Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu Intrepid op systeem met 2 harde schijven  (gelezen 873 keer)

Offline dvenema

  • Lid
Installatie Ubuntu Intrepid op systeem met 2 harde schijven
« Gepost op: 2009/01/23, 15:53:14 »
Hallo,

Ik ben onlangs overgestapt op Ubuntu 8.10. Met dual boot met XP.
Tijdens de installatie liep ik tegen het volgende aan. Wellicht iets om ergens in de documentatie op te nemen?

In mijn systeem heb ik 2 hd's. Eén van 320GB waar ik Windows van opstartte, en één van 500GB als backup, documenten etc.
Nu installeerde ik Ubuntu maar na installatie en de eerste herstart, startte XP gewoon weer op!

De oorzaak was dat de schijf waarvan ik XP opstartte niet op de eerste SATA aansluiting zat want daar zat de 500GB schijf.
Ubuntu had Grub geïnstalleerd op de 500GB schijf omdat deze kennelijk een lager SATA poortnummer had. Kan het kloppen dat Ubuntu Grub op de eerste schijf zet? Of heb ik tijdens de Ubuntu installatie een optie over het hoofd gezien?

In de bios van het moederbord stond altijd al aangegeven dat er van de 320GB schijf opgestart moest worden.

De oplossing voor mij was om de SATA stekkers op het moederbord van de schijven te verwisselen en daarna heb ik Ubuntu opnieuw geïnstalleerd.
Toen werkte het wel.

Overigens ben ik zeer tevreden met Ubuntu. Zie vooralsnog geen reden om nog met Windows te werken. Wel heb ik een aantal apparaten waarvoor waarschijnlijk geen Linux ondersteuning is (Garmin GPS, Nokia telefoon), maar hier kan ik vooralsnog mee leven.

Re: Installatie Ubuntu Intrepid op systeem met 2 harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/23, 16:10:31 »
Tijdens de installatie, op de laatste pagina, zie je een knop Geavanceerd. Daar stel je in waar GRUB geïnstalleerd moet worden ;)