Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox  (gelezen 859 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Gepost op: 2015/01/20, 15:43:53 »
Goedemiddag allemaal, achteraf blijkt dat ik mijn VM te klein heb aangemaakt.
Wie weet hoe je in Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox, nadat je die aangemaakt heb. Ook nog naderhand groter kan maken. Zonder gegevens te verliezen. Ik heb er namelijk Windows 7 Professional er op staan, en kan nu ook mijn auto navigatie systeem er mee up-date dat is een Mio Spirit 695 LM. En na bijna 300 up-date's en de navigatie software te installeren is de 32gig bijna vol. Dus het zou  heel fijn wezen als is dit mogelijk is.
Bij voorbaat vriendelijke dank,
Henk 

Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/20, 16:41:10 »
Hallo, Henk

Ik zit met hetzelfde, ik wil nog ruimte houden om Vista weer te installeren naast 64 bits Mint 17.1

Ik weet, dat er nog een Swap partitie moet blijven voor Mint en misschien 1 voor Windows.

Dit alles is achteraf instelbaar met GParted. Die heb ik ooit gedownload en op DVD gebrand.
Na opstarten van GParted krijg je een scherm te zien met een balk met de partities. Met schuifjes zijn de partitie groottes  instelbaar.

Even uitzoeken hoe groot deze minimaal moeten zijn.  Misschien reageren er wel andere forumleden. Zal ook wel ergens in een Wiki staan.
Piet.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Allard

  • Lid
Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/20, 16:56:28 »
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar misschien is dit iets voor je? Is geschreven voor een Windows omgeving maar het commando VBoxManage zou ook in Linux moeten werken.

http://www.howtogeek.com/124622/how-to-enlarge-a-virtual-machines-disk-in-virtualbox-or-vmware/

Ingreep op eigen risico. ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 17:00:14 door Allard »

Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/20, 16:57:06 »
Aanzetten notificatie.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/20, 17:41:51 »
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het resizen van een virtuele disk onder virtualbox prima werkt.
(vboxmanage inderdaad).

Voor windos 7 pro geldt trouwens dat je dan niet terug hoeft te grijpen op gparted, maar binnen de disk manager op windows kun je je bestaande partitie uitbreiden. (met extend).

als voorbeeld:
http://www.sevenforums.com/tutorials/2670-partition-volume-extend.html


Offline Henkp

  • Lid
Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/20, 18:30:24 »
Het is inmiddels compleet gelukt, naar aanleiding van de onderstaande Website,
http://hajuria.blogspot.nl/2013/12/how-to-increase-virtualbox-disk-size-in.html

Alleen  een kleine opmerking voor die met Linux werken, als hij klaar is met  dat klonen, dan moet je de VM op nieuw opstarten en dan van uit je VM  Windows naar de dos prompt gaan en daar de rest uit voeren zoals het op  die Site beschreven staat. Is dat is uitgevoerd ga dan naar STAP 7 - Open "schijfbeheer" in Windows, en dan naar STAP 8 - Verhoog partitie grootte

Dus  als je in Windows op je start menu klikt, daar even in typen in die  zoek balk, (schijf) en dan even op letten dat je dan op de volgende  regel klikt: Partitie op harde schijf maken en formatteren.
Voor de rest gewoon volgen wat er verder op die Site staat beschreven.

Allen bedankt voor het meedenken.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 20:16:52 door Henkp »

Re: Mint 17.1 Rebecca 64bit, een Oracale VM Virtualbox
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/20, 19:47:56 »
Hallo, Henk

Ik zit met hetzelfde, ik wil nog ruimte houden om Vista weer te installeren naast 64 bits Mint 17.1

Ik weet, dat er nog een Swap partitie moet blijven voor Mint en misschien 1 voor Windows.

Dit alles is achteraf instelbaar met GParted. Die heb ik ooit gedownload en op DVD gebrand.
Na opstarten van GParted krijg je een scherm te zien met een balk met de partities. Met schuifjes zijn de partitie groottes  instelbaar.

Even uitzoeken hoe groot deze minimaal moeten zijn.  Misschien reageren er wel andere forumleden. Zal ook wel ergens in een Wiki staan.
Piet.
Met GParted moet je wel weten, wat het verschil is tussen FAT32, NTFS en SDA.

Trouwens was ik bezig met Wine in Linux, waar je Windows software kan emuleren.  Het is me niet duidelijk, of je XP daar ook eerst moet installeren.
Maar met Virtualbox heb ik ervaring.
Ik heb dit nodig bij het Digitaliseren van VHS Videobanden met Video2PC software, die alleen onder XP draait.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 19:49:46 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop