Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?  (gelezen 2904 keer)

Offline edehont

  • Lid
Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Gepost op: 2016/08/04, 00:02:52 »
Van diverse kanten zag ik vandaag het gerucht langs komen dat de Windows10 Anniversary Update je Linuxparties zou claimen. Of meer precies: partities die niet door Windows in gebruik waren

Alle berichten meldden braaf dat het slechts geruchten betreft die nog niet bevestigd waren.

Nu heb ik hier een dual-boot laptop met W7 die geen data bevat die ik per se moet bewaren. Op het Linuxdeel heb ik nu Ubuntu 16.04.1 gezet (root-, home- en swappartities) en het Windowsdeel ben ik nu aan het "upgraden" naar W10. Als dat klaar is zal ik de Anniversary Update binnenhengelen en kijken wat er gebeurt.

Ik verwacht morgen in de loop van de middag meer te kunnen vertellen.

23:30 - De "accessability"-truc om W10 ook na de officiële sluitingsdatumdatum te mogen ophalen werkt nog steeds.
00:25 - In Grub de bootvolgorde veranderd zodat Windows bij hoge uitzondering als eerste opstart.
00:27 - Download is klaar, installatie wordt voorbereid.
10:30 - 93%
22:00 - 99% (Een keer gereboot omdat de boel leek te hangen. Nu al een dik uur op 99%)
-- 5-8-2016 --
07:00 - Nog steeds in W7: 60+ updates installeren.
18:00 - Alle updates zijn geïnstalleerd.
18:05 - Weer 8 nieuwe updates.
18:45 - Nieuwe ronde nieuwe kansen met de w10-upgradeassistent
18:50 - Te weinig schijfruimte. Opschonen...
19:15 - 20 GB vrij weten te maken. W10-upgradeassistent weer gestart.
19:50 - Uprade maar W10 nu echt gestart!
21:50 - W10 staat er op!
« Laatst bewerkt op: 2016/08/05, 21:54:17 door edehont »
Groeten,
Eric

Offline atomos

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/04, 06:49:24 »
Zover ik gemerkt hebt niet,
Heb mijn test laptop er aan gewaagt, dualboot, lubuntu en windows 10. ingesteld dat die direct boot naar windows 10.
Windows 10 laten updaten, na een uurtje ofzo en tig keer opnieuw opstarten ,,, klaar.
Grup was nog steeds aanwezig en werkt.


TOP , dit is de eerste versie van Windows die de boel niet verkloot en grup overschrijft.[size=78%] [/size]
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline loti

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/04, 08:50:00 »
Bij mij geen problemen, wel de opstartvolgorde in de Grub even aangepast wegens het tig keer opnieuw opstarten.

JohPoe

  • Gast
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/04, 09:08:02 »
Bij mij geen problemen, wel de opstartvolgorde in de Grub even aangepast wegens het tig keer opnieuw opstarten.
zijsprongetje
Vanwege het vele opstarten heb ik standaard hiervoor in grub:
GRUB_DEFAULT=saved                    <-- regel aanpassen
GRUB_SAVEDEFAULT=true              <-- regel toevoegen

Als ik in een OS opnieuw moet opstarten kan ik een kopje koffie gaan halen omdat grub dan automagisch het laatst gebruikte OS weer opstart.

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/04, 12:43:41 »
Begin dit jaar besloot ik te upgraden naar windows 10 (dus geen verjaardagseditie maar normaal). Naast de windows stond al tijden een xubuntu 14.04 waar ik meestal mee werkte. Oorspronkelijk had dit duo op een 640 GB schijf gestaan maar die had ik met behulp van meegeleverde software op een hybride schijf van 500 GB overgezet. Dat werkt een paar jaar goed. Totdat ik de Windows 10 update dus deed.
Daarna was er niks herstelbaars meer met het xubuntudeel aan te vangen. Het is me niet gelukt, na vele pogingen om er ook maar iets nog naast die win10 te zetten. Ook geen nieuwe installatie van een *buntu. Kreeg vaak een melding over de grenzen van de schijf die niet zouden kloppen. Of de grootte van de schijf werd niet correct gezien. Zou kunnen dacht ik, gezien die software die gebruikt was.
Nou heb ik op eenzelfde schone hybride schijf opnieuw een windows 10 gezet en ook op deze schijf het lukt het maar niet om een installatie van een *buntu te doen. Rara?

