Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootlader weer eens aan gort...  (gelezen 1193 keer)

Offline Jopie

  • Lid
Bootlader weer eens aan gort...
« Gepost op: 2008/04/14, 01:52:38 »
Hallo,

Zoals de titel aan aangeeft heb ik bootproblemen.

Ik heb drie schijven:
0: SATA schijf met 3 partities NTFS en WinXP erop. In Gparted zijn dit (dacht ik) SDA 1, 5 en 6
1: IDE schijf met 1 partitie NTFS, master op IDE2. In Gparted is dit (dacht ik) HDC 1
2: IDE schijf met een root, home (beide ext3) en een swap partitie, slave op IDE2. In Gparted zijn dit (dacht ik) HDD 1, 2 en 3

Vorige week heb ik Ubuntu 7.10 geïnstalleerd op schijf 2, ECHTER, schijf 1 was toen niet aangesloten wegens gebrek aan stroomkabel. Later heb ik deze alsnog aangesloten en alles werkte in principe perfect.

Door het vele geklooi met Ubuntu afgelopen week, wilde ik weer even opnieuw beginnen en installeerde ik Ubuntu 7.10 dus weer op schijf 2. De root opnieuw geformatteerd en de home schijf bij installatie gelijk weer als home gemount (niet geformatteerd).

Na de herinstallatie kreeg ik bij opstarten met schijf 2 als eerste HD wel het bootmenu te zien, maar bij keuze voor Ubuntu krijg ik de welbekende GRUB error 17. Als ik windows XP kies, dan gebeurt er niets.
Start ik op met schijf 1 als eerste HD, dan krijg ik geen bootmenu, maar gelijk GRUB error 17.
Bij opstarten met schijf 0 als eerste HD gaat ie gelukkig gelijk zonder problemen naar WinXP.

Nu heb ik een beetje lopen zoeken op het forum en volgens mij heb ik wel een oplossing gevonden, maar ik zou het fijn vinden als iemand met wat meer ervaring er naar kan kijken.

Dus, start met de live-cd. Open terminal. Vervolgens:
sudo grub
root (hd2,1)       (dit laat dan weten dat dit m'n rootpartitie in Ubuntu is)
setup (hd2)      (dit betekent dat grub op de derde HD, de HD met Ubuntu, komt te staan)
Zou dit werken? En belangrijker: verkloot ik op deze manier zeker weten de bootsector op m'n SATA schijf (HD 0) niet?

Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Jopie

  • Lid
Bootlader weer eens aan gort...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/14, 22:51:45 »
Niemand een idee?

Bootlader weer eens aan gort...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/14, 23:28:31 »
Jopie, Grub telt vanaf 0, dus hd1=hd0 en hd2=hd1, voor de eerste partitie op hd1=hd0,0 etc, maar volgens mij weet je dat wel. Daarnaast staat het in je menu.lst allemaal goed?Ook je bootvolgorde moet goed staan in je BIOS, even nakijken of dat zo is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jopie

  • Lid
Bootlader weer eens aan gort...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/14, 23:47:19 »
Bedankt voor de tips.

M'n bootvolgorde staat wel goed en ik probeer sowieso alles steeds uit.
Dat menu.lst snap ik niet, daar zal wel een terminal commando aan vooraf moeten gaan wat ik niet ken ;).

In ieder geval ik heb net wat zitten klooien. Uit sudo fdisk -l kwam het volgende:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/hdc: 40.0 GB, 40027029504 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4866 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x30553054

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdc1   *           1        4867    39086080    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/hdd: 20.4 GB, 20485785600 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2490 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x24d324d2

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdd1   *           1        1033     8297541   83  Linux
/dev/hdd2            1034        1095      498015   82  Linux swap / Solaris
/dev/hdd3            1096        2490    11205337+  83  Linux

Disk /dev/sda: 164.6 GB, 164696555520 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 20023 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xea08ea08

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            2551       20022   140343840    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            2551       11286    70171888+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           11287       20022    70171888+   7  HPFS/NTFS
Dat deed mij dus denken dat m'n root HD1,0 was. Ik heb vervolgens in de terminal grub geopend en " root (HD1,0) en daarnaa "setup (HD1)" gedaan. Ik heb de resultaten jammer genoeg niet gekopieerd, maar voor zover ik kon zien stond er overal "succes".
Vervolgens om beurten van al de schijven opgestart en je raad het al:
* vanaf HDD kreeg ik wel het menu, maar bij het opgeven van een keuze gelijk weer error 17
* vanaf HDC kreeg ik eerst een melding met stage 1,5 die niet goed was en error 17
* Vanaf SDA startte gewoon gelijk windows op.

Vervolgens heb ik in gparted bij m'n linux root partitie de flag "boot"  geplaatst. Het had iets effect. Bij opstarten vanaf HDD kon ik nu uit het bootmenu wel in XP komen. bij de keuze voor ubuntu was het weer error 17.

Er is echter nu weer iets ander bijgekomen. Als ik nu in de terminal grub open en "root (HD1,0) doe, dan krijg ik dit:
grub> root (HD1,0)
root (HD1,0)

Error 23: Error while parsing number
Ik snap er echt niets meer van. Ik ben erg geneigd om HDC even los te trekken en vervolgens Ubuntu weer op HDD te gooien. Dat werkte vorige week ook. Het is eigenlijk alleen tegen m'n principes: die k*t computer moet gewoon meewerken ;).

Bootlader weer eens aan gort...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/15, 00:19:01 »
No worry je bent niet de enige met probs, ben zelf net klaar met een gevecht met zo'n pc.

godver was vroeghur dat bloknootje en potlood toch handig zeg.... pfffffffff

Maagoe.

Ik denk dat idd alles gekomen is omdat je die HD erbij gehangen hebt.
De telling is niet meer correct en bij je herinstallatie is waarschijnlijk niet het boot gedeelte met Grub opnieuw erop gezet.

Ik denk dat je nu het beste even Supergrub kan gaan downloaden en op cd of floppy moet zetten.
Laat Supergrub de boel repareren en in orde maken voor je.

Sja je leert er niets van, weet ik ook wel, maar als zometeen je pc weer werkt is ook de frustratie weg en kan je ff verder met een andere gemoedsrust.

Wat je wel kan doen, eigenlijk heb je het al gedaan, is notities maken van hoe je /etc/fstab er nu uitziet.
plant het ff hier op het forum, dus eigenlijk misbruiken als kladblokje.
dus open het met
sudo gedit /etc/fstabindien je pc het zometeen weer doet bekijk je rustig hoe dan je fstab eruit ziet en hoe het was.

Je ziet dan meteen waarom het allemaal niet werkte.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jopie

  • Lid
Bootlader weer eens aan gort...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/15, 01:04:33 »
Hee, bedankt voor je bericht. Ik had het geduld helaas niet meer, dus ik heb HDC (NTFS) even afgesloten en opnieuw Ubuntu geïnstalleerd en nu werkt het weer als een trein ;).

Het lag inderdaad aan die extra HD. Bij de installatie kun je op het eind op een knop "geavanceerd" ofzo dukken. Dan vraagt ie waar je de bootloader wilt zetten. Daar staat standaard HD0 ingevuld. Zonder HDC aangesloten, was dat geen probleem: HD0 was HDD (ext3). Met HDC aangesloten was het wel een probleem; immers nu was HDC HD0 en HDD is nu HD1. Ik had bij de herinstallatie, met beide schijven aangesloten, dus HD1 moeten kiezen als plaats waar de bootloader moest komen.

Nou ja, weer wat geleerd voor als 8.04 uit is ;).