Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux heeft van windows gewonnen  (gelezen 7431 keer)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/06, 14:59:21 »
Zeker leuk om te lezen. Maar de Desktop markt is idd nog een verhaal apart. En dat is toch zeker net zo belangrijk

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/06, 15:02:29 »
Zeker leuk om te lezen. Maar de Desktop markt is idd nog een verhaal apart. En dat is toch zeker net zo belangrijk

Er wordt ook iets te makkelijk geroepen dat de desktop er niet meer zo toe doet vind ik. Natuurlijk is de desktop geen groeimarkt zoals smartphones en tablets maar die dingen zijn eerder aanvullingen op de desktop dan vervangingen. Op dat vlak heeft Linux ook nog veel meer te winnen want het aandeel is nog steeds erg laag.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/06, 16:10:06 »
vermakelijk verhaal  =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/06, 16:15:05 »
Desktop is lastiger omdat veel mensen bij het bekende blijven.
Het zou al heel veel schelen als er meer games voor Linux komen en als ik het zo zie dan komen er steeds meer mooie games voor Linux uit.
Als je een spel kunt kopen en je kunt kiezen uit Linux en Windows dan krijg je al snel dat mensen gaan kijken wat Linux is.
Ik hoorde voor het eerst van Linux dankzij de servers die gebruikt werden voor sommige games. Je kon dan kiezen tussen Windows en Linux.

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/06, 16:20:19 »
Desktop is lastiger omdat veel mensen bij het bekende blijven.
Het zou al heel veel schelen als er meer games voor Linux komen en als ik het zo zie dan komen er steeds meer mooie games voor Linux uit.
Als je een spel kunt kopen en je kunt kiezen uit Linux en Windows dan krijg je al snel dat mensen gaan kijken wat Linux is.
Ik hoorde voor het eerst van Linux dankzij de servers die gebruikt werden voor sommige games. Je kon dan kiezen tussen Windows en Linux.


Het wordt pas wat als je in de winkel ook een schap krijgt met "Games For Linux" en een pinguinlogo erbij :P Er komen inderdaad best mooie Linuxgames uit maar dat zijn vooral 'Indie' developers. Meeste grote uitgevers als EA en Blizzard laten Linux nagenoeg links liggen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/06, 16:28:32 »
Ja een grote pinguïn naast het schap die alle Windows games bedekt. =D

Helaas laten die grote game fabrikanten het af weten.
Ze doen het ook nog niet echt voor Apple ondanks daar al wel veel meer voor te krijgen is.
Ik denk dat het aantrekkelijker word voor game ontwikkelaars als er 1 standaard zou zijn voor alle Linux versies.

Eigenlijk bij de games die met Wine in Linux draaien een stikker plakken met de pinguïn er op.


Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/06, 17:09:43 »

Het wordt pas wat als je in de winkel ook een schap krijgt met "Games For Linux" en een pinguinlogo erbij :P n.

zelfs Windows heeft in veel winkels plaats moeten maken voor het console geweld dus de kans dat er Linux schap komt is zo goed als nul, het is een aardig verhaal waar die man mee komt maar het blijft een gevalletje van zei de mug tegen de olifant

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/06, 19:32:59 »
Dan maar thuis voor het raam wat logo's gaan hangen. Balkon versieren met pinguïns en op de brievenbus mijn naam vervangen door Linux. XD

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/06, 19:56:52 »
Dan maar thuis voor het raam wat logo's gaan hangen. Balkon versieren met pinguïns en op de brievenbus mijn naam vervangen door Linux. XD

valt me nog mee  :rolleyes: , ik heb hier op mijn werk een jaar of twee bij de afdeling techniek een knaap gehad op een oude kreidler volgeplakt met Linux Stickers (SuSe)  kreeg hier les

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/06, 20:53:43 »
Desktop is lastiger omdat veel mensen bij het bekende blijven.
Het zou al heel veel schelen als er meer games voor Linux komen en als ik het zo zie dan komen er steeds meer mooie games voor Linux uit.
Als je een spel kunt kopen en je kunt kiezen uit Linux en Windows dan krijg je al snel dat mensen gaan kijken wat Linux is.
Ik hoorde voor het eerst van Linux dankzij de servers die gebruikt werden voor sommige games. Je kon dan kiezen tussen Windows en Linux.


Het wordt pas wat als je in de winkel ook een schap krijgt met "Games For Linux" en een pinguinlogo erbij :P Er komen inderdaad best mooie Linuxgames uit maar dat zijn vooral 'Indie' developers. Meeste grote uitgevers als EA en Blizzard laten Linux nagenoeg links liggen.

Maar voor EA en Blizzard hebben we dan weer Linux Game Company die ze port ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/06, 21:24:55 »
Dan maar thuis voor het raam wat logo's gaan hangen. Balkon versieren met pinguïns en op de brievenbus mijn naam vervangen door Linux. XD

valt me nog mee  :rolleyes: , ik heb hier op mijn werk een jaar of twee bij de afdeling techniek een knaap gehad op een oude kreidler volgeplakt met Linux Stickers (SuSe)  kreeg hier les

Heb een paar Ubuntu stikkers op mijn laptop en pc's staan.
Kreeg veel reacties toen ik mijn laptop weg bracht voor reparatie. Toen ik hem ophaalde kreeg ik van anderen er reacties op.

Bezoek kijkt ook iedere keer naar mijn beeldschermen om te zien wat ik draai.

Altijd leuk om te zien.

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/06, 21:32:30 »
Ik denk dat het aantrekkelijker wordt voor game ontwikkelaars als er 1 standaard zou zijn voor alle Linuxversies.
Een goede oplossing hiervoor zijn bundles, zoals geïmplementeerd in LibSylph. Een voordeel aan de bundles van LibSylph is dat deze compatibel zijn met de bundles op Mac (wat nog niet wil zeggen dat je er Mac-programma's mee kan draaien, je hebt nog steeds twee aparte binaries nodig, maar de rest kan gedeeld worden). Voor meer informatie over hoe je het ontwikkelproces van LibSylph kan versnellen, bekijk http://sourceforge.net/donate/index.php?group_id=274729 ;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/06, 22:10:31 »
Gratis en goed = een winner !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/06, 22:37:17 »
@SeySayux: Waarom libsylph? Je kunt ook gewoon een .bin of .run maken; dat is net zo cross-platform voor alle disto's.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/06, 23:16:15 »
Of gewoon een .deb'je en de andere distro's zoeken het maar uit.

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/06, 23:36:20 »
Leuk stukje, maar waarom in het laatste deel weer over die appel beginnen ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/07, 05:32:21 »
Leuk stukje, maar waarom in het laatste deel weer over die appel beginnen ???

dat is de magie van Apple, vriend of vijand ze moeten erover praten daarom is Apple ook in staat voor veel geld weinig te leveren, dat krijgt geen enkel ander bedrijf voor elkaar

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/07, 12:27:01 »
Ik denk dat "Linux heeft van Microsoft gewonnen" correcter was geweest.
Als je over het geheel bekijkt, dan kan je inderdaad het punt maken dat Linux wellicht een grotere speler is dan Microsoft.
Maar als je zegt dat het van Windows heeft gewonnen, dan impliceer je dat Linux op de desktopmarkt groter is dan Windows. En dat is niet waar, wel acht ik de kans uiterst reëel dat Linux een grote speler gaat worden op de desktopmarkt. Zeker nu HP WebOS (een linux-afgeleide) gaat bundelen met hun computers.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/07, 12:40:38 »
Kreeg je Webos niet als extra bij je HP? Je krijgt er toch ook nog Windows bij? Of kun je dat nu weg laten?

Ben nooit zo'n HP fan geweest. Niet dat ze slechte producten maken want ze maken juist goed spul, maar meer vanwege hoe ze vroeger werkte. Alles net als Compact dicht getimmerd.
Maar als ze WebOS draaien op hun systemen dan weet je in ieder geval dat je er makkelijk een andere versie Linux op kunt zetten zonder problemen.
Wel apart dat HP het doet. Een aantal jaar geleden zou je zeggen dat ze juist Microsoft's hoofd systeem waren met al die media centers die ze maakte.

HP is in ieder geval begonnen met Linux op desktop's bekender te maken.
Nu hopen dat andere fabrikanten het gaan volgen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/09, 17:59:39 »

Ben nooit zo'n HP fan geweest. Niet dat ze slechte producten maken want ze maken juist goed spul, maar meer vanwege hoe ze vroeger werkte. Alles net als Compact dicht getimmerd.

[offtopic]
nou... compaq was niet echt "dichtgetimmerd" alleen het had enorm afwijkende toetsen om in de bios te komen.
zo had de windows-95 compaq van mijn opa als sneltoets ctrl+alt+esc en die moest je tegelijk ingedrukt houden met de "aan-knop" op de pc zelf.
vervolgens moest je die nog 5 seconden vasthouden. ding begon dan te flippen, gaf tig error-codes maar na 1,5 minuut niets doen zat je in de bios!
ik heb een half uur moeten googlen om daarachter te komen en kwam uiteindelijk op een site uit waar alle "unlock-codes" stonden van alle verschillende modellen.
[/offtopic]

ik vind toch dat ze de naam moeten veranderen: namelijk "linux heeft van windows-server en windows-phone gewonnen".

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/09, 18:34:58 »
@SeySayux: Waarom libsylph? Je kunt ook gewoon een .bin of .run maken; dat is net zo cross-platform voor alle disto's.
* .bin en .run zijn gewoon uitvoerbare bestanden.
* Je moet ze meestal als root uitvoeren -> beveiligingsrisico
* Meestal kan je niet echt kiezen waar je ze installeert.
* Geen vaste interface
* Meestal geen uninstaller
* Veel werk voor diegene die ze moet maken
* geen echte voordelen ten opzichte van een binary tarball.

* bundles zijn geen uitvoerbare bestanden
* je kan ze draaien zonder ze te installeren, dus ook geen root-rechten nodig
* Elke bundle werkt hetzelfde: drag & drop om te installeren, dubbelklik voor uitvoeren.
* eenvoudig te deïnstalleren: gewoon naar de prullenbak slepen
* eenvoudig te maken, nog eenvoudiger met meegeleverde scripts.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Linux heeft van windows gewonnen
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/09, 20:34:15 »
@SeySayux: Geef me 1 .run of .bin-bestand van een "normaal" programma dat ik als root moet installeren of niet kan kiezen waar. Ben dat nog niet tegengekomen.