Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.  (gelezen 682 keer)

Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Gepost op: 2016/11/02, 16:47:05 »
Hoi. Ik gebruik al jaren een Compac Presario C700 laptop met Ubuntu 12.04.LTS (kan ook zijn 14.04.LTS, weet het niet zeker en kan het nu niet zien). Tijdens opstarten kom ik niet bij het bureaublad. Ik zie de letters UBUNTU met daaronder de vijf witte puntjes die van links naar rechts rood worden. Dit is allemaal nog zoals het hoort. Het scherm wordt dan zwart (ook nog gebruikelijk) en normaliter komt dan het bureaublad. Het scherm blijft nu zwart.
Ik heb recent geen updates gedraaid. De kernel heb ik al een hele tijd vast staan en tot nu toe probleemloos.

Ik heb een opstart gedaan met een USB-stick met Ubuntu 14.04.LTS en dan de optie "ubuntu proberen". Ik kan dan de harde schijf van mijn laptop benaderen maar ik kan mijn bestanden niet kopieren naar een externe harde schijf omdat ik de rechten niet bezit. Grrrrr....... Anders zou ik een nieuwe installatie kunnen doen. Of is er een mogelijkheid om Ubuntu 14.04.LTS te installeren vanaf de USB-stick op een zodanige manier dat ik mijn bestanden niet kwijt ben?

Alvast bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 16:52:11 door Hoewie Loewie »
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/02, 17:09:25 »
Hallo, ik raad je aan Puppy Linux naar een usb te 'branden' (da's een hele lichte Linux) en vanaf daar te booten, vaak kun je daarmee wel harde schijven benaderen en bestanden kopiëren.

Tip. Vergeet niet tijdens het booten het geluidsniveau iets te verhogen...  :)

Edit. Citaat van de site http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started.htm

"If your friend thinks that she has lost data from her corrupted hard disk, boot Puppy and try saving her data!"

Zo heb ik dat al een aantal keren voor elkaar gekregen (doorgaans met vervuilde Windows-installaties), ik noem Puppy dan ook mijn Zwitserse pc-zakmes, want dat is het. Ik heb het sinds jaar en dag ergens op m'n schijf staan: in geval van problemen even naar usb schrijven en - meestal - hup!
« Laatst bewerkt op: 2016/11/02, 17:15:28 door Paul Matthijsse »

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/02, 17:46:41 »
Hoi. Bedankt voor je reactie. Ik heb het volgende bestand Precise Puppy bedownload: precise-5.7.1.iso
Hoe krijg ik dat nu op een USB-stick en dat het opstartbaar is? Ik heb nog een andere werkende laptop waar Ubuntu 14.04.LTS op zit en kan die gebruiken om dat te doen.
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/02, 18:48:18 »
Hoi. Ik heb het Precise Puppy iso-bestand op een USB-stick gezet en daarmee de Compaq laptop opgestart. Precise Puppy is nu geladen en ik ben nu bezig om mijn bestanden over te zetten op een externe harde schijf. Als dat klaar is, ga ik Ubuntu 16.04.LTS downloaden en installeren op de Compaq. Ik hoop dat de Compaq dan weer gebruiksklaar te maken is.
Bedankt voor de hulp!
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/02, 18:53:25 »
Het maken van de opstartbare USB-stick met Precise Puppy heb ik nu onder windows met het programma Live USB Creator gedaan. Gelukkig heb ik windows er nog op staan. Heeft Ubuntu niet een programma waarmee zo'n opstartbare USB-stick te maken is?
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Offline Tom

  • Lid
Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/02, 19:09:28 »
Ja ik gebruik daar voor   unetbootin   staat in de repros van Ubuntu .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/02, 19:11:25 »
kijk even, lees eens door...: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/02, 19:35:13 »
Hoi. Ik gebruik al jaren een Compac Presario C700 laptop met Ubuntu 12.04.LTS (kan ook zijn 14.04.LTS, weet het niet zeker en kan het nu niet zien). Tijdens opstarten kom ik niet bij het bureaublad. Ik zie de letters UBUNTU met daaronder de vijf witte puntjes die van links naar rechts rood worden. Dit is allemaal nog zoals het hoort. Het scherm wordt dan zwart (ook nog gebruikelijk) en normaliter komt dan het bureaublad. Het scherm blijft nu zwart.
Ik heb recent geen updates gedraaid. De kernel heb ik al een hele tijd vast staan en tot nu toe probleemloos.
Heb je de laptop al eens opgestart in recovery mode? Als het goed is kom je dan meer informatie tegen die misschien bruikbaar is voor hulp.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/02, 20:55:06 »
Precise Puppy is nu geladen en ik ben nu bezig om mijn bestanden over te zetten op een externe harde schijf.
Ah zie je wel! Puppy for President!! :-)

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/03, 07:17:33 »
Ja ik gebruik daar voor   unetbootin   staat in de repros van Ubuntu .
werkt zeer goed gebruik ik al een paar jaar. :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/03, 10:11:26 »
Soms werkt Unetbootin hier niet, meestal als ik een alfa- of bètaversie wil wegschrijven (dan roept-ie tijdens het opstarten "geen besturingssysteem gevonden"). In dat geval schakel ik over op het programmaatje met de leuke naam "Opstartschijf aanmaken". Zit ook in Synaptic en is na installatie te vinden onder Instellingen en daarmee lukt het dan wel.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/03, 10:32:15 »
Je hebt tegenwoordig ook het programma Etcher om live USB sticks te maken. Werkt ook prima en heeft als voordeel dat je het niet hoeft te installeren. Gewoon uitvoerbaar maken en draaien.

https://etcher.io/

Offline Nero

  • Lid
Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/03, 12:41:33 »
Ik heb een opstart gedaan met een USB-stick met Ubuntu 14.04.LTS en dan de optie "ubuntu proberen". Ik kan dan de harde schijf van mijn laptop benaderen maar ik kan mijn bestanden niet kopieren naar een externe harde schijf omdat ik de rechten niet bezit. Grrrrr...
De standaard gebruiker bij Ubuntu heeft ID 1000. Deze van de Live heeft ID 999 en kan dus niet bij de gebruikersbestanden. Dit kan je wel als je gebruik maakt van sudo zodat je root rechten krijgt. Ik mijn te weten dat Puppy standaard met root werkt, waardoor die dan weer wel de bestanden kan kopiëren.

Re: Laptop met Ubuntu 12.04.LTS blijft hangen in opstart.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/03, 20:28:13 »
Ik mijn te weten dat Puppy standaard met root werkt, waardoor die dan weer wel de bestanden kan kopiëren.
Dat klopt, met Puppy kan je standaard bij veel schijven zonder dat je met wachtwoorden of andere tijdrovende onzin wordt lastiggevallen.  :) Veel schijven zei ik, maar geen standaard versleutelde RAID- of LVM-volumes. Maar ja, welke thuiseindgebruiker gebruikt die voor de zakelijke markt ontwikkelde systemen? Ik niet, alvast.