Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gerucht Microsoft neemt GitHub over  (gelezen 7568 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Gepost op: 2018/06/03, 12:50:22 »
Het wordt steeds duidelijker dat Microsoft serieus bezig is met open source, het laatste gerucht is dat Microsoft GitHub wil overnemen. Volgens Wikipedia is GitHub:
de grootste host van opensourceprojecten

Naar eigen zeggen host GitHub 35 miljoen projecten. Een aantal grote/opvallende projecten op GitHub zijn: Linux Kernel (Linus Torvalds), Linux Mint, Raspberry Pi, VideoLAN (VLC) en Microsoft zelf (o.a. Visual Studio Code).

Van sommige projecten is de broncode ook op andere plaatsen te vinden (bijvoorbeeld Linux Kernel op kernel.org) maar volgens mij speelt GitHub (en Microsoft als het gerucht uit komt) wel een belangrijke rol in de ontwikkeling van veel open source software.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/03, 12:51:55 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/03, 21:39:21 »
Github is 'the place to be' voor open source code. Ik weet niet of ik wel zo blij ben met die mogelijke overname.

Offline rico70

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/03, 21:49:10 »
Op Twitter worden Gitlab en Sourceforge als alternatieven genoemd

Offline MKe

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/03, 22:20:28 »
OMG sourceforce. Da's pas echt een drama.

Gitlab is een github kloon. ZIj verdienen vooral aan loake installaties bij bedrijven. Het i swel een prettig ysteem. Wij gebruiken het op het werk ook.

Offline rico70

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/03, 22:34:59 »
OMG sourceforce. Da's pas echt een drama.
Je weet wel dat Sourceforge al 2 jaar een nieuwe eigenaar heeft en er flink de bezem doorgehaald heeft?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/03, 22:36:03 »
Tja, ik weet niet wat ik hiervan moet denken, maar Microsoft eigenaar van Github is mij niet echt welkom. GIMP is trouwens overgestapt naar Gitlab.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/04, 12:12:12 »
Geeft mij een kippenvelgevoel. Waarom wil Microsoft zo'n groot opensource-initiatief inlijven, met welk doel? Alertmodus aan, hier.

En testcees, volgens mij wordt Microsoft Visual Code als AppImage (of was het een snap of een flatpak?) aangeboden, maar niet door Microsoft ondersteund...

Offline MKe

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/04, 12:59:51 »
Geeft mij een kippenvelgevoel. Waarom wil Microsoft zo'n groot opensource-initiatief inlijven, met welk doel? Alertmodus aan, hier.

En testcees, volgens mij wordt Microsoft Visual Code als AppImage (of was het een snap of een flatpak?) aangeboden, maar niet door Microsoft ondersteund...
Jawel hoor: https://github.com/Microsoft/vscode

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/04, 15:10:51 »
Hmm, op deze flatpak-pagina lees ik dit:

"This is the official, proprietary, Microsoft build of Visual Studio Code, packaged into a Flatpak. This repackaging is not supported by Microsoft."

(vet door mij). Dus waarschijnlijk te lezen als deze herverpakte flatpak wordt niet door Microsoft ondersteund, die officiële build dus kennelijk wel...

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/04, 15:23:03 »
1/ Ik heb het niet zo op geruchten en ga liever voor feiten.
2/ Denk ik vreemd als ik denk dat als dit gaat gebeuren er dan vanzelf zoveel weerstand is dat er door de Open Source wereld wel een zijweg gevonden gaat worden, want 3/?
3/ Dit is een strijd die al sinds computerheugenis gestreden wordt, waar soms veldslagen in gewonnen worden maar welke als strijd nog steeds met succes gestreden wordt. Wat volgens mij ook nooit zal veranderen. Zoals ook 2/ al vaker van toepassing is geweest.
4/ Mocht er al een gat vallen omdat iets werkelijk weg valt dan duikt er altijd wel weer iemand op om dat in te vullen (zie ook 2/ en 3). Zo te lezen zijn deze gaten zelfs al opgevuld met goede opties.

Ik persoonlijk sta verder buiten de ontwikkelwereld zelf dus wacht wel af wat de toekomst gaat brengen. Want iets gaat er blijven/komen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/04, 15:26:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/04, 15:56:06 »
Waarom wil Microsoft zo'n groot opensource-initiatief inlijven, met welk doel?
Het verdienmodel van Microsoft is drastisch veranderd. In het verleden verdiende Microsoft vooral aan de verkoop van gesloten software zoals Windows. Tegenwoordig verdient Microsoft vooral aan de verkoop van (cloud) diensten aan ontwikkelaars en bedrijven en willen ze daar graag ook open source ontwikkelaars (en -gebruikers) bij betrekken / aantrekken.
Microsoft (vooraanstaand lid van de Linux Foundation!) is meer en meer een open source organisatie aan het worden en is de laatste jaren zelf(s) de grootste gebruiker van GitHub geworden.
1/ Ik heb het niet zo op geruchten en ga liever voor feiten.
Wacht dan nog een paar dagen met reageren, dan zal de overname waarschijnlijk een feit zijn. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/04, 16:30:52 »
1/ Ik heb het niet zo op geruchten en ga liever voor feiten.
Wacht dan nog een paar dagen met reageren, dan zal de overname waarschijnlijk een feit zijn. :P

Zie ook de punten 2/, 3/ en 4/ voor mijn volledige standpunt.
Deze genoemde punten worden nu net zo goed ook feiten. Ik zie nog steeds geen dilemma en wacht geduldig af. De (digitale) wereld zal nu echt niet vergaan in een of andere (digitale) apocalyps.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/04, 16:32:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/04, 16:49:57 »
Microsoft (vooraanstaand lid van de Linux Foundation!) is meer en meer een open source organisatie aan het worden en is de laatste jaren zelf(s) de grootste gebruiker van GitHub geworden.
Interessant, die link...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/04, 22:41:06 »
3/ Dit is een strijd die al sinds computerheugenis gestreden wordt
Volgens Mark Shuttleworth, oprichter van Ubuntu, is het geen strijd (meer) tegen Microsoft :)
I think Microsoft and the Linux community will actually end up fighting on the same side
De (digitale) wereld zal nu echt niet vergaan in een of andere (digitale) apocalyps.
Nee, integendeel, het kan juist leuker worden nu ook Microsoft de voordelen van open source ziet :)
We believe in the power of communities to achieve much more than what their members can do on their own.
And Microsoft is all-in on open source.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/04, 23:02:43 »
Resten nog punt 2/ en 4/
« Laatst bewerkt op: 2018/06/05, 19:04:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/04, 23:37:39 »
Ondertussen lees ik op andere forums toch net wat andere reacties omtrent de disturbing factor, en die reacties bevestigen grotendeels toch wel mijn punten 2/ en 4/ en wat ik verder zei over "nieuwe alternatieven".

https://www.omgubuntu.co.uk/2018/06/microsoft-buying-github

And Microsoft is all-in on open source.


Trouwens wel leuk dat plaatje. Maar dat komt van Azure Sphere. Van "windows wordt linux" want "Microsoft’s Newest OS is Based on Linux" en niet andersom.
https://www.omgubuntu.co.uk/2018/04/microsoft-linux-custom-kernel-azure-sphere

Citaat
In fact, Linux and open-source play a key part of Microsoft’s current (profitable) cloud platform offerings and services to the extent that Microsoft’s newest OS is powered by Linux.
Dus lijkt het er toch wel sterk op dat er voor Linux en Ubuntu verder weinig zal veranderen. Open source was al open source, ook voor win in te zien. Zolang zij er maar niet hun sneaky dingen in gaan doen, en dat zal nooit toegestaan worden door de community.

Iedereen mag er van maken wat hij wil, maar dat is toch zo'n beetje hoe ik er tegenaan kijk. .
« Laatst bewerkt op: 2018/06/04, 23:39:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/05, 15:05:57 »
Nee, integendeel, het kan juist leuker worden nu ook Microsoft de voordelen van open source ziet :)

"We believe in the power of communities to achieve much more than what their members can do on their own."

"And Microsoft is all-in on open source."
En jij gelooft die pr-praat allemaal klakkeloos? Microsoft als grote beschermheer van opensource? Samen staan we sterker? Ja, ammehoela.

Beursgenoteerde bedrijven, en zeker Amerikaanse, hebben maar één opdracht: aandeelhouders financieel tevreden stellen anders wordt de hele top vandaag nog de deur uitgeschopt. Als je het bericht over deze overname leest van Microsoft-baas Satya Nadella, dan zie je dat Microsoft vooral meer dev-tools wil verkopen, aan een groter publiek. Niets mis mee. Ook zetten ze vooral in op de business-kant van Github. Opnieuw, niets mis mee.

Maar dat Microsoft zichzelf nu afficheert als de kampioen van opensource, gaat mij een heel klein beetje erg veel te ver. Microsoft draait om geld en marktaandeel en winst en dat al sinds 1975. Voor de derde keer: niets mis mee.

Verlies niet uit het oog dat Micrsoft 7,5 miljard US dollar over heeft voor Github, dat zelf nog maar weinig winst maakt. Dat is een aanzienlijk bedrag. Kennelijk ziet het bedrijf 'opportunities'...

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/06, 00:14:42 »
Nee, integendeel, het kan juist leuker worden nu ook Microsoft de voordelen van open source ziet :)

"We believe in the power of communities to achieve much more than what their members can do on their own."

"And Microsoft is all-in on open source."
En jij gelooft die pr-praat allemaal klakkeloos? Microsoft als grote beschermheer van opensource? Samen staan we sterker? Ja, ammehoela.

Beursgenoteerde bedrijven, en zeker Amerikaanse, hebben maar één opdracht: aandeelhouders financieel tevreden stellen anders wordt de hele top vandaag nog de deur uitgeschopt. Als je het bericht over deze overname leest van Microsoft-baas Satya Nadella, dan zie je dat Microsoft vooral meer dev-tools wil verkopen, aan een groter publiek. Niets mis mee. Ook zetten ze vooral in op de business-kant van Github. Opnieuw, niets mis mee.

Maar dat Microsoft zichzelf nu afficheert als de kampioen van opensource, gaat mij een heel klein beetje erg veel te ver. Microsoft draait om geld en marktaandeel en winst en dat al sinds 1975. Voor de derde keer: niets mis mee.

Verlies niet uit het oog dat Micrsoft 7,5 miljard US dollar over heeft voor Github, dat zelf nog maar weinig winst maakt. Dat is een aanzienlijk bedrag. Kennelijk ziet het bedrijf 'opportunities'...

Mee eens, ik heb een gezonde wantrouwen tegen dit soort bedrijven. Ergens zullen wel weer kleine lettertjes te vinden zijn waardoor Microsoft er een voordeel uit kan slaan. Ik zeg dit nniet zonder reden. Ik kan mij het verhaal van PC-DOS en MS-DOS nog voor de geest halen. Men maakte PC-DOS voor IBM enn ergens in de kleine letters stond dat Microsoft een soortgelijke OS mocht maken, dat werd dus MS-DOS, de rest is geschiedenis. Als er 1 ding duidelijk is dan is het wel dat alle grote IT bedrijven zeker geen liefdadigheidsinstellingen zijn. Je zou er een leuk boek over kunnen schrijven,
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline atomos

  • Lid
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/06, 10:37:28 »
Hmm ik had net een update van Github. Was te snel met klikken jammer genoeg. ???  iemand een idee wat die update voorstelde ?
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/06, 11:29:16 »
Op Twitter worden Gitlab en Sourceforge als alternatieven genoemd
LOL, Gitlab draait bij Microsoft (Azure)  ^-^
cees@ubuntu:~$ nmap -F www.gitlab.com | grep DNS
rDNS record for 52.167.219.168: gitlab.com

cees@ubuntu:~$ whois 52.167.219.168 | grep OrgName
OrgName:        Microsoft Corporation

Beursgenoteerde bedrijven, en zeker Amerikaanse, hebben maar één opdracht: aandeelhouders financieel tevreden stellen
Canonical, het bedrijf achter Ubuntu, is welliswaar niet Amerikaans maar wil eerdaags ook (graag) een beursnotering (IPO).

Ik heb wel een idee wie daar veel (zoniet de meeste) aandelen van wil kopen… ook niets mis mee  :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/06, 11:39:53 »
Als er 1 ding duidelijk is dan is het wel dat alle grote IT bedrijven zeker geen liefdadigheidsinstellingen zijn.

Helemaal met jullie eens. Maar toch ook nog een kleine bedenking.
Ook github is klaarblijkelijk niet volledig een liefdadigheidsinstelling als het ingericht is als bedrijf (want INC!). Bedrijven/INC zijn wettelijk verplicht commercieel te zijn. Zoals wel blijkt, want verkocht.
En als daarnaast klaarblijkelijk github als bedrijf niet ingedekt was tegen een "vijandige" overname.

Je moet jezelf ook niets voor houden. Wie garandeerd dat Canonical (=bedrijf, commerciele inslag) nooit verkocht zal worden?
En hoe heeft Linus zijn zaakjes ingericht voor als hij met pensioen gaat of overlijdt? De linux kernel mag dan wel een Organisatie zijn, maar ook organisaties kunnen "vijandig" overgenomen en in commerciele bedrijven opgeslokt worden. Want waar gaat de organisatie heen als Linus ermee stopt en zijn kinderen willen er niet verder mee? Of zelfs cashen?
Een kat in het nauw (bijvoorbeeld een bedrijf in financiele nood) maakt rare sprongen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/06, 11:42:19 »
LOL, Gitlab draait bij Microsoft (Azure)  ^-^
cees@ubuntu:~$ nmap -F www.gitlab.com | grep DNS
rDNS record for 52.167.219.168: gitlab.com

cees@ubuntu:~$ whois 52.167.219.168 | grep OrgName
OrgName:        Microsoft Corporation

?? Weet je dat zeker? Als ik gitlab.com trace kom ik uit bij de registrant gandi.net via TeliaSonera in Sweden, gekoppeld via Verisign, op een dynect github-hostmaster uit (=eigen servers).
Met de hele andere host ip's xxx.30.253.112 en xxx.30.253.113. De DNS ip die jij noemt komt nergens naar boven.
Geen MS te vinden in welke gitlab-keten dan ook.

Zit jij niet toevallig op een MS VPN of zo die je omleidt via MS (proxy)servers of wat dan ook?
Klopt dat nMap commando zo wel, zeker met de toegepaste resultaat beperkingen?

Typ eens gewoon in terminal het gebruikelijke commando en kijk eens wat er dan uit komt. Dan vind je hetzelfde als wat ik op een andere manier allemaal checkte.
whois gitlab.com
« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 16:35:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/06, 13:08:06 »
LOL, Gitlab draait bij Microsoft (Azure)  ^-^
cees@ubuntu:~$ nmap -F www.gitlab.com | grep DNS
rDNS record for 52.167.219.168: gitlab.com

cees@ubuntu:~$ whois 52.167.219.168 | grep OrgName
OrgName:        Microsoft Corporation

?? Weet je dat zeker?
Ja, ik reageerde op de opmerking (reactie#4) over GitLab (met de letter L) als alternatief  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/06, 13:47:59 »
Ja, ik reageerde op de opmerking (reactie#4) over GitLab (met de letter L) als alternatief  :)

Toevallig ik ook. Ik checkte ook gewoon gitlab.com :D zoals ook de geschiedenis van het gebruikte programma bevestigd, maar in de stupiditeit van haast bij het typen reageerde ik per ongeluk met github.
Het bericht hierboven was dus gewoon geheel gewijd aan gitLAb.com en is inmiddels aangepast. Geen MS te vinden.

Staat nog steeds de vraag open:
?? Weet je dat zeker? Ging dat wel goed daarmee?
Want ik vind niets van MS terug achter gitLab.com zoals ik al zei.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/06, 13:51:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Gerucht Microsoft neemt GitHub over
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/06, 14:57:16 »
?? Weet je dat zeker?
Nogmaals JA.  :)
Wat jij doet is een whois van de domainnaam (whois gitlab.com) maar probeer eens een whois van het werkelijke ip adres van de gitlab.com server, ook te achterhalen met nslookup:
ees@ubuntu:~$ nslookup gitlab.com
Server:         xxx.xxx.xxx.xxx
Address:        xxx.xxx.xxx.xxx#53

Non-authoritative answer:
Name:   www.gitlab.com
Address: 52.167.219.168
cees@ubuntu:~$ whois 52.167.219.168 | grep OrgName
OrgName:        Microsoft Corporation
Klik links bovenin op Documentatie