Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vensters naast elkaar plaatsen  (gelezen 2552 keer)

reactokrato

  • Gast
Vensters naast elkaar plaatsen
« Gepost op: 2009/01/06, 21:47:19 »
Bestaat er in Ubuntu (8.04) een mogelijkheid om gemakkelijk vensters naast elkaar te plaatsen zoals dat in Windows mogelijk is?
Daar kan je twee (of meerdere) vensters selecteren en naast elkaar laten plaatsen of onder elkaar of tapvormig.
Dus, zonder dat je zelf het herschalen en verslepen moet doen.

Dit mag een plug-in zijn voor compiz, maar liefst iets wat ik ook zonder compiz kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Offline ivo

  • Lid
Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/06, 22:32:10 »
Ben het nog niet tegengekomen.
Wel kun je onder System, Preferences, Advanced Desktop Effects Settings, Window Management, Place Windows, Placement mode, kiezen voor Smart. Dat staat bij mij geselecteerd.
Maar wat daar "smart" aan is heb ik eigenlijk nog niet goed begrepen. Ik had gehoopt dat het zo smart zou zijn als jij zou willen.
Als je een tweede window opent op je desktop dan schaalt ie in ieder geval niet zodat ze naast elkaar komen. Hij plettert ze gewoon over elkaar.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/07, 03:02:57 »
Citaat
Bestaat er in Ubuntu (8.04) een mogelijkheid om gemakkelijk vensters naast elkaar te plaatsen zoals dat in Windows mogelijk is?

Hoe heet dat proggie die dit doet in windows ??

en of hoe je doe je dat dan in windows ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/07, 03:13:12 »
Dat is die functie in Vista, Windows Flip 3D. Ik moest even zoeken daar ik het al vergeten was wat er hier nou bedoeld wordt en kon me dus de naam van dat simpele ding niet herinneren. Ik vind het persoonlijk niks speciaals.

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/features/flip-3d.aspx?tabid=2&catid=1


Maar hoe men dat voorelkaar krijgt met Compiz in Ubuntu weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/07, 03:15:26 door DarkEra »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/07, 03:20:53 »
Er zijn verschillende plugins in Compiz die handig kunnen zijn: grid, tile en maximumize.
Die zul je wel zelf moeten compileren.
http://forum.compiz-fusion.org/showthread.php?t=8214
Lees vooral ook de waarschuwing in het rood.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/07, 03:36:37 »
System>Preferences>Advanced Desktop Effects Settings>Window Management>Scale  Aanvinken en aanklikken. Bij 'Bindings' staat geloof ik al één binding ingesteld (2de), Bij 'General' bovenste aanvinken. Nu kan je de geopende vensters met de 'binding' scalen en blijven ze zo staan tot je weer de 'binding' doet of je één van de vensters aanklikt.

Maar je kan er niets mee doen. Het zijn juist maar verkleiningen van de vensters.
't Is iets maar er moet toch een mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld 4 vensters in 'resized' (dus gewoon de vensters verkleinen vanuit een hoek) en die dan keurig naast en boven elkaar te zetten en waarin je toch nog bijvoorbeeld kan typen of iets aanklikken. bijvoorbeeld:  terminal open, firefox open, document, map, zonder dat je die telkens zelf in die posities moet zetten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

reactokrato

  • Gast
Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/07, 10:30:49 »
Ik denk dat ik me wat slecht uitgedrukt heb.
Ik wil geen 3D effecten zoals Windows 3D flip. (ik vind het ook niets speciaals)

Ik wil bvb een OpenOffice.org document naast een pdf  plaatsen om gemakkelijk dingen te kunnen overtypen/bekijken.
Dit doe ik nu door beide vensters te de-maximaliseren en daarna te verslepen op ongeveer de juiste plaats.

Hoe heet dat proggie die dit doet in windows ??

en of hoe je doe je dat dan in windows ??
(Dit is het voorbeeld in windows)

Je selecteert dus 2 of meerdere vensters in de taakbalk (standaard Windows) en dan kan je kiezen om deze naast elkaar te plaatsen.

De plugin Maximumize voor compiz doet iets gelijkaardig.
De tile plugin is waarschijnlijk hetgeen ik zoek.

Iemand enig idee of ik dat kan doen zonder compiz?

Alvast bedankt voor een mogelijke oplossing!

[UPDATE]
De tile compiz plugin doet wat ik wil! (alleen weet ik nog niet hoe ik 2 vensters kan selecteren)
Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/01/07, 10:43:43 door reactokrato »

Re: Vensters naast elkaar plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/07, 12:15:24 »
Aha duidelijk.
Ik doe dit normaal met de hand en omdat het formaat onthouden word komt het de volgende keer weer net zo op, vandaar dat ik die functie nooit gebruikt heb.

In Ubuntu beperk ik me meestal tot 2 dingen per desktop en omdat ik 4 desktops heb kan ik 8 proggies tegelijk open hebben, ( wat ik normaal bijna nooit heb )

Ik vind het overzichtelijker om er 2 per desktop te hebben en wissel dan gewoon de desktops.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D