Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD icons van symbolic links verwijderen.  (gelezen 1084 keer)

HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Gepost op: 2019/04/11, 13:45:08 »
OS: Ubuntu 18.04.2

Ik heb een desktop met een (relatief kleine : 120 GB) SSD en een grote HDD.

Ik heb in /etc/fstab een symlink aangemaakt van de SSD naar de HDD.
Daardoor worden dus files die ik op de SSD schrijf (naar b.v. Documents), in werkelijkheid op de HDD geschreven (naar Documents)

UUID=9c5953a4-ec38-4abe-9713-4bf07f9a86f1 /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
/dev/sda1       /media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0  ext4    auto      0       2

# Symbolic links:
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Documents       /home/henkoegema/Documents      none    bind    0 0
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Downloads        /home/henkoegema/Downloads      none    bind    0 0
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Music            /home/henkoegema/Music          none    bind    0 0
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Pictures         /home/henkoegema/Picture        none    bind    0 0
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Videos           /home/henkoegema/Videos         none    bind    0 0

# Aanpassing voor SSD
tmpfs   /var/log        tmpfs   defaults,noatime        0       0
tmpfs   /tmp            tmpfs   defaults,noatime,mode=1777      0       0

Ik krijg nu van elk van deze 5 symlinks een harddisk icon op de Desktop te zien.
Ik kan deze icon ook niet verwijderen. Maar......ik wil deze icons niet op de Desktop hebben.

Hoe kan ik dit oplossen?

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/11, 13:54:59 »
Voorzover nog niet gedaan kan je het beste eerst gnome-afstelhulp installeren en daar kan je aangeven of je pictogrammen wilt hebben op je buroblad.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/11, 16:28:39 »
Voorzover nog niet gedaan kan je het beste eerst gnome-afstelhulp installeren en daar kan je aangeven of je pictogrammen wilt hebben op je buroblad.

Ik wil wel icons op m'n Desktop hebben (b.v. van externe USB schijven) maar niet van alle symlinks.   :|
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/11, 16:33:43 »
Je hoeft niet geheel je iconen op de desktop uit te schakelen: het volstaat "aangekoppelde volumina" uit te zetten om die iconen niet meer op de desktop te hebben. Maar ook dan zal je ook je externe USB schijven niet meer op de desktop zien.

Anders zou je de mount binds kunnen weglaten, en met symbolische links kunnen werken. Voor dagelijks gebruik even goed als mount binds, maar veel gemakkelijker: er is geen configuratie via fstab nodig, en je hoeft zelfs geen beheerdersbevoegdheden om dat voor elkaar te krijgen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/11, 16:54:01 »
Probeer ook eens of iconen wegblijven als volgt: eerst mount bind onder /mnt (geeft geen icon op desktop) en dan mount bind van  van mnt naar je home. Mogelijk blijven de iconen dan weg, want dan koppel je geen extern volume meer door.
/media/henkoegema/66409255-89e9-40e5-bc56-14771fc18de0/home/henkoegema/Documents       /mnt/henkoegema/Documents      none    bind    0 0
/mnt/henkoegema/Documents       /home/henkoegema/Documents      none    bind    0 0


Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/11, 17:02:13 »
En tenslotte (ik doe weer te veel mijn best  :|) mogelijk de beste oplossing: voeg aan je bestaande lijnen in fstab de optie "x-gvfs-hide" toe om ervoor te zorgen dat die mount binds niet worden getoond op je desktop of in je bestandsbeheerder).

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/11, 23:10:52 »
En tenslotte (ik doe weer te veel mijn best  :|) mogelijk de beste oplossing: voeg aan je bestaande lijnen in fstab de optie "x-gvfs-hide" toe om ervoor te zorgen dat die mount binds niet worden getoond op je desktop of in je bestandsbeheerder).

Je doet héééééééééél erg je best.   ^-^
En daar ben ik hardstikke blij mee.

Moet nog even je verschillende suggestie uitzoeken.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Gamer

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/12, 17:13:49 »
Anders zou je de mount binds kunnen weglaten, en met symbolische links kunnen werken. Voor dagelijks gebruik even goed als mount binds, maar veel gemakkelijker: er is geen configuratie via fstab nodig, en je hoeft zelfs geen beheerdersbevoegdheden om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb het op deze manier gedaan, zoals @vanadium het omschrijft.

Ik kan eventueel, wel even een voorbeeld geven van mijn fstab file. Om te laten zien hoe mijn tweede schijf gemount is. Dat geeft misschien wat meer licht in deze zaak.
En hoe ik de symboliclink's / snelkoppelingen heb gemaakt. Met behoud van de orginele pictogrammen.

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/12, 19:13:57 »
Anders zou je de mount binds kunnen weglaten, en met symbolische links kunnen werken. Voor dagelijks gebruik even goed als mount binds, maar veel gemakkelijker: er is geen configuratie via fstab nodig, en je hoeft zelfs geen beheerdersbevoegdheden om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb het op deze manier gedaan, zoals @vanadium het omschrijft.

Ik kan eventueel, wel even een voorbeeld geven van mijn fstab file. Om te laten zien hoe mijn tweede schijf gemount is. Dat geeft misschien wat meer licht in deze zaak.
En hoe ik de symboliclink's / snelkoppelingen heb gemaakt. Met behoud van de orginele pictogrammen.

Ja, dat voorbeeld van jouw fstab wil ik graag zien.   :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Gamer

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/12, 20:29:09 »
Mijn fstab ziet er zo uit. De eerste is mijn SSD, de tweede is mijn HD voor data opslag.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=88e3674b-4e6e-46df-af39-f5449f9beba4 /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1
# /Data was on /dev/sdb1 during installation
UUID=0ad4fad9-83a9-4089-a9a3-2de557c1a5cc /Data           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=3d388d6d-d16d-4240-8b66-0feb185ebd84 none            swap    sw              0       0

Je moet dan wel de UUID code vervangen voor die van jouw. En jouw mount point

Vervolgends heb ik de mappen Documents, Downloads, Pictures en Videos verwijderd uit mijn Home map.
Maar zorg er dan wel voor, dat de mappen leeg zijn voordat je ze verwijderd.
Daarna heb ik een symbolic-link voor elk van deze mappen gemaakt die op de gewoone HD staan. Met de volgende commando's in terminal.

Voor verwijderen.
rm -rf ~/Pictures

Voor symbolic-link. In mijn situatie
ln -s /Data/Pictures ~/Pictures

Ik heb dit gelijk gedaan met de installatie van Ubuntu 16.04.
Je moet in jouw geval /Data/Pictures vervangen door de locatie waar jouw map Pictures staat.
En dat geld ook voor de andere mappen.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/12, 22:46:17 door Gamer »

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/12, 22:53:57 »
Mijn fstab ziet er zo uit. De eerste is mijn SSD, de tweede is mijn HD voor data opslag.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=88e3674b-4e6e-46df-af39-f5449f9beba4 /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1
# /Data was on /dev/sdb1 during installation
UUID=0ad4fad9-83a9-4089-a9a3-2de557c1a5cc /Data           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=3d388d6d-d16d-4240-8b66-0feb185ebd84 none            swap    sw              0       0

Je moet dan wel de UUID code vervangen voor die van jouw. En jouw mount point

Vervolgends heb ik de mappen Documents, Downloads, Pictures en Videos verwijderd uit mijn Home map.
Maar zorg er dan wel voor, dat de mappen leeg zijn voordat je ze verwijderd.
Daarna heb ik een symbolic-link voor elk van deze mappen gemaakt die op de gewoone HD staan. Met de volgende commando's in terminal.

Voor verwijderen.
rm -rf ~/Pictures

Voor symbolic-link. In mijn situatie
ln -s /Data/Pictures ~/Pictures

Ik heb dit gelijk gedaan met de installatie van Ubuntu 16.04.
Je moet in jouw geval /Data/Pictures vervangen door de locatie waar jouw map Pictures staat.
En dat geld ook voor de andere mappen.

Dit is (voor mij) de ideale oplossing.   =D
Bedankt voor de uitleg.   :)

(alle anderen natuurlijk ook bedankt)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Gamer

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/12, 23:35:10 »
Graag gedaan.

Dit heeft mij toendertijd ook enige tijd gekost voordat ik erachter was om dit zo voor elkaar te krijgen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/13, 08:26:40 »

Dit is (voor mij) de ideale oplossing.   =D
De ideale oplossing voor jou was geweest de optie "x-gvfs-hide" toe te voegen. Dan toon je aan je systeem dat jij de baas bent, eenvoudig door te zeggen: toon die lijnen van mijn fstab niet. De oplossing met symbolische links is de "traditionele" aanpak, die ook werkt, natuurlijk. Maar jij hebt je naar het systeem geplooid in plaats van het systeem naar jou  ;)

Offline softbart

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/13, 10:07:01 »
Ik heb een klein server(tje) draaien op een netbook(je).
Het systeem draait 24/7 op een SD-kaartje  + de hardeschijf als data schijf.
Hier ook alles naar /mnt gemount en vandaar uit gelinkt.

groet,

Theo

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/13, 15:09:44 »

Dit is (voor mij) de ideale oplossing.   =D
De ideale oplossing voor jou was geweest de optie "x-gvfs-hide" toe te voegen. Dan toon je aan je systeem dat jij de baas bent, eenvoudig door te zeggen: toon die lijnen van mijn fstab niet. De oplossing met symbolische links is de "traditionele" aanpak, die ook werkt, natuurlijk. Maar jij hebt je naar het systeem geplooid in plaats van het systeem naar jou  ;)

Die oplossing heb ik ook geprobeerd.    :)
Maar...... ik kreeg nog steeds icon(s) op de desktop. Ook met de toevoeging van "x-gvfs-hide"   :|
 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/13, 18:16:52 »
Bedankt om te laten weten. Het zou moeten werken, maar blijkbaar is er een bug geweest waarbij die optie niet meer werkte, nogal recent. Mogelijk ben je nog slachtoffer op je 18.04 (en misschien ik nog op 18.10, maar ik heb dit niet getest).

Re: HDD icons van symbolic links verwijderen.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/14, 00:00:35 »
 
Bedankt om te laten weten. Het zou moeten werken, maar blijkbaar is er een bug geweest waarbij die optie niet meer werkte, nogal recent. Mogelijk ben je nog slachtoffer op je 18.04 (en misschien ik nog op 18.10, maar ik heb dit niet getest).

 ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)