Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [WiFi] welke PCMCIA kaart  (gelezen 2873 keer)

DFreeze

  • Gast
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Gepost op: 2007/07/13, 13:57:27 »
he allen

Ik lees veel vragen over Linux en WiFi. Ik heb er zelf al enige ervaring mee, maar sta nu op het punt om een PCMCIA kaartje aan te schaffen voor m'n laptop. Ik had steeds gedacht dat je met een Ralink chipset gebeiteld zou zitten (die hebben hun drivers geopensourced), maar ik lees veel over problemen met die drivers. De combinatie met WPA zou niet altijd goed gaan, Network Manager wil niet goed samenwerken... etc.

Ik weet dus niet meer of Ralink zo'n goed idee is. Jammergenoeg zijn bijna alle goedkopere PCMCIA kaartjes (Edimax, Sweex, Conceptronic) voorzien van die chips. Welke kaart zouden jullie me aanraden voor een zo probleemloos mogelijke Wireless ervaring? Graag ook even merk en type (niet alleen chipset), dat zoekt wat makkelijker op tweakers.net ;-)

Alvast bedankt!

Offline mcgyver

  • Lid
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/13, 15:23:10 »
De rt2500 chipset van ralink (PCI) doet het bij iedereen goed. Ik weet niet of de pcmcia uitvoering het ook goed doet. Zoek een kaart met Intel chipset, 3945ABG bijvoorbeeld. De chip doet het prima, er is wel iemand die problemen heeft, maar dat is niet met de chipset zelf. Liever niet de nieuwste intel. Soms zijn die nog niet goed werkend te krijgen met Ubuntu.

[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/13, 16:44:26 »
Kijk zeker op de Hardware support voor draadloze PCMCIA kaarten https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessCardsSupported Ik heb een D-link gekocht voor €45

[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/13, 19:24:56 »
ik had op men vorige laptop een sweex pcmcia kaartje met de ralink rt2500 chip...

onder edgy kreeg ik geen wpa aan de gang

onder feisty had ik eigenlijk nooit wpa geprobeerd...wel problemen met de network manager in roaming mode...ik moest alles zelf instellen...ook na het uit slaapstand komen moest ik telkens mijn verbinding terug opnieuw instellen...

Offline Duckie

  • Lid
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/13, 19:53:37 »
Citaat van: mcgyver
De rt2500 chipset van ralink (PCI) doet het bij iedereen goed. Ik weet niet of de pcmcia uitvoering het ook goed doet. Zoek een kaart met Intel chipset, 3945ABG bijvoorbeeld. De chip doet het prima, er is wel iemand die problemen heeft, maar dat is niet met de chipset zelf. Liever niet de nieuwste intel. Soms zijn die nog niet goed werkend te krijgen met Ubuntu.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de PCMIA versie hiervan het ook uitstekend doet.
Die van mij, een Digiconnect van nog geen €20.00, werkt al vanaf Dapper zonder problemen op mijn oude Compaq Armada.
____________________________________________

DFreeze

  • Gast
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/13, 22:18:55 »
Zeg Duckie, heb je dan ook WPA aan de gang? Daar is het me het meest om te doen. Oh, en heb je een exact typenummer van jouw kaart? Dan kan ik kijken of die nog te krijgen is...

Offline Duckie

  • Lid
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/13, 22:32:30 »
WPA heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd. Ik gebruik nog gewoon WEP icm MAC filtering.
De verbinding van mijn router komt eigenlijk niet verder dan mijn eigen huis dus heb ik me er nog niet zo druk om gemaakt, maar als ik van het weekend er even de tijd voor kan vinden zal ik het eens uitproberen en het hier alsnog melden.

Op achter(boven)kant van het  kaartje staat:
Model: digiconnect Wireless PC Card 11G
En op de voor(onder)kant :
54 Mbps WIRELESS LAN

Daar heb je denk ik niet zo veel aan, maar het is er dus in ieder geval één met RT2500 chipset.
Hier-> http://www.mycom.nl/Products/View/139467.aspx staat ie in combinatie met een router.

Nog even goed gekeken en hier staat ie dan los. http://www.mycom.nl/Products/View/Digiconnect_Turbo_Wireless_PC_Card/118308.aspx
____________________________________________

DFreeze

  • Gast
[WiFi] welke PCMCIA kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/16, 19:39:24 »
dag allen

Ik heb de forums nog eens nagekeken, en voor elke chipset zijn wel nadelen op te noemen. Er zijn goeie Broadcoms en hele slechte, er zijn goeie Atheros chipsets en enkele die helemaal niet werken. Het enige nadeel van de Ralink kaarten is eigenlijk dat ze niet goed met Network Manager om kunnen gaan (wat WEP en WPA betreft). Omdat de drivers open source zijn, is dat (hopelijk) slechts een kwestie van tijd.

Ik heb dus toch Ralink gekocht (een Edimax EW-7108PCG MiMo kaartje) en hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt. Network Manager is uiteindelijk ook maar een frontend voor de netwerkmogelijkheden van Ubuntu). Ik krijg de verbinding vast in de lucht.

Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan. Bedankt iedereen voor het meedenken.