Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu menu niet automatisch bijgewerkt  (gelezen 514 keer)

tinokremer

  • Gast
Ubuntu menu niet automatisch bijgewerkt
« Gepost op: 2008/08/11, 10:01:52 »
Dit is het probleem...

Bij het toevoegen van spelletjes (standaard gnome desktop, rechts klikken op Applications en Add/Remove), was op een bepaald moment de harddisk vol. De installatie was dus maar half gedaan en kon niet meer verder.

Ik heb vervolgens met de hand de apt-cache opgeruimd en de geinstalleerde spelletjes via synaptic verwijderd. Toen bleek echter dat ze nog wel in het menu stonden, dus heb ik ze via de menu editor met de hand verwijderd.

Het probleem is nu dat als ik nu 1 van deze spelletjes toevoeg, ze niet in het menu "Games" terecht komen. Andere installaties gaan prima. Iemand een idee?

Ubuntu menu niet automatisch bijgewerkt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/11, 10:31:40 »
Probeer eens in de terminal
Citaat
update-menus
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

tinokremer

  • Gast
Ubuntu menu niet automatisch bijgewerkt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 13:25:22 »
Die opdracht bestaat niet bij mij. Ik heb wel het probleem gevonden. In ~/.local/share/applications staan allemaal bestandjes. Die zien eruit zoals dit:

[Desktop Entry]
Categories=Application;Game;ArcadeGame;X-Red-Hat-Extra
Comment=OpenGL pinball game
Encoding=UTF-8
Exec=pinball
Hidden=true
Icon=pinball.xpm
Name=Emilia Pinball
Terminal=0
Type=Application
X-Desktop-File-Install-Version=0.2

...Hier stond een bestand voor elk van de geinstalleerde spelletjes die ik met de hand uit het menu heb verwijderd. Kennelijk leest het menu deze uit, want als ik de hele map leeg maak (bestanden verplaatst naar een tijdelijke backup map), werkt alles weer naar behoren.

tip voor anderen die wellicht dit probleem ook hebben, start een terminal en doe:

cd ~/.local/share
cp applications applications.backup
rm -f applications/*
De backup staat nu in ~/.local/share/applications.backup welke je naderhand kunt verwijderen als je wilt.