Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)  (gelezen 1245 keer)

Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Gepost op: 2018/02/25, 16:52:45 »
Ik wil TB Windows mails overzetten naar TB Linux. Ergens onder Windows zie ik in de lokale mappen de volgende bestanden:
naam (= inhoud), naam.msf (= index) en naam.sdb
Het overzetten gaat prima. De .smf (index)bestanden hoef ik niet over te zetten, had ik al ergens op dit forum gelezen, maar wat moet ik met die .sdb bestanden, want als ik daarin kijk zijn ze leeg.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/25, 17:07:19 »
De .sbd folders komen overeen met mailfolders in thunderbird. Heb je er niets instaan, dan moet je ze niet over kopiëren.

Je kan zonder meer je profiel overkopiëren naar de geschikte plaats in linux, dus onder ".thunderbird". Dan zijn er geen verdere instellingen nodig: alles is in linux zoals het in Windows was. Dual-booters kunnen zelfs hun profiel in Windows doorlinken naar linux, zodat zowel onder Windows als onder Linux met dezelfde mailfolders gewerkt wordt.

Minimaal moet je enkel de bestanden zonder extensie onder "Local Folders" overzetten: dat is je plaatselijk bewaarde mail in mbox formaat. Dit, als je lokaal bewaarde mail hebt. Dit is het geval als je een POP emailbox hebt, of als je lokaal archieveert. Het is eenvoudiger de ganse folder "Local Folders" onder "Mail" over te kopiëren (".thunderbird/<willekeurige letters>.default/Mail/Local Folders"). Als je maar een deel overkopieert, zal je onder Linux je accounts terug moeten configureren. Mails van IMAP accounts staan op je email server.


Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/26, 16:12:43 »
Vanadium,
Dank voor de uitleg. De hele folder overzetten lijkt me niet verstandig omdat ik er onder Linux al een boel in heb staan. Van TB Windows (korte tijd gebruikt) ooit overgestapt naar TB Linux en zo krijg je hier wat en daar wat. Twee aparte accounts; één (TB) voor "rotzooi" en één (Eudora) voor serieuze mail. Eudora gebruik ik al heel lang (van vóór Linux), maar die kan niet meer overweg met grafische inhoud. Verouderd. Ik wil met Eudore Rescue de handel overzetten naar TB onder Windows en kijken hoe dat werkt. Als alles goed gaat zet ik de zaak over naar Linux. Bijlagen worden overigens in Eudora weggezet in een aparte map met de naam "attach". In TB zie ik niet zo'n map maar zitten de bijlagen verpakt in de mail. Hoe krijg ik die in een aparte map?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/26, 16:41:12 »
Dan kan je eenvoudig alles wat je wil overbrengen onder windows in een thunderbird map met een geëigende naam. Enkel het erbijhorende mbox bestand sleep je dan over naar Linux. Als je daarna Thunderbird in linux opstart, zal je ook die folder zien en kan je alles finaal klasseren zoals je wil.

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/27, 19:05:15 »
Ik heb de documentatie van Eudora Rescue bestudeerd en gelezen dat het simpeler kan; gewoon in TB "importeren", de mail-client selecteren en "gaan". Duurt even, maar TB is zo slim om alles netjes te converteren en in de juiste mappen en submappen te plaatsen. Blijft alleen nog het probleem van "bijlagen". Die gaan niet naar een aparte attach-map, zoals in Eudora. Wil je die bijlagen gemakkelijk zoeken, dan moet je ze in TB direct bij het lezen als kopie ergens opslaan. Geen idee hoe ze meteen bij het inlezen in een aparte map te plaatsen zijn. Wie het weet mag het zeggen.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/27, 20:21:21 »
Thunderbird werkt niet met aparte mappen voor emails. Een ruw emailbericht is leesbare text, waarbij het attachment geencodeerd is naar printbare karakters (en dus (nog) meer plaats inneemt. Het mailboxformaat is zelf ook een textformaat, dat het ruwe mailbericht als dusdanig opslaat. Wat thunderbird kan, is het attachment "ontkoppelen" waardoor het verdwijnt: kan je doen om de grootte van je email archief beheersbaar te maken. Nee, ik zie niet direct een oplossing voor dit aspect van de Eudora conversie.

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/28, 12:43:28 »
Nogmaals dank. Helemaal duidelijk.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/05, 19:17:18 »
Nog ff een vraag over "attachments": het blijkt dat het onder TB Tools > options > attachments  mogelijk is een map te definiëren waarin TB attachments plaatst. Maar helaas .... Dat doet ie niet! Wat moet ik nog meer doen om dat voor elkaar te krijgen?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/05, 19:44:55 »
Thunderbird? Ik vind geen menu "Tools - options -attachments" terug. Onder Preferences - Attachments tab kan je aangeven of je bij het downloaden van een bestand automatisch in een folder kan laten plaatsen dan wel of thunderbird moet vragen waar op te slaan. Bedoel je dat?

Offline rico70

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/05, 20:40:59 »
edit -> preferences -> attachments
Je kan dan een map kiezen waar ze altijd opgeslagen moeten of kiezen dat je gevraagd wordt waar ze opgeslagen moeten worden.