pablo k

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/04, 12:47:41 »
@blokkendoos: Helpt het misschien als je in W10 de fast boot optie uitvinkt? Deze optie zorgt ervoor dat windowspartities een vreemde status krijgen, waardoor ze in elk geval niet te mounten zijn in Linux. Wie weet krijgt ook de installer de hik van deze vreemde status.
Groeten,
Eric

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/04, 12:58:44 »
@ blokkendoos,

Pjotr beschrijft dit toch op zijn website, dat de Fastboot bij W10 moet uitgeschakeld worden?

https://sites.google.com/site/computertip/installeren

groet,
spievensterke
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/04, 13:52:50 »
Sapperloot! Het is voor het eerst dat ik iets lees/hoor over die fast boot. Meteen geprobeerd en er worden nu bestanden gekopieerd. Dat is een stap verder dan voorheen.
Ik sta helemaal paf!

Dank jullie wel voor deze tip. Het lijkt te gaan lukken.

m.v.g.

pablo k

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/04, 18:57:09 »
Met hooggespannen verwachtingen weer verschillende installaties geprobeerd te voltooien. Na het uitschakelen van de 'fast boot'-optie in Windows 10.
 :'( Het is tot op heden niet goed afgelopen. Jammer.

pablo k

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/04, 19:02:30 »
De website van Pjotr geraadpleegd ??   https://sites.google.com/site/computertip/installeren

lees ook eens het volgende en pas toe:  https://sites.google.com/site/computertip/bios

Succes.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/04, 20:53:04 »
Toch jammer dat het nu ineens gaat over het installeren van Ubuntu naast W10 i.p.v. of de Anniversary update je linuxpartities vernachelt.
Groeten,
Eric

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/04, 21:30:44 »
Ik heb de windows 10 update gedaan.
En grub werkt nog gewoon zoals het altijd heeft gedaan.

Dus NEE,
de windows update doet niks met je ubuntu.

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/05, 11:16:45 »
Er is wèl een bericht gevonden waarbij dit onder de aandacht gebracht wordt. Ik kan helaas niets zeggen over de waarheidsgehalte van dit bericht, omdat ik zelf met een grote boog om Windows 10 heen loop: http://hothardware.com/news/linux-users-reporting-windows-10-anniversary-update-hoses-their-dual-boot-partitions

Wat hiervan wáár is mogen diegenen die een dualboot met Windows 10 zelf beoordelen. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/05, 11:20:08 »
Ja, dit soort berichten waren de aanleiding dit topic te starten. Helaas wil mijn laptop niet erg meewerken. Er zitten wat updates in de weg doordat hij ruim een half jaar niet is gebruikt.
Groeten,
Eric

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/05, 20:48:05 »
Ik heb hier Windows 10 en Ubuntu Mate 16.04 in een dual-boot.
Voor mijn Windows heb ik een SSD van 240Gb.
Voor mijn  Ubuntu heb ik een andere SSD van 240Gb.

Verder heb ik een Data disk voor de beide systemen in twee partities.
Een daarvan is NTFS, wat de D-drive voor windows is.
De andere partitie is een FAT32 partitie. Deze dient vooral om Data te wisselen tussen andere OS-en die ik vaak start vanuit een USB-stick.
Het voordeel van FAT32 is dat bijna elk OS dit kan lezen en schrijven.

Na de update van Windows 10 starte mijn pc nadat ik Windows10 afsloot, meteen op in Windows 10.
Dus ik was bang dat Windows mijn Grub had verwijdert. Echter na een restart stond daar gewoon GRub.
Vermoedelijk stond windows in stand-by.

Wat me wel opviel was dat instellingen in windows verandert waren.
Zo werk ik met drie monitoren op mijn pc, en na de update werkte mijn desktop niet meer als 1 grote desktop.
Dus kon ik spelletjes niet meer in 5760x1080 draaien. En moest ik dit weer opnieuw instellen met de Nvidia-settings. Ook werden mijn monitoren door elkaar geschopt.
Dus moet ik ze opnieuw in de juiste plaats schuiven met monitor-settings.
Ook moet je opletten dat je de express settings gebruikt tijdens upgrade. Dus laat Microsoft dit niet doen, ivm privacy settings.

