Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NFS en samba op dezelfde share  (gelezen 1521 keer)

Offline MKe

  • Lid
NFS en samba op dezelfde share
« Gepost op: 2015/04/16, 11:41:24 »
hoi,

Iis het verstandig om een share op een nas zowel met samba als met nfs te benaderen? Ik zou graag nfs willen gebruiken voor mijn linux machines in huis ipv samba omdat de performance sneller zou zijn (wil ik eerst testen). De windows machines moeten natuurlijk samba gebruiken. Maar kom ik dan in de problemen? (Rechten user ownership ed) vanwege de verschillende protocollen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/16, 12:24:32 »
Geen enkel probleem om de data via verschillende protocollen open te stellen. nfs is inderdaad veel sneller, maar heeft praktisch geen beveiliging. Geen probleem echter binnen een thuisnetwerk.

Offline Gamer

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/16, 21:38:25 »
nfs is inderdaad veel sneller, maar heeft praktisch geen beveiliging. Geen probleem echter binnen een thuisnetwerk.

Heeft het ook niet nodig. Want het is veiliger dan windows filesharing (samba)

Offline MKe

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/17, 09:06:37 »
nfs is inderdaad veel sneller, maar heeft praktisch geen beveiliging. Geen probleem echter binnen een thuisnetwerk.

Heeft het ook niet nodig. Want het is veiliger dan windows filesharing (samba)

Leg dat eens uit? Voor zover ik kan zien kan je de toegang alleen beperken tot ip adressen. Dat betekend dat iedereen die binnen het netwerk dat ip adres kan verkrijgen (niet ondenkelijk bij toewijzen van dynamische ip adressen) dus toegang heeft tot de share. Of zie ik iets over het hoofd?

@Vanadium, bedankt. Ik heb het maar eens gewaagd. Ik zal ook eens benchmarken hoe veel sneller of langzamer data overdracht is bij nfs t.o.v. Samba.

Offline vanadium

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/17, 10:43:27 »
@Vanadium, bedankt. Ik heb het maar eens gewaagd. Ik zal ook eens benchmarken hoe veel sneller of langzamer data overdracht is bij nfs t.o.v. Samba.
Ik heb het zelf nog getest, en met een NAS met zijn beperkte processorcapaciteit scheelde het inderdaad wel een factor 1.5.

Offline MKe

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/17, 12:21:16 »
Gek, bij mij ook, maar dan de andere kant op. De overdracht van een bestand van ongeveer 1,5 GB van mijn laptop naar de NAS duurt op mijn smb share 6:24 minuten en op de nfs share 10:14 minuten. Verder heb ik toch problemen met user rechten. Bestanden die via NFS zijn gekopieerd kunnen niet via de samba share gelezen worden, permissie geweigerd. De NAS is een QNAP TS-219. Misschien is de nfs implementatie op de qna niet zo goed?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/17, 13:22:02 »
Bestanden die via NFS zijn gekopieerd kunnen niet via de samba share gelezen worden, permissie geweigerd.
Dit was de oorspronkelijke vraag van de TS. Blijkbaar gaat dat toch niet lekker als er dingen door elkaar gaan spelen. Zelf zou ik dit (= 2 serversystemen op dezelfde data) dus nooit doen. KISS

Offline Gamer

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/17, 17:22:08 »
Leg dat eens uit? Voor zover ik kan zien kan je de toegang alleen beperken tot ip adressen. Dat betekend dat iedereen die binnen het netwerk dat ip adres kan verkrijgen (niet ondenkelijk bij toewijzen van dynamische ip adressen) dus toegang heeft tot de share. Of zie ik iets over het hoofd?

De bestanden / mappen kunnen worden gekoppeld aan een gebruiker.
Zodat andere gebruikers wel de map zien maar niet kunnen openen.

Dat heb je zo te lezen aan je vorige bericht al ondervonden.
Dus het antwoord op die vraag. Is om de rechten aan te passen.

Offline MKe

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/17, 18:19:58 »
Ja, maar de vraag is welke gebruiker? Zo te zien wordt alles opgeslagen onder gebruiker 1000, wat volgens mij op alle linux distro's de standaard user is. Dit geeft dus geen beveiliging.

Offline Gamer

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/17, 23:52:55 »
Op het gebruikers accound waarmee je ingelogt bent op je pc.
Als ik hier inlog op mijn PC als gebruiker A. Dan kan ik niet bij de bestanden van gebruiker B op de zelfde share.

