Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub Resque vraag  (gelezen 660 keer)

Grub Resque vraag
« Gepost op: 2018/01/07, 20:00:58 »
Afgelopen week heb ik voor een kennis een ssd geplaatst en daar Ubuntu op gezet. Nu is helaas het beestje toch echt dood. Dus ik wil op mijn pc de HDD met Windows 10 erop opstarten. Helaas krijg ik dan de melding Grub Resque.

Dus ik dacht, ik installeer ubuntu op deze pc naast windows op de hdd. Helaas alvorens te installeren zegt deze dat Windows in Bios is geinstalleerd en dat ubuntu in uefi geinstalleerd staat. Nu kan ik doorgaan, en ja hij ziet windows 10. Maar de optie om naast windows 10  te installeren gaat niet lukken
Wat nu???? Ik moet nml de emails bewaren, daar zitten blijkbaar belangrijke files in

Re: Grub Resque vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/07, 20:22:11 »
Beetje vage vraag?
Is het jouw PC of een andere?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Grub Resque vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/07, 21:22:32 »
Niet dat dat heel erg boeiend is. Maar gaat om de pc van mijn kameraad. Ik heb nu de hdd in mijn pc gezet in de hoop dat ik deze kon benaderen. Helaas gaat dat dus niet. En op de ssd die ik geplaatst had heb ik nu niet meer tot mijn beschikking. Dus ik krijg tijdens het opstarten met alleen de hdd. Zonder mijn schijven aangesloten de melding grub resque. Ik heb proberen grub te herstellen. Maar ja, hij vind geen Ubuntu.  Ik probeer Ubuntu te installeren, zegt ie uiteindelijk dat ie Windows 10 gevonden heeft. Maar ik kan vervolgens niet de keuze doen dat ik Ubuntu naast Windows wil installeren. Dus ik ben zo langzaamaan net zo heet als de processor zonder koeler zou zijn 😧😡

Re: Grub Resque vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/07, 21:23:55 »
En nu zou ik via windows USB de Windows boot moeten lyceum repareren. Ook dat klopt niet.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Grub Resque vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/07, 22:00:16 »
Best mogelijk dat ik je niet goed begrijp, maar kun je niet de bewuste HDD extern via USB aansluiten op jouw computer en onder jouw eigen OS (Ubuntu?) de data op die HDD benaderen?

Re: Grub Resque vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/07, 22:13:21 »
Ja, dat kan ik. Ik kan alles er vanaf halen. Maar niet dat Maaike in windows mail.  Dat was ook mijn eerste gedachten. Ik dacht even,  appeltje eitje. Maar helaas is dat niet zo 😀

Re: Grub Resque vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/07, 22:33:00 »
Maaike is mapje. Fijn woord correctie van mijn telefoon haha 😣