Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: win8 & ubuntu  (gelezen 1236 keer)

win8 & ubuntu
« Gepost op: 2012/12/19, 18:30:51 »
ik heb sinds een paar dagen windows 8 op mn laptop gezet omdat ik dit avontuur toch wel wou proberen, en het bevalt me allemaal best op een ding na,
ik heb ubuntu 12.10 geinstalleerd via live usb maar als ik mn laptop opstart start die gewoon doodleuk windows8 op....

iemand ervaring / tips die me hiermee kan helpen? ik heb morgen een project dag op school en heb ubuntu daar wel bij nodig,

ps. een klasgenoot gaf me een tip om ubuntu via wubi te installeren, vanuit windows . maar dit werkte ook niet goed.

mvg, martijn

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/19, 18:46:51 »
ps. een klasgenoot gaf me een tip om ubuntu via wubi te installeren, vanuit windows . maar dit werkte ook niet goed.
Hoe kan dat ooit een tip zijn?

Oplossing op jouw probleem.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/19, 19:12:20 »
ja nja, ik heb ubuntu nodig dus probeerde alles.

bedank ik ga even naar deze oplossingen kijken

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: win8 & ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/19, 20:12:51 »
Beste Martijn,

Als je ubuntu als 1e geinstalleerd was en  win 8 als 2e dan ziet ie alleen win8
Als je win 8 als 1e hebt en dan ubuntu dan moet het lukken.
Je krijgt dan een menuutje  (Grub)
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/19, 20:16:46 »
Beste Martijn,

Als je ubuntu als 1e geinstalleerd was en  win 8 als 2e dan ziet ie alleen win8
Als je win 8 als 1e hebt en dan ubuntu dan moet het lukken.
Je krijgt dan een menuutje  (Grub)
Daar is het op dit moment ook helaas te laat voor ;)
Waarom Wubi niet meer werkte op Windows 8 is waarschijnlijk omdat Wubi niet geoptimaliseerd is voor Windows 8 of de beveiliging houdt het tegen. Er zijn te veel factoren aanwezig waarom dit eerder niet dan wel zou lukken.
Het wordt natuurlijk wel lastig al heeft Martijn Windows 8 perongeluk over Ubuntu geïnstalleerd. Dan zal hij het moeten herinstalleren ben ik bang voor.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: win8 & ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/19, 20:22:30 »
Beste Martijn,

Als je ubuntu als 1e geinstalleerd was en  win 8 als 2e dan ziet ie alleen win8
Als je win 8 als 1e hebt en dan ubuntu dan moet het lukken.
Je krijgt dan een menuutje  (Grub)

Waarom Wubi niet meer werkte op Windows 8 is waarschijnlijk omdat Wubi niet geoptimaliseerd is voor Windows 8 of de beveiliging houdt het tegen. Er zijn te veel factoren aanwezig waarom dit eerder niet dan wel zou lukken.
Het wordt natuurlijk wel lastig al heeft Martijn Windows 8 perongeluk over Ubuntu geïnstalleerd. Dan zal hij het moeten herinstalleren ben ik bang voor.

Ik begrijp je niet zo goed "Daar is het op dit moment ook helaas te laat voor ;)"
Ik bedoelde alleen dat hij als 1e win8 moet installeren en vervolgens ubuntu....
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/19, 20:46:54 »
Dat maakt in principe weinig verschil... alleen bij Hackintosh maakt dat eigenlijk uit welke van de 2 je eerst installeert.

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/19, 20:53:03 »
Ik begrijp je niet zo goed "Daar is het op dit moment ook helaas te laat voor ;)"
Ik bedoelde alleen dat hij als 1e win8 moet installeren en vervolgens ubuntu....
"Daar is het op dit moment ook helaas te laat voor" duidde op dat hij Ubuntu al geïnstalleerd had en Windows 8 er na, waardoor Ubuntu niet meer kan opstarten ;)
Zoals Vistaus ook zegt: het geeft niet veel, maar Windows voor Ubuntu is alleen makkelijker omdat je dan de Grub niet hoeft te herstellen (zo gebeurt overigens).
Maar laten we, in plaats van een discussie te beginnen, wachten of het Martijn lukt of niet ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: win8 & ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/20, 14:03:02 »
haha wow wat een berichten, het is me idd gelukt. moet gewoon even grub herstellen, stom dat ik daar niet aan heb gedacht :$
maarja..

thnx iedereen & alvast fijne kerst