Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en LXQt  (gelezen 2923 keer)

Ubuntu en LXQt
« Gepost op: 2014/05/13, 11:19:03 »
Omdat dit naar alle verwachtingen toch voor Lubuntu een rol gaat spelen dacht ik laat ik er maar een topic over openen.
Wie weer zijn er meer die deze werkomgeving proberen :)

Mijn bevindingen tot nu toe met de 32bit 14.04 mini.iso en toegevoegde ppa.

Standaard geen windowmanager in het metapakket (Dit had Razor-QT wel, namelijk OpenBox)
Een andere WindowManager zoals bijvoorbeeld IceWM wordt niet herkend, en kan men later niet toevoegen via de configuratie (bij 'kiezen' verdwijnt het hele menu) Overigens kan men dit handmatig wel instellen bij /home/gebr.naam/.config/lxqt/session.conf
Geen standaard Desktop icons, de kan men zelf maken door Home.desktop en Wastebin.desktop in het mapje Desktop te plaatsen.
De Wastebin.desktop geeft bij 'pcmanfm-qt trash:///' wat gebruikelijk is, gewoon de root weer (bug?) Dit is wel te verhelpen door in  ~/.local/share het mapje Trash aan te maken en pcmanfm-qt daar heen te laten verwijzen (dit is de plaats waar normaal gesproken de prullenbak zijn rotzooi laat).

Ik zal vast nog wel wat meer tegenkomen, maar een aantal zaken kan in mijn ogen al snel mooier.
Standaard gebruikt het de Oxygen thema, niks mis mee.. Maar waarom neemt men dan niet de gtk2-engines-oxygen mee? Ik bedoel op die manier past het allemaal net even wat mooier bij elkaar. Zelf ben ik nog een stapje verder gegaan om voor openbox een oxygen thema te downloaden (van boxlook).

Af is het nog zeker niet, maar ik denk dat hier wel wat leuks van te maken valt.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ubuntu en LXQt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/13, 11:29:05 »
Die bureaubladiconen standaard niet aanwezig lijkt me niet vreemd. GNOME Shell heeft standaard ook geen bureaubladiconen en Enlightenment heeft er wel een paar maar je kunt er alleen meer bijplaatsen als je die in de Bureaublad-map dropt of als je in de instellingen aangeeft dat je het bureaublad wilt kunnen navigeren.

Re: Ubuntu en LXQt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/13, 12:11:19 »
Die bureaubladiconen standaard niet aanwezig lijkt me niet vreemd. GNOME Shell heeft standaard ook geen bureaubladiconen en Enlightenment heeft er wel een paar maar je kunt er alleen meer bijplaatsen als je die in de Bureaublad-map dropt of als je in de instellingen aangeeft dat je het bureaublad wilt kunnen navigeren.

Dar zeg je wat, maar droppen is hier niet mogelijk :) Je kunt wel mappen maken of bestanden erop zetten, maar dit is een handmatig klusje, maar goed in dit geval is JuffEd je vriend en lost dit het voor bijvoorbeeld de Home icoon het op

[Desktop Entry]
Type=Application
Exec=pcmanfm-qt
Icon=user-home
Terminal=false
StartupNotify=true
MimeType=x-directory/normal;inode.directory;
OnlyShowIn=lxqt;

Name=Home
Name[nl]=Thuismap

GenericName=Personal Files
GenericName[nl]=Persoonlijke map
Categories=FileManager;Utility;Core;

Het is wel te doen hoor, maar het is jammer dat het er standaard niet in zit, maar goed het is dan natuurlijk ook nog Beta en overigens wel stabiel... Ik heb nog geen crash meegemaakt (misschien moet ik beter mijn best doen :P ).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint