Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cookies opruimen EWIDO  (gelezen 3219 keer)

Offline glupper68

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Gepost op: 2007/11/11, 12:44:11 »
Voor degene die altijd een schoon systeem willen hebben, via Ewido online scan ruim je de cookies op die firefox en andere browsers laten staan, zelfs nadat je met "privegegevens opruimen" een cleansweep hebt gemaakt.
Niet alleen onder Ubuntu maar ook gelijk onder dat andere systeem(als je een dualboot hebt)

http://www.ewido.net/en/onlinescan/

na het starten van de link zal deze waarschijnlijk de volgende text weergeven:

Sorry, your browser does not support ActiveX or it is not enabled.
If you are using Internet Explorer, please enable ActiveX and try again. If you are using any other browser, you can download a minimal version of ewido anti-spyware:

daaronder staat de link    ewido anti-spyware micro scanner (English language only)

Daar op klikken en vervolgens laten runnen. Niet schrikken als er opeens een grote hoveelheid cookies te voorschijn komt.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/11, 12:57:20 »
Dat is een Windows programma. Hoe kan die nou in Ubuntu mijn Firefox schoonmaken?

Offline glupper68

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/11, 13:52:27 »
probeer maar eens
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/11, 14:08:04 »
Geprobeerd:

Niet echt nuttig dus ;)

Offline glupper68

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 14:10:31 »
Dus wel, het toont aan dat je geen infecties hebt  :D
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 14:28:59 »
Nee hoor, het toont alleen aan dat het geen infecties kan vinden.
Het kan best zijn dat ik ze heb, maar dat hij ze niet kan vinden (al is die kans nihil ;))

Offline joseph

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/12, 02:05:27 »
Nou eh nihil,

Heb een 100% Ubuntu systeem waar alleen onder Wine een genealogieprogramma op draait en bij mij ging hij braaf, na die winebestandsomgeving, ook de z:\ scannen.

En daar vond hij toch wel het een en ander.
381 infections!!!!!!! :(

Met name in de
:mozilla.***:Z:\home\******\.flock\browser\ccz2n2sf.default\cookies.txt
en de
:mozilla.***:Z:\home\******\.mozilla\firefox\s8jumpkw.default\cookies.txt.
                  (1e *** getal, tweede ****** gebruikersnaam)
Dat waren allen TrackingCookies, o.a. TrackingCookie.Onestat, (TrackingCookie verder afgekort als TC) TC.Sitestat, TC.Googleadservices, TC.2o7, TC.Yieldmanager die allen als Medium Risk waren aangemerkt .

Echter 1x een Trojan.Inject.ek in de
Z:\home\******\Desktop\downloads\Turboprint 1.91 1.92.rar/patch.exe
met High risk aanduiding.

Is eigenlijk wel schrikken. :O
Hoe moet je dit nu bekijken, c.q. wat moet je ermee?
Dat Turboprint...-bestandje heb ik maar weggegooid maar de rest even gelaten in afwachting van reacties.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/12, 07:09:48 »
Tracking cookies zijn niet zo boeiend, dat zijn in ieder geval geen infecties.

Dat turboprint bestandje had je ook kunnen uploaden naar http://virusscan.jotti.org/ of http://www.virustotal.com/
Dan wordt het met meerdere virusscanners gescand, zodat je zeker weet of het een echt virus is of een false positive.

Bovendien heb ik wine geen toegang gegeven tot andere delen van mijn systeem. Buiten de .wine map heeft het niks te zoeken vind ik.

Offline joseph

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/12, 11:06:37 »
Citaat van: Johanvd
Bovendien heb ik wine geen toegang gegeven tot andere delen van mijn systeem.
Ja in dat geval zal je met deze scanmethode nooit geen vuiltjes vinden tenzij je firefox of ander programma dat toegang heeft tot internet onder Wine draait....

Tracking cookies zijn inderdaad niet zo boeiend maar duiden toch op het rondslingeren van je gegevens plus een soort van controle op je handelen op internet (heet niet voor niets tracking).
Ben danook niet zo blij dat dat allemaal ongemerkt (zonder enige waarschuwing of controle daarop) blijkt te gebeuren.

Een kreet die je n.l. veel tegen komt is dat Linux/Ubuntu daar allemaal vrij van zou zijn en je dus geen aanvullende software nodig hebt (zoals onder windows) om dat te reguleren...
Dat was het deel waarvan ik toch wel schrok.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/12, 11:19:25 »
Ik heb Ewido mijn Firefox laten scannen. Het resultaat was ongeveer 30 tracking cookies. Verder was er niks bijzonders te vinden in mijn home map.

Niet zo interessant dus, vind ik.

Offline glupper68

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/12, 17:21:50 »
eindelijk gelukt om Joseph eens te laten schrikken :D

Ik denk ook niet dat die cookies een probleem vormen. Ben het wel met Bassie(Joseph) eens , als je nooit scant dan blijkt  dat er na een aantal jaren opeens duizenden cookies op je schijf staan, die daar niets hebben te zoeken.  Ik ben (op m'n pc) nogal opruimerig, dus ook onder Linux. Vandaar.
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

cookies opruimen EWIDO
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/12, 17:52:14 »
Commercie, ik heb het geprobeerd, maar uiteindelijk wordt niet alles verwijderd en dan krijg je de mededeling download het programma en dat is dan enkel maar voor 30 dagen geldig.

nee, ik blijf wel bij de gratis geleverde software van Ubuntu, werkt uitstekend.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline glupper68

  • Lid
cookies opruimen EWIDO
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/12, 23:44:40 »
Citaat van: robertvroegop
nee, ik blijf wel bij de gratis geleverde software van Ubuntu, werkt uitstekend.
Ben ik helemaal met je eens Robert, het was enkel om eens te testen, ik gebrukte Ewido  altijd op het andere systeem, omdat het daar nu eenmaal het beste programma was voor dat soort zaken
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04