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/06, 14:59:46 »
Tools ... is een oudere versie van Thunderbird. Versie "oud". inmiddels zit ik met Linux op versie 52.6.0. Kan dus kloppen dat het pad Tools ... niet te vinden is. In mijn versie ziet het eruit als in de bijlage. Hoe het zij ..... de bijlagen gaan niet automatisch naar de gespecificeerde map. Wat moet ik nog meer doen?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/06, 16:35:28 »
Mogelijk dan nog Thunderbird met een klassiek menu. Nu is het "hamburger" Preferences - Preferences, maar de dialoog blijft dezelfde.

Wat die optie doet, is bestanden die je zelf kiest te download uit je bericht, automatisch naar een specifieke folder te downloaden. Staat die optie af, dan wordt steeds gevraagd waar het attachment bewaard moet worden. Het zou mij verwonderen dat dit niet werkt.

Los daarvan lijkt het mij niet zo een goed idee om standaard je attachments te downloaden in een moeilijk bereikbare folder onder je verborgen profielfolder.

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/06, 16:44:09 »
Vooral dat laatste is het overwegen waard. Niet bekend met Linux zoek je je natuurlijk suf, maar een map onder "Documenten" kan natuurlijk ook. Ga het meteen veranderen. En andere opties (zoals "vragen") uitproberen.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/09, 19:34:41 »
De optie "vragen" waar attachments geplaatst moeten worden werkt bij mij niet. Het systeem vraagt helemaal niks. Met "Save as" kan je natuurlijk wel een map aanwijzen, maar automatisch gaat dat niet. Geen ramp; ik zoek verder en anders is het maar zo.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/10, 08:44:17 »
De optie "vragen" waar attachments geplaatst moeten worden werkt bij mij niet. Het systeem vraagt helemaal niks. Met "Save as" kan je natuurlijk wel een map aanwijzen, maar automatisch gaat dat niet. Geen ramp; ik zoek verder en anders is het maar zo.
Ik begrijp niet waar het probleem is. De "Save as" dialoog is net waar je zelf aangeeft waar de attachments die je wil opslaan, moeten terechtkomen. Zet je dat af, dan krijg je de "Save as" dialoog af, en komen alle alle attachments terecht in de folder die in de Voorkeuren werd opgegeven.

Er zijn twee opties onder "Downloads"
1) "Save files to ..." en daarnaast vul je de folder in (er is een "Browse" knop): alle attachments komen nu standaard daar terecht.
2) "Always ask where to save files", en je krijgt steeds een save as dialoog, waarin je moet aangeven waar.

Mogelijk begrijpen we je vraag verkeerd. Kan je eens aangeven wat je juist zoekt?

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/11, 19:26:17 »
Twee opties onder Downloads:
1) Werkt. Save as ..... zelf opgeven
2) Altijd vragen werkt niet. Er wordt niks gevraagd en niks gesaved.
3) Bestanden opslaan in werkt ook niet. Ook niet als ik de vraagtekens naast JPG en PDF files (zie #10) wijzig in "bestand opslaan".
Blijft optie 1 over, maar dan moet je elke bijlage zelf (ergens) opslaan.
Ik zou graag zien dat alle bijlagen automatisch in een aparte map worden gezet zodat ik een bepaalde bijlage in één oogopslag kan terug vinden, in plaats van mijn hele mailbox door te moeten spitten. Kan heel handig zijn. 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline rico70

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/11, 19:34:13 »
Ik zou graag zien dat alle bijlagen automatisch in een aparte map worden gezet zodat ik een bepaalde bijlage in één oogopslag kan terug vinden, in plaats van mijn hele mailbox door te moeten spitten. Kan heel handig zijn.
Vind ik juist niet handig
1 alle bestanden in 1 map betekend bv documenten en afbeeldingen.
2 de naam is niet altijd even duidelijk, BriefVanOmeJaap28okt2016 is bv duidelijker dan 1 of ander vaag iets als bijlage 1 ;)

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/11, 19:43:03 »
Het is maar net wat je gewend bent. Niet alles wat ik als bijlage krijg is belangrijk dus kan ik bijlage 1 altijd nog verplaatsen naar documenten of afbeeldingen. Met select all kan ik dan alle overblijvende troep in 1 klap naar het ronde archief verplaatsen. Maar ..... alle antwoorden en suggesties zijn het overwegen waard.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/11, 20:23:51 »
Ik begrijp dat je zoekt dat attachments volautomatisch in een specifieke folder gezet worden. Dit had je wellicht in Eudora mail. In Thunderbird heb je die mogelijkheid niet. Het attachment wordt samen met de mail in één mbox geplaatst. De enige manier om het attachment afzonderlijk in een folder te krijgen, is om het zelf te "downloaden". Je kan daarna als je wil (weer handmatig) eventueel het attachment uit je mailbox verwijderen. Doe je niets, dan blijft het attachment eenvoudig in je mailbox samen met het bericht. De keuze is: attachments komen in één folder, of je bepaalt telkens zelf waar ze komen, maar je moet in beide gevallen zelf aangeven het attachment te willen bewaren door op de "Bewaar" knop te drukken naast het attachment.

Re: Van Thunderbird (Windows) naar Thunderbird (Linux)
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/12, 12:07:57 »
Volkomen duidelijk. Hier heb je wat, daar laat je wat, maar Eudora blijven gebruiken is geen optie meer. Grafische objecten e.d. kan die vaak niet meer vertonen, dus krijg je vaak mailtjes met lege kaders. Vandaar mijn overstap naar TB. Reuze bedankt voor de informatie waar ik naar op zoek was.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME