Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?  (gelezen 1194 keer)

vBd

  • Gast
Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?
« Gepost op: 2006/11/29, 21:54:54 »
Ik heb problemen met het branden van DVD+R schijfjes, alleen zie ik dat mijn firmware van mijn SONY DVD RW DW-G121A, in K3b versie HYS1 aangeeft en een nu zie ik dat er al een versie HYS5 beschikbaar is...

Overal waar ik zoek, vind ik verwijzigingen naar de Sony home-page, maar daar vind ik alleen Win downloads. Al geprobeerd via Wine, maar dan vind 'ie geen drives.

Heb ook gelezen dat updaten van firmware wel tricky kan zijn, dus heeft er hier iemand goeie tips? Eventueel zelf source-code compilen enzo lukt me wel...

Azalin

  • Gast
Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/30, 22:11:07 »
Allereerst: firmware updaten via wine? NO WAY! NIET DOEN! Zelfs al zou hij je drive vinden, dan is de kans dat het vreselijk mis gaat en je een baksteen over houdt erg groot.

Verder, je zou eventueel een dosdisk kunnen downloaden en vanuit dos de firmware updaten, dit is iets dat ik bijna altijd tot nu toe heb gedaan. Als het een win-only applicatie is, dan zou je eventueel met PE-Bart een live-cd achtige CD kunnen maken van iemand met Windows ... dan je PC met die fake live CD opstarten en de firmware updaten.

Voor bootdisks (ook cd-roms): http://www.bootdisk.com
Voor Bart PE: http://www.nu2.nu/pebuilder/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/02, 11:29:44 »
Azalin heeft helemaal gelijk. Niet met Wine doen! Firmware flitsen is sowieso al een heel ingrijpende zaak, met grote risico's. Die risico's wil je niet nog eens extra vergroten.

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/02, 12:24:47 »
lijkt me dat de meeste fabrikanten toch wel een diskette uitvoering hebben voor een firmware update?
zaak is zo basic mogelijk te werken. Zie bovenstaande.

Azalin

  • Gast
Firmwares alleen verkrijgbaar voor Win?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/02, 15:20:38 »
Naja, de trend van de laatste tijd bij de meeste DVD-RW fabrikanten is dat ze een EZFlash tool gebruiken die integenstelling tot vroeger, zo vanuit Windows gedraaid kan worden. Dat vind men een voordeel, ik meer een gevaar aangezien er maar een enkele keer die firmware programmeer actie onderbroken hoeft te worden en je hebt een baksteen ipv een brander. gelukkig leveren wel veel fabrikanten een repareer programma maar echt gezond is het niet... plus dat die programma's ook weer Windows only zijn. Zaak is dus om inderdaad een DOS firmware flasher (zoals de flasher van je BIOS bijvoorbeeld) te vinden en met een diskette of CD de PC op te starten en vanuit DOS te flashen...