Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm bij installatie  (gelezen 3017 keer)

Offline WizzAd

  • Lid
Zwart scherm bij installatie
« Gepost op: 2008/01/25, 11:34:28 »
Ik heb Ubuntu 7.10 neergeladen , gebrand en daarna de adviezen op de ondersteuningspagina opgevolgd .
Doch de test van de cd werd niet uitgevoerd , ook kon ik de taalinstellingen niet vinden (F4) , alsmede alle andere voorkeursinstellingen , wel werd Ubuntu geïnstalleerd , daarover geen klachten , alles was zoals omschreven , echter , zodra ik het talenpakket (Nederlands) installeer en de pc opnieuw is opgestart krijg ik een zwart scherm met daarin het advies " help " in te toetsen waarna ik te zien krijg welke hulpbestanden er in Ubuntu op voorraad zijn .
Ik geloof maar zo dat het nuttig zal zijn maar ik persoonlijk heb liever dat Ubuntu opstart en niet dat zwarte scherm .
Dus om een kort verhaal lang te maken : Tot nu toe heb ik van Ubuntu meer hinder dan gemak .
Daar de pc steeds opnieuw opgestart dient te worden en steeds opnieuw dat zwarte scherm verschijnt komt het mij voor dat Ubuntu voor mij niet weggelegd is .
Kan iemand van de forumleden mij raad geven ?
Bij voorbaat dank .

Met vriendelijke groet : Ad Nelissen .

Offline lizardman

  • Lid
Zwart scherm bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 12:12:40 »
Ik denk dat er iets niet goed gegaan is met de cd. Is het een Live-cd of een alternate?
Probeer de cd altijd zo langzaam mogelijk te branden. Als je de lLive-cd gebruikt kun je de cd zichzelf laten controleren door daarvoor te kiezen in het menu dat in beeld komt als je van de cd opstart.
Ook kun je in dat menu kiezen voor welke taal te gebruiken (f2 dacht ik uit m'n hoofd).

suc6
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Jan E.

  • Lid
Zwart scherm bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 12:24:21 »
Beste Ad

Je teleurstelling is begrijpelijk. Maar....

Nu kan het natuurlijk zijn, dat je PC volstrekt ongeschikt is voor Linux, maar ik neem toch aan dat je eerst hebt geprobeerd te proefdraaien vanaf de live-CD?
En nu we het toch over die CD hebben, die heb je zelf neergeladen en zelf gebrand. Ik mag hopen op de aller aller laagste snelheid, die je programmatuur en brander toelaten? Ikzelf brand dit soort CD's altijd met snelheidje 1. Onder Windows kan je dat bijvoorbeeld doen met ImgBurn, hetgeen gratis te downloaden is.

Ik heb een beetje het idee dat daar een groot deel van het probleem ligt. Ik heb dat zelf ook een paar keer gehad, het probleem is dus een beetje herkenbaar.

Tenslotte is het zo, dat wanneer de CD de test niet doorstaat en er een aantal dingen in het menu ontbreken, danwel niet werken, dat het dan niet heel slim is om dan toch door te gaan met de installatie. Vandaar ook dat de oorzaak van het probleem vermoedelijk te zoeken is bij de CD.

Advies: CD opnieuw branden, maar dan met zeer lage brandsnelheid.En het dan nog eens proberen. En vooral niet opgeven. Het kan ook best zijn, dat Ubuntu niet helemaal goed werkt met jouw hardware. Heb ik met een laptopje ook gehad. Heb daar 5 verschillende distrubuties geprobeerd en ben uiteindelijk terecht gekomen bij Pardus Linux.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Zwart scherm bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/26, 16:29:32 »
Als je uw pc geinstaleerd hebt vanuit de LiveCD, dan is de pc ook geschikt voor ubuntu.

Als er een ubuntu pc in een zwart scherm opstart begin ik direkt aan meerdere dingen te denken.

- usplash configuratie verkeerd ingesteld.
  Ubuntu zal na een paar sec. direkt in het login scherm opstarten.

- ubuntu blijft gewoon hangen
  De driver voor de grafische kaart blijft ergens haperen.


Als je veel tijd hebt, laat de pc aanstaan. Na enkele minuten/uren zou er een foutmelding moeten verschijnen.
Dan weet je tenminste in welke richting je moet gaan zoeken.

Ik hoop dat er geen toshiba componenten erin steken :-)

Offline WizzAd

  • Lid
Zwart scherm bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/27, 17:29:39 »
Geachte lizardman , asterix en sniperdavid .

Laat ik beginnen met dank uit te spreken voor alle adviezen .

Toch wil het niet lukken Ubuntu of welk alternatief dan ook naar tevredenheid te installeren .
Ik ben in bezit van SuSe 10.1 , wat ook niks uithaalt .
Om te voorkomen dat iemand mocht gaan denken dat de pc een fossiel is : het betreft hier een Acer Aspire L100  
AMD 64 AthlonX2 , 1 GB werkgeheugen , 250 GB harde schijf , grafische kaart zal er ook wel inzitten , maar
ik geloof maar zo dat het er niet een is waarmee je de zwaarste games kan spelen , hoeft ook niet ,ik ben
geen gamer .
Nogmaals , met behulp van de cd is het heel wel mogelijk de pc op te starten , doch de taalinstellingen
alsmede de beeldscherminstellingen ( F4 , etc.) krijg ik niet te zien , de cd installeert meteen Ubuntu , waarna ook meteen alles ingesteld kan worden , geen enkel probleem .
Ik persoonlijk ben echter met de Nederlandse taal opgevoed , dus deze taal ligt mij het best .
Het talenpakket (Dutch) installeren is voor mij dan ook prioriteit nr. 1 .
Ook dit gaat feilloos , denk ik .
Daarna wordt geadviseerd de pc opnieuw op te starten en dan begint het geauwehoer .
Na het opstarten kan ik kiezen tussen Windows of Ubuntu , kies ik Ubuntu dan krijg ik het zwarte scherm met de witte letters en de mogelijkheid " press help " waarna de hulpinstellingen (allelei afkortingen) verschijnen , waar ik niks aan heb .
Start ik daarna de pc opnieuw wordt Ubuntu gedeïnstalleerd .

Het zal intussen wel duidelijk zijn dat ik op het gebied van pc's een volslagen leek ben /twee linkerhanden heb .

Met vriendelijk groet : Ad .

Zwart scherm bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/27, 17:40:06 »
Dat lijkt me eerder aan Grub te liggen. Start eens op van de LiveCD en zoek eens het bestand /boot/grub/menu.lst

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net