Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag  (gelezen 484 keer)

twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Gepost op: 2014/03/26, 18:22:58 »
Eerst de bestaande situatie:
Op mijn interne schijf staat alleen Windows 7 en Ik heb op een externe harde schijf een Xubuntu 13.11 installatie staan en op die externe harde schijf heb ik ook grub geïnstalleerd.
Dit is handig, want zodra ik die schijf niet aansluit, start de pc gewoon Windows op, zodra ik de schijf wel aankoppel en de bootsequence aanpast, start keurig netjes het grub menu op en kan ik kiezen uit ubuntu en windows (en wat andere opties).

Echter ben ik momenteel bezig om een definitief dualboot systeem te installeren.
Dit wordt een windows 7/linux mint 16 xfce installatie.

Voor het installeren van linux, koppel ik uiteraard alle externe stations af waardoor de installatie op zich geen conflicten kan veroorzaken en komt er logischerwijs dus ook een grub bootloader op de interne hdd te staan.

Tot zover geen vragen.

Nu de vraag:
Als straks(waarschijnlijk morgen of veel later in de avond/nacht, voorlopig ben ik nog uren bezig om Windows op te ruimen en flink op dieet te zetten) het geheel is geïnstalleerd, wordt dan niet het Grub menu op de interne schijf vernageld als ik de computer een keer wil opstarten met xubuntu 13.11 op de externe schijf waar dus ook een grub menu op staat? en andersom, dat het grubmenu op de interne schijf het grubmenu op de externe schijf niet verziekt?

Hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?

Re: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/26, 18:24:51 »
ps. het betreft een laptop ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/26, 23:09:47 »
In de BIOS kan je instellen, waar je vanaf opstart, die grub wordt op dat moment gebruikt.
Zonder Ext-HD wordt altijd de grub op de interne HD gebruikt........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/27, 07:59:38 »
Ik vermoed dat je in de bios met de bootvolgorde de usb boven/voor de interne hdd heb staan.
Hiermee zou dit systeem prima mee moeten blijven werken.

Het antwoord is dus simpelweg nee. Dit zou geen problemen moeten leveren.
De grub op de betreffende schijf verwijst naar de grub in de linux partitie van het te starten systeem.

Het afkoppelen van de externe hdd bij het installeren is inderdaad wel verstandig.

Re: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/27, 14:34:34 »
Dat bootsequence is een bekend verhaal. Standaard heb ik het zo ingesteld dat de computer eerst zoekt of er een usb drive aanwezig is en als tweede bootoptie de interne harde schijf.
Zodra de externe usb 2.0. schijf is gevonden wordt keurig netjes het grub menu getoond.

Gisteren had ik wat distro's getest, maar het is momenteel zeer droevig gesteld met LTS versies.
Van Linux Mint is 13 Maya de laatste LTS versie.... Leuk voor als XP vervanger, maar komt te kort voor als Windows 7 vervanger.
Ik was Xubuntu 13.11 gewend en daar zit ik momenteel ook mee op het net(via externe schijf), gisteren de LTS versie getest van Xubuntu 12.04 en die beviel simpelweg niet!!!
12.04 kon mijn 2e scherm niet goed aansturen, iets wat 13.11 wel kan en daarmee bedoel ik het uittrekken van mijn bureaublad naar het 2e scherm toe zodat ik op het ene scherm video kan kijken terwijl ik op de monitor gewoon kan internetten. Bij 12.04 kon ik of alleen de monitor of alleen het tv scherm of gekloond weergeven. Meerdere oplossingen geprobeerd, niks hielp. Verder vind ik 12.04 een flink stuk primitiever.
Min of meer uit pure frustratie heb ik het er weer vanaf gegooid, grub verwijderd en de standaard MBR weer hersteld.
Momenteel staat er alleen Windows op de interne schijf en voor de rest is de boel ongepartioneerd.

Ik vrees dat er voor de zoveelste keer een beroep op mijn geduld wordt gedaan en iets in me zegt me dat ik beter over een maand nog maar eens kan kijken totdat de nieuwste LTS versies uit zijn..... het zei zo.

Een alternatieve oplossing kan een tripple boot zijn, maar daar kleeft ook een waanzinnig nadeel aan:
In principe staat op het begin van de schijf al Windows 7, daarnaast zou ik een NIET-LTS distro kunnen zetten en daarnaast een LTS versie.
Het zeer grote nadeel ervan is dat een harde schijf aan het begin het snelst is en aan de einde op zijn traagst.
In dit geval zou de nieuwe nog uit de komen LTS distro op een trager gedeelte komen te staan als de NIET-LTS versie. Maar laten nieuwe versies juist de voorkeur genieten om op een snel gedeelte van de schijf te worden geplaatst, in dit geval dus naast Windows 7 en niet aan het einde van de schijf.

Helaas is het beter om nu gewoon ff NIKS te installeren,  en maar met andere hobby's een poosje gaan bezig houden.... Het zei zo.
Over een geruime maand nog maar eens ff kijken.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 14:38:30 door CB Interactive »

Re: twee keer grub: 1x op int en 1x op ext schijf vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/27, 19:35:13 »
Van mint 13 vind ik de desktop iets te eenvoudig.
Slecht is het absoluut niet.

Zelf ben ik Xubuntu 13.11 gewend en stiekem bevalt tie heel erg goed(je kunt er heel veel mee), de LTS versie van Xubuntu kent wat meer beperkingen, logisch omdat die versie ook iets ouder is.

Dat ik er Windows 7 op laat is omdat er bepaalde specifieke programma's zijn die alleen onder Windows draaien en (nog) niet in een emulator aan de praat zijn te krijgen zoals de echte Adobe Photoshop(hoewel ik voor de bouw van mijn nieuwste forum Gimp heb gebruikt).
Ik gebruik nu ongeveer een maand of 3 Xubuntu 13.11 en in die 3 maanden heb ik WIndows slechts 3 keer opgestart. Ik laat het overigens wel uit mijn hoofd om met Windows het internet op te gaan, dat is serieus dangerous. Ik heb wel goede ervaringen met dualboot systemen.

Ik heb over Windows genoeg kritiek punten, hoeveel wil je er hebben?
De snelheid van de internet verbinding alleen al, Linux is een stuk sneller. Dit is duidelijk te zien op snelheidssites zoals speedtest.net.
Ook bittorrent gaat onder Linux veel sneller! Transmission rules :)

Ik wacht voorlopig ff een maandje totdat er nieuwe LTS versies uit zijn, dat maandje houdt 13.11 ook nog wel vol :).