Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het besten, de gegevens duwen of trekken?  (gelezen 1062 keer)

Offline Pivni Pes

  • Lid
Wat is het besten, de gegevens duwen of trekken?
« Gepost op: 2009/09/15, 23:27:26 »
Beste mensen,

Via een VPN verbinding (DSL <--> DSL) maak ik regelmatig een backup van de gegevens.
Dit gaat van de fileserver op mijn werk, naar de fileserver thuis.
Van achter mijn iMac via terminal log ik met SSH in op de fileserver van mijn werk, dan geef ik de
commando "sync-data.sh" in met vervolgens het wachtwoord.
Als ik het goed had begrepen, dan kan je de data van de ene server naar de andere toe duwen of trekken.
Zoals ik het doet is het volgens mijn duwen, en mij was verteld dat dit het beste is.
Maar goed, op het werk krijgen we binnenkort een 10/10Mbit glasvezel verbinding, dus de gegevens
gaan dan van glasvezel aansluiting naar een ADSL aansluiting, wat is dan het beste, naar de DSL aansluiting
toe trekken of duwen?
Logischerwijs denk ik vanaf de DSL downloaden van de fileserver op het werk.

Re: Wat is het besten, de gegevens duwen of trekken?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/15, 23:52:54 »
Hallo, duwen of trekken, doe wat je het prettigst vindt! Waar het om gaat is dat je of de pc thuis kunt synchroniseren met de pc op je werk, of vice versa, of beide. Hangt af van de inhoud van je sync-data.sh bestand. Glasvezel of adsl of een ouderwets modem - ofwel de connecties, verbindingen - doen hier niet ter zake.

Duwen betekent doorgaans: synchroniseer mijn lokale werkmap thuis met de werkmap op mijn werk. Trekken wil zeggen: synchroniseer mijn werkmap op mijn werk met de lokale map op mijn thuis-pc. [Edit. Preciezer: duwen = sync bronmap naar doelmap, trekken is: sync doelmap naar bronmap.]

Misschien handig om een dubbele rsync in een script op te nemen, à la:
$ rsync -tva /lokalemap/ <user>@werk/map1/map2, en:
$ rsync -tva <user>@werk/map1/map2 lokalemap/, of iets in die hoek...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/15, 23:56:16 door Paul Matthijsse »

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Wat is het besten, de gegevens duwen of trekken?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/17, 18:01:44 »
Hoe jij het doet, hangt af van wat er in dat bestand sync-data.sh staat.
Omdat het van server -> server gaat, maakt het niet veel uit of je trekt of duwt.

Wanneer er b.v. meerdere servers of clients geback-uped moesten worden, kan je beter trekken, zodat je back-up server zelf kan bepalen dat hij de clients in volgorde neemt en pas aan de volgende begint als de vorige klaar is; en dus niet met data overspoelt wordt.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog