Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu / windows  (gelezen 4049 keer)

ubuntu / windows
« Gepost op: 2012/07/13, 15:59:44 »
hallo jongens,
ik heb een lange tijd met ubuntu gewerkt maar ook met windows etc..
ik weet zoonbeetje wel de plus en min punten van ubuntu tegenover windows,
maar toch wou ik jullie vragen om mij over te halen :$
ik gebruik heel veel msn, ook veel cammen enzo en volgens mij gaat dat niet in ubuntu (via bijv. kmess naar wlm mensen)
en ik hou zo nu en dan ook wel eens van een spelletje ( call of duty, assasins creed, prototype etc..)
en het voor mij grootste probleem met ubuntu is m'n nvidia kaart, GeForce 520mx optimus >:(

aan jullie de taak om me over te halen om toch ubuntu te gaan gebruiken :D

, niet haten

mvg, martijn

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu / windows
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/13, 16:07:27 »
Je hoeft niet te kiezen: daarvoor is tweevoudige opstart uitgevonden. Gebruik voor elk doel het besturingssysteem dat daarvoor het meest geschikt is. Bijvoorbeeld: Windows voor de spelletjes, Ubuntu voor de rest.  :)

Overigens is Linux vooral ook erg leuk:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/13, 16:10:57 »
Je hoeft niet te kiezen: daarvoor is tweevoudige opstart uitgevonden. Gebruik voor elk doel het besturingssysteem dat daarvoor het meest geschikt is. Bijvoorbeeld: Windows voor de spelletjes, Ubuntu voor de rest.  :)

Overigens is Linux vooral ook erg leuk:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Ja dual boot gebruiken.
Werkt prima. ik doe ook nog een hoop in Windows en zeker gamen.
De Nvidia kaart zou geen probleem moeten zijn. Bij mij werkt Nvidia prima. Gebruik het in Linux niet voor het gamen maar verder voor alle andere dingen zoals Blender en dergelijke werkt het prima.

Re: ubuntu / windows
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/13, 17:02:21 »
Ook hier; dual booten !! Profiteer maar van het beste van beide werelden.  O0
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: ubuntu / windows
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/13, 17:10:32 »
Je hoeft niet te kiezen: daarvoor is tweevoudige opstart uitgevonden. Gebruik voor elk doel het besturingssysteem dat daarvoor het meest geschikt is. Bijvoorbeeld: Windows voor de spelletjes, Ubuntu voor de rest.  :)

Overigens is Linux vooral ook erg leuk:
https://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Ja dual boot gebruiken.
Werkt prima. ik doe ook nog een hoop in Windows en zeker gamen.
De Nvidia kaart zou geen probleem moeten zijn. Bij mij werkt Nvidia prima. Gebruik het in Linux niet voor het gamen maar verder voor alle andere dingen zoals Blender en dergelijke werkt het prima.

*kuch* Kennelijk heb je het woordje "OPTIMUS" gemist in de TS zijn post?

Re: ubuntu / windows
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/13, 17:18:02 »
Oeps; Vistaus heeft gelijk met dat OPTIMUS; sorry ook er over gelezen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/13, 17:29:53 »
Ja zie het nu ook.
Verdorie Vistaus heeft gelijk. Moest er een keer van komen dat hij een keer gelijk zou hebben. :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu / windows
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/13, 18:43:14 »
@martijnmoi: specifieke problemen met bepaalde ijzerwaar horen in een ander deelforum, "Hardware en drivers", bijvoorbeeld.... In dit draadje, in dit deelforum, kunnen we het m.i. beter houden bij het algemene onderwerp van je draadje, namelijk ubuntu / windows.  :)

Re: ubuntu / windows
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/13, 19:26:11 »
hehe dualboot op mn 128gb ssdtje gaat niet passen denk ik$ daarom wil ik gewoon het een of het ander en mn nvidia drivers blijft gewoon een probleem, met bumblebee enz kan ik het wel oplossen maar met windows gaat mn batterij 10 +/- uur mee en met ubuntu maximaal 2uur, mja zit 90% van de tijd toch wel naast mn stopcontact.

mja ik word echt gek van windows met zn updates, virusmeldingen, vastlopers en alles

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu / windows
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/13, 19:30:45 »
Och, Ubuntu hoef je maar 10 GB te geven, dus dan hou je op die SSD maar liefst 118 GB over voor Windows. Geen probleem, toch?

Re: ubuntu / windows
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/13, 19:50:20 »
ik heb al een keuze gemaakt voor mezelf, ben nu echt spuugzak van windows met zn virus gejammer altijd


Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/13, 19:59:11 »
........... ben nu echt spuugzak van windows met zn virus gejammer altijd

Dat haal je toch echt zélf binnen, dat doet Windows niet voor je. :evil:

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/13, 20:14:38 »
@martijnmoi, de keuze voor Ubuntu, Windows of Ubuntu & Windows in dual boot, kun je inderdaad het beste zelf maken. Wij kunnen hierover alleen meedenken.

Het lijkt erop dat je gekozen hebt voor alleen Ubuntu te installeren. Op zich is dat een goede keus. Alleen zou je voor jezelf kunnen afvragen, wat je precies verwacht van Ubuntu. Welke applicaties verwacht je te kunnen draaien? De spellen call of duty en assasins creed, die je in je startpost noemde, kun je waarschijnlijk niet (goed) draaien in Ubuntu. Al worden ze zo te zien wel genoemd bij de ondersteunende spellen van PlayOnLinux. 


     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/13, 22:57:26 »
Zorg eerst een voor een goede virusscanner en ga ook eens kijken wat je allemaal op internet doet.
Die dingen loop je voornamelijk door eigen toedoen op en is makkelijk te voorkomen.

Verder is het wat je wilt doen, gamen in Linux is als je die spellen wilt spelen niet echt een optie.
Kijk wat je wilt doen en wat Linux te bieden heeft voor je aan software. Dan kun je de beste beslissing nemen.



Re: ubuntu / windows
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/13, 23:09:27 »
die virus melding kreeg ik toen ik windows nog geen 10min had geinstalleerd en office2007 had geinstallerd, mja ben nu over op ubuntu :)
nu nog hopen dat nvidia ooit nog normaal kan doen qua drivers voor optimus en mn nvidia ooit goed zal draaien, tot die tijd maar overleven met mn hd graphics 3000


Re: ubuntu / windows
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/14, 01:12:23 »
Dan moet je maar geen illegale software binnenhalen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/14, 03:28:35 »
Dan moet je maar geen illegale software binnenhalen.

Mee eens.

Ik installeer mijn hele pc en  krijg niets binnen.
Altijd knap hoe anderen dat wel voor elkaar kunnen krijgen en dan gaan klagen.

Re: ubuntu / windows
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/14, 10:50:11 »
Zorg eerst een voor een goede virusscanner en ga ook eens kijken wat je allemaal op internet doet.
Die dingen loop je voornamelijk door eigen toedoen op en is makkelijk te voorkomen.

Verder is het wat je wilt doen, gamen in Linux is als je die spellen wilt spelen niet echt een optie.
Kijk wat je wilt doen en wat Linux te bieden heeft voor je aan software. Dan kun je de beste beslissing nemen.




Call of Duty (minus MW) draait perfect onder Wine en Assasin's Creed zelfs nog perfecter, dus niet meteen zo negatief :)

Offline Wout55

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/14, 11:10:28 »
Toevallig heb ik de laatste tijd weer vaker Windows aan staan. Dat komt omdat ik mijn pc moet voorbereiden op meer thuiswerken met databases en daar heb ik geen Ubuntu vervanging voor. Daarnaast ben ik nu een gebruiker van HBO go en jawel hoor dat werkt op Silverlight.  :| Dat moet dus wel tijdelijk zijn, ha ha. En verder bridge ik on line en ook dat is helaas Windows only. Goed verder  niet getreurd ik heb dual boot en ik doe in de windows vermomming geen gevaarlijke dingen. Dat gaat dus heel ver want browsen doe ik alleen in mijn Ubuntu omgeving.
En het gedoe met grafische kaarten vind ik een van de grote nadelen van de Ubuntu met Unity. Vroeger werkte alles prima en snel op antieke omgevingen en nu is het vaak treurig gesteld. Echt urenlang getob en gezoek om een werkende omgeving te krijgen. Nu ik het weet zal ik bij een volgende PC bestelling in ieder geval een compatibele kaart kopen. Maar eigenlijk vind ik het wel jammer want die toeters en bellen kan me eigenlijk geen bal schelen. Ik wil gewoon een snel werkend systeem.  :)

Re: ubuntu / windows
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/14, 11:32:28 »
ben het wel met jullie eens mja, ubuntu huilt niet om illegale software (A)
dualboot is voor mij niet echt een optie gewoon omdat ik performance en snelheid wil zien van m'n ssd :$
mja ik zit nu weer op ubuntu, beetje jammer dat mn laptop altijd op de 80/90 graden zat, heb nu programmatje gedownload dat m onderclockt dus mn nieuwe ubuntu systeem is:
samsung 830 128gb ssd
i5 2430m 2x 2,40 @ 800mhz! (A)
8gb of Ram
1gb Nvidia OPTIMUS :'(

 ;D

Re: ubuntu / windows
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/14, 12:01:02 »
Toevallig heb ik de laatste tijd weer vaker Windows aan staan. Dat komt omdat ik mijn pc moet voorbereiden op meer thuiswerken met databases en daar heb ik geen Ubuntu vervanging voor. Daarnaast ben ik nu een gebruiker van HBO go en jawel hoor dat werkt op Silverlight.  :| Dat moet dus wel tijdelijk zijn, ha ha. En verder bridge ik on line en ook dat is helaas Windows only. Goed verder  niet getreurd ik heb dual boot en ik doe in de windows vermomming geen gevaarlijke dingen. Dat gaat dus heel ver want browsen doe ik alleen in mijn Ubuntu omgeving.
En het gedoe met grafische kaarten vind ik een van de grote nadelen van de Ubuntu met Unity. Vroeger werkte alles prima en snel op antieke omgevingen en nu is het vaak treurig gesteld. Echt urenlang getob en gezoek om een werkende omgeving te krijgen. Nu ik het weet zal ik bij een volgende PC bestelling in ieder geval een compatibele kaart kopen. Maar eigenlijk vind ik het wel jammer want die toeters en bellen kan me eigenlijk geen bal schelen. Ik wil gewoon een snel werkend systeem.  :)

Tuurlijk. Het is Unity's schuld dat Optimus en ATI Hybrd niet ondersteund worden op Linux. Daarbij, als je kaart niet ondersteund wordt dan kom je Unity 2D terecht, dus je hebt altijd wel iets werkends.

Offline Wout55

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/14, 13:36:48 »
@Vistaus, dat probleem heeft wel degelijk met de hogere eisen van Ubuntu te maken.  En helaas krijg je niet automatisch 2D maar vaak ook een zwart scherm. En dat is dan geen reclame voor mensen die net kennismaken met Ubuntu. Dan moet je nogal een volhouder zijn zoals ik om uren te gaan frutten om het toch aan de gang te krijgen. En in 3D want in het verguisde Windows werkt het wel. En natuurlijk ligt dat ook aan de fabrikanten die geen goede drivers voor Linux maken.  Maar daar schiet je als nieuwe gebruiker niets mee op.  Voor mij slaat de balans wel voor 80% naar Ubuntu door omdat ik het niet erg vind om uren werk er in te stoppen en het grote voordeel het nagenoeg ontbreken van malware is. En het gevrijwaard blijven van updates die je plotseling een blauw scherm geven . Tijd voor de update, leg de pennen maar in het bakje, verplicht kwartiertje koffie drinken en je onlide spel is naar de kloten.  Je zal het ongetwijfeld ergens in kunnen stellen en mogelijk is er een waarschuwing aan vooraf gegaan maar het moet gewoon helemaal totaal niet kunnen op die manier.  :evil:  Net zo achterlijk als om consequent al mijn servers op mijn werk als gevaarlijk en niet te vertrouwen aan te merken. Pffff, dit is verder geen bashing hoor, ik word er alleen soms zo moe van. En het zijn wel dingen die echt gebeuren.

Re: ubuntu / windows
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/14, 13:45:58 »
Dat zwarte scherm komt vaak voor bij ATI-gebruikers hier, de nVidia-gebruikers gaat het bijna altijd goed bij hier (en de Intel-gebruikers). Dus dan zou Ubuntu eigenlijk zichzelf optimaliseren voor nVidia en in die zin dus een hogere eis hebben... tuurlijk.

Offline Wout55

  • Lid
Re: ubuntu / windows
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/14, 13:56:02 »
Mag jij raden wat voor kaart ik in deze machine heb.  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu / windows
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/14, 14:17:30 »
Pech hebben met je ijzerwaar, kan inderdaad erg vervelend zijn. Maar lastige ijzerwaar komt tegenwoordig gelukkig niet veel meer voor.  :)