Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: X blijft hangen bij shutdown  (gelezen 1215 keer)

Sabazios

  • Gast
X blijft hangen bij shutdown
« Gepost op: 2008/06/02, 15:41:46 »
Sinds een update (was al een tijdje geleden en dus gewoon alle updates uitgevoerd, niet echt opgelet welke onderdelen allemaal) sluit mijn Kubuntu hardy niet meer af wanneer ik in mijn menu voor shutdown kies.  Hij blijft steeds hangen op een zwart schem met enkel nog mijn muiscursor aanwezig (deze is trouwens nog te bewegen). Wanneer ik ctrl-alt-del drukt wordt kdm gewoon opnieuw geladen. Via de commandline kan ik wel nog afsluiten.  Het lijkt dus een probleem met x en dan denk ik meteen aan problemen met drivers van grafische kaart (heb het gecheckt en inderdaad nieuwe versie van nvidia drivers bij deze update). Al een tijdje gegoogled maar enkel oplossingen gevonden voor ati (waar dit blijkbaar een gekende bug is). Hardware is niet veranderd en is zowel onder de oude kernel als bij de nieuwe (deze werd ook tijdens die update geïnstalleerd). Compiz instellingen en dergelijke lijken allemaal geen verschil te maken. Iemand die me een goede tip kan geven waar verder te zoeken of zelfde probleem heeft?

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/03, 15:05:57 »
Dit probleem heb ik incidentieel ook.
Wat ik dan meestal doe, is alt+ctrl+F1 en dan doe ik via het rootaccount de pc herstarten.
Als ik hem een paar keer herstart heb, dan is het probleem opgelost. Waar het nu exact aan ligt weet ik ook niet.
Weet alleen dat ik het zo altijd oplos. Is idd geen permanente oplossing, maar beter dan niets...hehehe !
Ubuntu user#: 24352

Sabazios

  • Gast
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/03, 23:30:31 »
Bedankt voor je reactie. Ik zoek wel naar een permanente oplossing en als ik er in slaag ze te vinden zal ik ze alleszins meedelen. Lijkt wel geen eenvoudige klus, maar een beetje uitdaging is ook wel leuk.

Jean_

  • Gast
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 09:51:40 »
Ik heb het ook, ik gebruik deze truuk. Doe eenmalig dit: chmod u+s /sbin/shutdown

Daarna kun je scriptjes maken zoals '/sbin/shutdown -P now' die nu geen sudo meer hoeft te hebben. Zet vervolgens het scriptje ergens in je K-menu en geeft het een sneltoets bv windows-x en je kunt netjes afsluiten met zo'n toets.

Offline kamelot

  • Lid
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 11:22:38 »
Dit is Misschien de zelfde bug als mij .
Bij mij en vele andere komt dit door het programma keytouch .
Als je deze verwijderd dan moet hij weer normaal afsluiten .
Als je keytouch niet gebruikt dan weet ik het niet
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Jean_

  • Gast
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 12:12:31 »
Ik heb keytouch ja. Ik heb alleen niet genoeg last van het probleem om keytouch daarvoor weg te halen, ik kan op mijn manier immers goed afsluiten.

Sabazios

  • Gast
X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/04, 13:59:30 »
Citaat van: kamelot
Dit is Misschien de zelfde bug als mij .
Bij mij en vele andere komt dit door het programma keytouch .
Als je deze verwijderd dan moet hij weer normaal afsluiten .
Als je keytouch niet gebruikt dan weet ik het niet
Zou inderdaad goed kunnen. Ik heb dat ook pas geïnstalleerd aangezien ik een nieuw toetsenbord heb. Eens uitschakelen en zien of het dan wel werkt en dan beslissen wat ik prefereer. Bedankt voor het antwoord alleszins.

X blijft hangen bij shutdown
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/25, 09:43:58 »
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn ATI card, ook na afsluiten een zwart scherm.
Druk ik vervolgens op Ctrl-Alt-Del dan komt het normale afsluit balkje van KDE in beeld en wordt de PC netjes afgesloten.
Ik ben al weken bezig om een oplossing te vinden, maar alles wat ik heb gevonden en uitgeprobeerd heeft nog geen succes gehad.