Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 7.04 op Dell M1330  (gelezen 1009 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Gepost op: 2007/09/20, 21:09:02 »
Hallo,

Ik heb net een nieuwe laptop en heb een partitie van +- 14 Gb gereserveerd voor Ubuntu. Ik heb alle hardware nagekeken, en er zit niks in dat problemen zou moeten geven. Toch heb ik een paar installatieproblemen....

Eerst heb ik de live CD gedownload, deze wilde eerst echter niet opstarten. Toen ik de beperkte grafische modus probeerde (optie 2) lukte het wel. De meeste dingen werkten (draadloos internet, etc.), dus ik besloot tot een volledige installatie over te gaan.

Bij het installeren loop ik alleen tegen een stom probleem aan: mijn grafische kaart NVIDEA Geforce 8400M GS wordt niet automatisch herkend, waardoor mijn resolutie op 600 x 800 staat. Hierdoor kan ik niet bij het "volgende"knopje komen tijden het pre-installatieproces. Switchen via tab lukt ook niet.

Ik heb het bestand "NVIDIA-Linux-x86-100.14.09-pkg1.run" (de driver voor de videokaart) reeds gedownload, en ik heb ook geprobeerd om deze driver via een CD tijdens het installatieproces te laten installeren (3e optie). Als ik deze optie kies loopt alles echter vast, net zoals bij het normaal opstarten van de live CD.

Ik denk dat ik al mijn hardware goed kan laten werken met slechts één aanvullende driver, maar eerst moet ik Ubuntu volledig kunnen installeren. Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt,

Hendrik

BroodjeUbuntu

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/20, 22:13:30 »
Als je zeker wat dat alle hardware het goed doet kun je ook de alternate cd downloaden:

http://nl.releases.ubuntu.com/7.04/ubuntu-7.04-alternate-i386.iso

Hendrikdegraaf

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/22, 10:40:26 »
Ik heb bovenstaande release gebrandt en geprobeerd te installeren. Ik heb het installatieprocess niet afgerond omdat ik eerst 2 vragen heb:
1. Tijdens de installatie werd gezocht naar een netwerk en DHCP server. Deze werden niet gevonden. Ik was echter op dit moment wireless. Is het beter om de computer aan een netwerkkabel te hangen terwijl er wordt geïnstalleerd?

2. Ik wil dat het een dual boot installatie met Vista wordt. Wanneer in het installatieproces wordt er gevraagd op welke partitie er moet worden geïnstalleerd?
(Ik had dit eerder verwacht en begon me een beetje zorgen te maken: ik wil niet mijn hele vista installatie kwijt zijn.

Alvast bedankt,

Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/22, 16:59:37 »
Nog een ander vraagje:

Zou het mogelijk zijn om via de Dell Remastered CD in text modus te installeren. In de release notes van deze versie werden enkele fixes genoemd die van toepassing zijn op mijn laptop.

Als ik deze versie zou kunnen installeren dan heb ik dus al een paar problemen vermeden.

Alvast bedankt,

Hendrik

CORRECTIE: waar ik zeg "text modus" bedoel ik eigenlijk de eenvoudige grafische modus, zoals die ook wordt gebruikt in de alternative distributie.

Hendrikdegraaf

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/24, 15:06:03 »
OK,

Inmiddels ben ik wel een paar stapjes verder gekomen via deze https://wiki.ubuntu.com/InstallingUbuntuOnADellXPSM1330 en deze http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=485275&page=14 webpagina.

Volgene de aanwijzingen moest ik Ubuntu 7.10 gebruiken, omdat hierop alle drivers e.d. al werkten. Dit bleek ook te kloppen!

Aangezien ik dual boot met windows vista wil draaien moet ik handmatig partities aanmaken. Op zich geen probleem, ware het niet dat de disk-partitioning-tool in het installatieproces mijn vooraf aangemaakt partities niet ziet.

De partitie-tool ziet alleen mijn harde schijf, terwijl er eigenlijk de volgende partities aanwezig zijn:
- OS
- Recovery
- Media Direct
- Ongeformatteerde ruimte (+- 14 Gb)

In deze laatste partitie wilde ik dus gaan gebruiken om Ubuntu op te zetten: hierin zou ik dan een SWAP van 4 GB aanmaken (tweemaal mijn RAM) en een partitie van 10 GB voor de Ubuntu installatie.

Helaas kan ik dus geen partities zien, waardoor ik niet verder kan gaan. Heeft dit iets met Vista te maken? Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Ik hoor het graag,

Hendrik

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
7.04 op Dell M1330
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/24, 18:31:31 »
Gusty is nog alfa, dit betekend dat het zeker niet stabiel is en dat er van alles mee kan gebeuren bij updates. Dit is dus zeker niet aan te raden als je net begint! Het is beter om iets meer tijd en energie te steken in een werken stabiel systeem als de kans lopen om op een onstabiel systeem niet meer te kunnen werken.

Welke partitie tool gebruik je, ze ondersteunen denk ik niet allemaal linux bestandsystemen (de windows tools). Met de live cd van Ubuntu kun je gparted gebruiken. Dit werkt (altijd) goed, probeer dat in ieder geval.

7.04 op Dell M1330
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/24, 19:02:08 »
@raggar - zijn 14 giga byte is nog ongeformatteerd. dus geen linux-bestandssysteem. de rest is gewoon van MS

@Hendrik
Raggar heeft gelijk - voor een stabiele 7.10 (gutsy gibbon) moet je nog even wachten, deze komt 18 oktober uit. Als ik jou was, zou ik inderdaad gewoon even wachten.
Als je niet kunt wachten, installeer dan 7.04 (maar ik denk dat je echt het best even tot 18 oktober wacht!).

Hendrikdegraaf

  • Gast
7.04 op Dell M1330
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/24, 20:57:37 »
Ik had inderdaad gezien dat Gutsy nog niet in de final versie zat. Ik was me er niet bewust van dat het nog een Alfa was: Ik zag Tribe 5 staan en een uiteindelijke release van 18 Oktober, dus ik zat meer te denken aan een vergevorderde Beta. Aangezien ik (nog) niet echt afhankelijk ben van Ubuntu, doordat ik momenteel het meeste doe in Vista, vond ik het ook niet zo erg dat ik af en toe een crash zou krijgen.

Ik ben echter nog veel te vers in linux land om aan een Alfa te gaan beginnen: ik draai wel een Clarkconnect server, maar weet in principe nog heel weinig over Linux. Ik kan wel makkelijke pakketten installeren, mounten, directories maken, maar daar houdt het al wel een beetje mee op.

In ieder geval bedankt dat jullie me hier even op gewezen hebben.

Ik denk dat ik gewoon wacht op 7.10, want ik heb allerlei nare berichten over 7.04 op een Santa Rosa platform gelezen. De live CD draaide dan ook voor geen meter. Met de 7.10 live CD doet alle hardware het al, het lijkt me het wachten waard.

Groeten,
Hendrik

PS: Hoe zet ik de vraag op afgehandeld?

7.04 op Dell M1330
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/24, 23:28:33 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
PS: Hoe zet ik de vraag op afgehandeld?
Doe ik bij dezen voor je.
Groeten terug!