15 »
Geweldig dat je dit op je genomen hebt. Een bemiddelaar en organisator. We hadden het hard nodig. Veel sterkte met deze taak.

Maar is het gezien je middenpositie niet verstandig om niet tegelijk moderator te zijn?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

DarkEra

  • Gast
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/25, 22:31:34 »
Beste joop13,

Ik zelf zie niet zo een groot probleem er in om de moderator functie erbij te pakken en kan deze twee verschillende functies van elkaar gescheiden houden. Men kan dit vergelijken met zoals men werk en privé zaken gescheiden moet houden.

Sterker nog, er zijn taken bij die de moderator functie zelfs overlappen zoals punt 4 in de taakomschrijving die ik hierboven noemde.

Offline chaos7

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/26, 06:55:47 »
mijn eerste gedachte was; 'hey, een scheidsrechter'.
maar naarmate ik de functieomschrijving meer las dacht ik; 'dit is goed'.

om het voor een ieder duidelijk te maken in welke rol je zit misschien 2 namen nemen?
bv, darkera met er onder communitie en een darkera met er onder moderator?

heel veel succes
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/26, 10:03:22 »
Als ik de taakomschrijving bekijk, lijken het me allemaal heel nuttige zaken. Goed nieuws!

Veel succes!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/26, 14:00:33 »
Als je de community wil vertegenwoordigen in het belang van de community tégenover het team, lijkt het me evident dat er iemand van de community een "community vertegenwoordiger" is, of dat er een "community raad" is met leden van zowel het team als de community. En ja, mensen in het team zijn ook mensen in de community, maar (vanzelfsprekend) ook van het team, waardoor het een beetje onlogisch is dat die persoon tegen het team in zou gaan, en indien deze persoon dat wel zou doen zou dat kwaad bloed binnen het team kunnen creëren.

Ik ben ook wel benieuwd naar de manier waarop jij (DarkEra) bent verkozen als community vertegenwoordiger. Het kan aan mij liggen (ik volg het nieuws rond Ubuntu-NL niet meer op de voet omdat ik daar de tijd niet meer voor kan vinden) maar ik heb geen vacature of iets dergelijks gezien.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Double12

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/26, 16:13:07 »
@profoX: Het woord "vertegenwoordiger" zorgt af en toe voor wat spraakverwarring, maar dit is dus de bedoeling:

Het is inderdaad geen vertegenwoordiger vanuit de community. Het is de vertegenwoordiger Community van het team, net zoals dat je ook de vertegenwoordiger Support, Events, Schrijvers en Beheer hebt. Elke vertegenwoordiger geeft op dat gebied leiding aan het team.

Offline joop13

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/26, 16:23:44 »
Als je de community wil vertegenwoordigen in het belang van de community tégenover het team, lijkt het me evident dat er iemand van de community een "community vertegenwoordiger" is, of dat er een "community raad" is met leden van zowel het team als de community. En ja, mensen in het team zijn ook mensen in de community, maar (vanzelfsprekend) ook van het team, waardoor het een beetje onlogisch is dat die persoon tegen het team in zou gaan, en indien deze persoon dat wel zou doen zou dat kwaad bloed binnen het team kunnen creëren.

Ik ben ook wel benieuwd naar de manier waarop jij (DarkEra) bent verkozen als community vertegenwoordiger. Het kan aan mij liggen (ik volg het nieuws rond Ubuntu-NL niet meer op de voet omdat ik daar de tijd niet meer voor kan vinden) maar ik heb geen vacature of iets dergelijks gezien.

Zou het dan niet verstandig zijn om ook een 'onafhankelijk' communitylid samen met DarkEra tot communityvertegenwoordigersteam aan te stellen?
 
Maar als DarkEra de bovengenoemde scheiding voor zichzelf kan aanbrengen is mijn voorstel niet zo nodig! Ik heb, wat dat betreft, wel vertrouwen in DarkEra. Toch zou iemand erbij wel goed zijn zodat hij kan overleggen in moeilijke situaties. Want ik weet hoe moeilijk het kan zijn om in belangrijke zaken in je eentje een beslissing te moeten nemen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/26, 16:28:07 »
@profoX: Het woord "vertegenwoordiger" zorgt af en toe voor wat spraakverwarring, maar dit is dus de bedoeling:

Het is inderdaad geen vertegenwoordiger vanuit de community. Het is de vertegenwoordiger Community van het team, net zoals dat je ook de vertegenwoordiger Support, Events, Schrijvers en Beheer hebt. Elke vertegenwoordiger geeft op dat gebied leiding aan het team.
Komt dat niet op hetzelfde neer? De "vertegenwoordiger Community" moet toch naar het team toe communiceren wat de beste strategie is om de community tevreden te houden. Nuja, het zal wel.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/26, 16:47:28 »
Wat DarkEra gaat doen is niet een soort ombudsfunctie, deze moet nog ingevuld worden.
Dit is nog onderdeel van toekomst Ubuntu-NL. Dit word een onafhankelijk iemand(en).
Alleen moeten wij die aan dit overleg meedoen, hier nog een juiste invulling aangeven.
De andere vertegenwoordiger functies zoals eerder genoemd, moeten ook nog ingevuld worden. Het huidige team kiest hiervoor de mensen, solliciteren naar een functie kan altijd natuurlijk. Dit en nog meer is voort gevloeid uit het overleg toekomst Ubuntu-NL.
Je komt er namelijk niet onderuit om wat veranderingen vast uit te voeren bij zo'n traject.
Ik schrijf dit uit eigen naam, dus bij op of aanmerkingen stuur ze gerust naar mijn email adres en drop ze niet hier.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/26, 17:01:21 »
DarkEra

Citaat
Ik laat dit topic open voor als er nog eventuele vragen mochten zijn.

Gijsbert

Citaat
Ik schrijf dit uit eigen naam, dus bij op of aanmerkingen stuur ze gerust naar mijn email adres en drop ze niet hier.

Wat die laatste opmerking betreft, we komen er toch vragenderwijs achter de insteek/bedoeling is van het team, met betrekking tot de functie van DarkEra. Ik heb dat zelf het liefst behandeld hier in dit draadje, ook omdat de topicstarter dat zelf voorstelt. Verder belicht je de zaak vanuit het overleg over ¨de toekomstvan Ubuntu-nl¨, dat kan toch verhelderend zijn?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 19:38:11 door leoquant »

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/26, 17:22:52 »
Drie dingen (waar heb ik dat eerder gehoord  ;)..)

1-Is "Community aanspreekpunt" wellicht een betere, duidelijkere titel?

2-Zijn er al notulen van het afgelopen teamoverleg?, of heb ik ergens iets gemist, dat zou vragen kunnen voorkomen.

3-Als "solliciteren altijd kan", en dat is prima natuurlijk, hoe weten mensen dan waarnaar/waarvoor ze moeten/kunnen solliciteren?, zie punt 2.

En als opmerking, het is weer een stap in de goede richting, waarvoor mijn complimenten  :-*

Groet
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 17:25:09 door wutnubu »

Offline armedking

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/26, 17:36:12 »
Hey DarkEra allereerst Gefeliciteerd met je nieuwe functie maak er wat moois van.

Maar beste Ubuntu leden laten we aub niet gaan discussiëren over welke titel het beestje heeft.
De taakomschrijving is meer dan genoeg.
Community Vertegenwoordiger/tussenpersoon.
Ik vind dat we vandale aan moeten schrijven en om een nieuw woord moeten vragen.
Alle titels zijn een beetje tot redelijk goed.
Geen enkele titel is perfect.

En eerlijk gezegd maakt het mij niet uit wat de titel is ik weet waar hij voor staat en wat hij doet en dat op zich is een hele goede stap voorwaarts.

Nogmaals DarkEra maak er wat moois van , Ik heb er alle vertrouwen in  :D

DarkEra

  • Gast
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/26, 18:06:13 »
Wat doe je in je eentje wanneer er geschillen zijn? (En de zaak van twee kanten beschenen moet worden.)

Beste leoquant,

Bij een conflict, of geschil zoals je het zelf aangeeft, bekijk ik me het probleem of de problemen van alle kanten en ga ik tot de uiterste kern van de zaak om vooral eerst duidelijkheid te verschaffen waar het nou precies is misgelopen voor de desbetreffende partijen. Eenmaal dat is volbracht en er dus duidelijkheid is, kan ik vanuit dat punt verder werken aan een oplossing in overleg met beide betrokken partijen zodat deze weer naar tevredenheid met elkaar overweg kunnen. Hierbij ga ik ook totaal geen partij kiezen en zie ze op het moment van de bemiddeling los van elkaar.

In mijn ogen staat iedereen hier bij Ubuntu NL op 1 en dezelfde lijn, niemand is hier meer of minder dan een ander en iedereen behoort met hetzelfde respect behandeld te worden.


Ik hoop dat dit jou vraag voldoende beantwoord. :)

Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/26, 19:01:58 »
@Leoquant
DarkEra blijft zijn vragen gewoon beantwoorden in dit topic, zoals eerder aangegeven door hem. Ik probeerde alleen het verschil duidelijk te maken tussen de functie van DarkEra en een ombudsfunctie, was dit niet een idee van jou Leoquant? Je ziet we hebben niet alle oude ideeën weggegooid. Verder wilde ik dit topic aan DarkEra laten vandaar mijn opmerking  "Ik schrijf dit uit eigen naam, dus bij op of aanmerkingen stuur ze gerust naar mijn email adres en drop ze niet hier."
Natuurlijk belicht ik het ook vanuit het overleg team, alleen kan ik daar helaas nog niet al te veel over kwijt.
@Wubuntu
1) Over een titel kan je altijd wel blijven, hier over is door het team en overleg team al gediscussieerd en een beslissing over genomen, wel moet je  blijven open staan voor ideeën uit de gemeenschap en eventueel meenemen in een volgend team overleg.
2) Volgens mij zijn er wel notulen, of deze al openbaar zijn? Volgens mij weet Rulus dit.
3) Voor open sollicitaties, moderator administrator schrijver vertegenwoordiger, lijkt mij een berichtje naar het team genoeg, weet je de weg niet dan lijkt DarkEra mij de juiste persoon er voor, om op aan te spreken.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 19:57:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/26, 19:03:41 »
Ik heb het idee, dat deze ¨functie¨, is voortgekomen uit deze voorzet/idee van profox? En dat door velen is omarmd, is dat correct?

Citaat
Er zou imo beter een vacature voor "community manager / community vertegenwoordiger" komen. Dat kan Ubuntu-NL wel gebruiken in deze moeilijke tijd (vooral dan op het forum). Dan bedoel ik dus iemand die tussen de community en het team staat en conflicten tussen beide partijen moet vermijden (en helpen oplossen indien er toch conflicten optreden). De community manager kan zijn/haar taak dan wel niet alleen, maar moet bijgestaan worden door een aantal leden (community vertegenwoordigers) die de zware taak op zich willen nemen om regelmatig een evaluatie te doen over het reilen en zeilen binnen Ubuntu-NL (deze leden, alsook de community manager, zouden zichzelf verkiesbaar moeten stellen en verkozen moeten worden door de community zelf). De community vertegenwoordigers staan d.m.v. bv. een maandelijkse vergadering in contact met bepaalde teamleden van Ubuntu-NL.

De community manager / community vertegenwoordigers mogen niet rechtstreeks betrokken zijn bij het team. Het zijn gewone community leden die zich willen inzetten om de community te verbeteren. Wie kan er uiteindelijk het beste de community verdedigen dan de community zelf?

Ingrijpende beslissingen die door moderators genomen worden tegenover de community moeten volgens dit systeem ook steeds voorgelegd worden bij de community vertegenwoordigers. Indien er bijvoorbeeld uiteindelijk een ban beslist wordt, en de community vertegenwoordigers zijn het eens met deze beslissing, dan is het aan de community manager om op een passende manier deze ban duidelijk te maken zonder dat het in een ruzie uitmondt. Verder kunnen leden vanuit de community dan ook niet klagen wanneer iemand geband wordt. De leden die door de community zelf verkozen zijn om de community te vertegenwoordigen hebben dat zelf mede beslist. Natuurlijk kan het voorkomen dat er slechte vertegenwoordigers gekozen worden, maar in dat geval moet er een herverkiezing optreden.

...Het is maar een idee
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 19:11:58 door leoquant »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/26, 19:06:19 »
Gijsbert

Citaat
....ik probeerde alleen
Over alle andere op of aanmerkingen op mijn schrijven kan je mij e-mailen.
Voor open sollicitaties, moderator administrator schrijver vertegenwoordiger, lijkt mij een berichtje naar het team genoeg....

Geen idee wat je bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 19:36:52 door leoquant »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/26, 19:07:07 »
Wat doe je in je eentje wanneer er geschillen zijn? (En de zaak van twee kanten beschenen moet worden.)

Beste leoquant,

Bij een conflict, of geschil zoals je het zelf aangeeft, bekijk ik me het probleem of de problemen van alle kanten en ga ik tot de uiterste kern van de zaak om vooral eerst duidelijkheid te verschaffen waar het nou precies is misgelopen voor de desbetreffende partijen. Eenmaal dat is volbracht en er dus duidelijkheid is, kan ik vanuit dat punt verder werken aan een oplossing in overleg met beide betrokken partijen zodat deze weer naar tevredenheid met elkaar overweg kunnen. Hierbij ga ik ook totaal geen partij kiezen en zie ze op het moment van de bemiddeling los van elkaar.

In mijn ogen staat iedereen hier bij Ubuntu NL op 1 en dezelfde lijn, niemand is hier meer of minder dan een ander en iedereen behoort met hetzelfde respect behandeld te worden.


Ik hoop dat dit jou vraag voldoende beantwoord. :)

Ja, nogmaals succes....

DarkEra

  • Gast
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/26, 19:29:38 »
profoX: In het begin toen ik bij het team kwam en het Overleg opgestart zou worden had Joolz aangegeven deze functie vrijwillig af te staan waarop ik inhaakte en voorstelde deze op mij te nemen. Na twee maanden en dat het overleg van 14 maart had plaats gevonden, zijn het team en de mensen van het Overleg het hierover eens geworden. Vandaar dat er geen vacature voor was.

Gijsbert: De functie die ik nu vervul is wel degelijk een Ombudsman functie. Als men de taakomschrijving in acht neemt komt dit op precies hetzelfde neer.

Wutnubu: Wat betreft het verslag van de overleg/team meeting dat heeft plaatsgevonden op 14 maart, kan ik je mededelen dat dit zeer binnenkort bekend gemaakt gaat worden.

Wat betreft de vraag over de vacatures en waar men deze kan vinden zie de volgende links:

http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/doemee      

http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/vacatures
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 21:51:45 door DarkEra »

Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/26, 20:03:08 »
Gijsbert

Citaat
....ik probeerde alleen
Over alle andere op of aanmerkingen op mijn schrijven kan je mij e-mailen.
Voor open sollicitaties, moderator administrator schrijver vertegenwoordiger, lijkt mij een berichtje naar het team genoeg....

Geen idee wat je bedoelt.

Ik had per ongeluk al op verzenden gedrukt en zag je het "kladje", inmiddels heb ik de tekst verandert. De open sollicitaties was bedoelt voor Wubuntu. Ik hoop dat de tekst nu begrijpelijker is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/27, 06:32:41 »
Wat betreft het verslag van de overleg/team meeting dat heeft plaatsgevonden op 14 maart, kan ik je mededelen dat dit zeer binnenkort bekend gemaakt gaat worden.
Dank je.

Wat betreft de vraag over de vacatures en waar men deze kan vinden zie de volgende links:

Wel jammer dat de functie die je hier beschrijft er niet bij heeft gestaan, er waren denk ik meer mensen die deze taak op zich wilden nemen, vandaar mijn vraag. Waarmee ik niets aan jouw kwaliteiten wil afdoen natuurlijk.

Veel succes met wat je gaat doen en dank voor je antwoorden.

Groet

Re: Community Vertegenwoordiger
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/27, 13:25:40 »
Gijsbert: De functie die ik nu vervul is wel degelijk een Ombudsman functie. Als men de taakomschrijving in acht neemt komt dit op precies hetzelfde neer.
Waar ik op doelde als er problemen ontstaan tussen het team en een lid(leden) onstaan waar beide partijen niet uitkomen, er een onhafhankelijk persoon als mediator c.q. "rijdende rechter" is die hier een oordeel over kan vellen. Klinkt misschien erg zwaar, maar iets in deze richting dus. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.