Offline MKe

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/18, 07:19:44 »
Jawel, maar zo werkt het niet helemaal. Binnen je systeem heb je een uid, een gebruikersnummer die altijd hetzelfde blijft. Dat is hoe het systeem gebruikers uit elkaar houdt. Zo kun je je gebruikersnaam wijzigen terwijl er niets hoeft te veranderen aan het bestands eigendom. In de meeste linux distro's is de uid van de hoofdgebruiker nummer 1000. Dit is ook het nummer dat de NAS onder nfs aan je bestanden blijkt te hangen. Voor de nas zijn die bestanden dus niet van MKE, maar van gebruiker 1000. En aangezien jij ook gebruiker 1000 bent op jouw laptop, zou jij ook eigenaar zijn van die bestanden als je in mijn netwerk zou inloggen. Niet zo veilig dus.

Voor de samba werkt het anders. Daar stel je een algemene uid in. De sambauser heeft op mijn systeem altijd uid 100, vandaar dat hij geen eigenaar is van de nfs bestanden met uid 1000.


Ik heb me trouwens wat ingelezen op dit probleem en het blijkt dat de oplossing is om een NIS of een LDAP server op te zetten, die de gebruikers synchroniseerd over het netwerk. Dat is met te veel gedoe en aangezien NFS in mijn opstelling langzamer lijkt te zijn dan samba, ga ik hier denk ik niet mee verder.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/18, 07:35:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Gamer

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/18, 09:22:36 »
Bij nader inzien, is het toch wel lastiger om het goed dicht te timmeren. Zoals ik het nu zit te lezen.

En bij mij scheeld het ook zo ongeveer een factor 1,5 Dat NFS sneller is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/18, 14:14:58 »
En bij mij scheeld het ook zo ongeveer een factor 1,5 Dat NFS sneller is.
Met samba haal ik 10,5 MB/s. Dat is bijna het theoretische maximum van 100 Mbit (= 12,5 MB/s). Die factor 1,5 ga ik dan ook zeker niet halen..... Kan me ook niet voorstellen dat het nóg sneller kan dan wat ik nu heb met samba (overhead heb je nl. altijd).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/18, 20:56:43 »
Ja, maar de vraag is welke gebruiker? Zo te zien wordt alles opgeslagen onder gebruiker 1000, wat volgens mij op alle linux distro's de standaard user is. Dit geeft dus geen beveiliging.
Dan nog, tenzij ik je de wifi code geef kan niemand zomaar op mijn netwerk komen (“onder gebruiker 1000”) en daarmee is nfs veilig genoeg bij mij thuis (voor bepaalde mappen).
Geen enkel probleem om de data via verschillende protocollen open te stellen. nfs is inderdaad veel sneller, maar heeft praktisch geen beveiliging. Geen probleem echter binnen een thuisnetwerk.
Voordeel van nfs is naast optimaal netwerkgebruik en geen gedoe met extra wachtwoorden een laag computer (cve) verbruik. Op kleine computers (Raspberry Pi) is dat te merken (op snelle computers en als enige netwerkgebruiker merk je ook daar minder van).

Hoewel samba een goede optie is om Windows SMB/CIFS te gebruiken vind ik nfs beter aansluiten bij Ubuntu en mijn wensen,
NFS maakt het mogelijk om bestanden op te vragen over het netwerk op dezelfde manier als men dit zou doen voor bestanden op de lokale schijf.
Meer (Engelstalig) Security and NFS

Om nfs in Windows te gebruiken is de enterprise editie nodig, die heb ik niet (en de meeste consumenten niet).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: NFS en samba op dezelfde share
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/19, 09:57:38 »
TestKees,
Volgens een eerder bericht in dit draadje zou nfs veiliger zijn dan samba, dat heb ik hier ontkracht, niets meer. Voor mij zijn de risico's aanvaardbaar, maar ik zie een ander probleem met nfs.
Ik heb meerdere linux pc's in huis. Niet op alle machines ben ik de eerst aangemaakte gebruiker. Dat betekent dus dat ik op smmige machines niet gebruiker 1000 ben en dat ik dus niet bij de bestanden kan. Ik kan dit alleen oplossen door een LDAP server op te gaan zetten om uid's te gaan synchroniseren. Dit is me te veel werk, temeer omdat ik ook niet echt veel snelheidsvoordeel zie bij nfs.