Verder zijn er aan de startknop wat kleine cosmetische veranderingen gebeurt.

Maar wat betreft Linux zijn er geen partities verwijdert. Grub werkt ook gewoon zoals altijd.
Mijn partities zijn door windows update niet verandert of verdwenen.

 

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/05, 20:55:27 »
@ Maartenbc: Heb je de Anniversary update gedaan?
Groeten,
Eric

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/05, 20:59:09 »
Ja die heb ik gedaan.

Ik gebruik legacy boot, Dus geen UEFI.




Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/05, 21:02:16 »
Ondertussen mogen we wel stellen dat het gerucht vals is. Even afwachten wat mij gaat overkomen.
Groeten,
Eric

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/05, 21:18:56 »
Hier jaren geleden begonnen met de Windows 8 Pro preview (daarvoor Ubuntu-only, zelfbouw pc) maar de upgrades naar 8.1, 10 en 10 Anniversary Update (via de slow ring) waren geen probleem voor de Ubuntu partities of grub.
Windows nog nooit opnieuw geïnstalleerd (zou niet eens weten hoe dat moet, ik heb geen CD/DVD/USB) maar steeds een upgrade kunnen doen.

Blijkbaar geluk gehad.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2016/08/05, 22:52:54 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/08/05, 21:27:52 »
Ja die heb ik gedaan.

Ik gebruik legacy boot, Dus geen UEFI.


Komt de update automatisch of moet je deze activeren?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/08/05, 22:32:13 »
Ik krijg in eerste instantie alleen een Windows Defender update.
Groeten,
Eric

Offline HWE64

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/08/05, 22:49:36 »
Maasnet, de update van W10 moet je automatisch laten komen want dan blijven je instellingen binnen W10 het zelfde. Als je handmatig ga updaten dan zijn je binnen W10 de instellingen ook veranderd. Gehoord op ander forum. Ik wacht gewoon af.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/08/06, 07:50:16 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/08/06, 00:03:26 »
In het update window scroll je omlaag naar "Meer informatie", klik je daarop dan kom je op een pagina van Microsoft waar je de installer van de update kunt downloaden.

Of je dat moet doen of beter kunt afwachten weet ik niet.

Maar kijk eerst even bij systeeminfo. Ik heb helemaal geen Anniversary update geïnstalleerd maar zit na de installatie gelijk al op W10 Home versie 1607. Dat betekent dat ik de anniversary update gelijk met de installatie van W10 heb onvangen.

Ik kan dus niet testen of de separate installatie van de update iets verprutst aan mijn Linuxpartities. Op dit moment werkt Linux nog gewoon.

Voo mij einde van deze exercitie. Nou kijken of ik weer terug kan naar W7, want ik vind dit maar niks en moet toch bezig blijven :-)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/06, 00:13:52 door edehont »
Groeten,
Eric

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/08/06, 10:25:39 »
Volgens mij laten we ons misleiden.
Wanneer het goed gaat, dan horen we niets.
Wanneer het in 1 op de 1000 gevallen fout gaat, dan wordt dat aan de grote klok gehangen.
Hierdoor ontstaat mogelijk een verkeerd beeld.

Of het netjes is kan ik niet beoordelen, want ik ken de oorzaak niet.
Maar bij Windows is het de rotte gewoonte, om overal je software te downloaden.
Als software fabrikant mag je dan overal rekening mee (proberen te) houden, en dat gaat nooit voor 100%.
Wel ben ik blij, dat ik hun producten in VirtualBox gebruik, dan heb ik dit soort problemen niet...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline edehont

  • Lid
Re: Poetst de Windows10 Anniversary update je Linuxpartities?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/08/06, 10:32:52 »
Volgens mij is een upgrade op je systeem naspelen in een poging geruchten te bevestigen dan wel te ontkrachten het tegenovergestelde van je laten misleiden.

Meten is weten, zien is geloven en dergelijke.
Groeten,
Eric