Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen beeld  (gelezen 3543 keer)

Gast

  • Gast
Geen beeld
« Gepost op: 2006/07/27, 21:23:02 »
Hi,

als ik de cd van ubuntu insteek krijg ik het opstart gedeelte te zien. Als de desktop zou moeten verschijnen krijg ik een mededeling van het scherm dat de frequentie out of range is.

ik heb al getracht de opstartopties te wijzigen voor ubuntu start. (resolutie lager gezet en opstartregel vga=771 gebruikt) niets help.

mijn schermkaart: geforce fx 5200 en scherm AOC 19" CRT

ik weet dat de desktop verschijnt daar ik (met wat geluk) in de rechterbovenhoek klik en daarna ergens midden in het scherm ik heropstart of afsluit (afhankelijk van hetgeen ik blindelings selecteer...

Hoe kan ik dit oplossen?

alvast bedankt!

Jabiroe

Offline wutnubu

  • Lid
Geen beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/28, 06:40:50 »
Het ligt waarschijnlijk aan je scherm.
Hier heb ik dat gehad toen ik 17 inch schermen kocht. De oude CRT schermen hadden een resolutie hoger dan het TFT scherm aankon. Dus de aansturing vanuit Linux was te hoog voor het nieuwe scherm. Ingesteld met het oude op een lagere resolutie en toen ging alles goed met de nieuwe schermen.

Bij jou is het waarschijnlijk iets gelijksoortig, al weet ik niet zo goed hoe je dat moet aanpakken.
Wat is het resolutiebereik van je scherm?
Begin eens met gewoon de laagste ervan.

Succes

Offline theokus

  • Lid
Geen beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/28, 12:49:50 »
Citaat van: w.hellinga
Het ligt waarschijnlijk aan je scherm.
Hier heb ik dat gehad toen ik 17 inch schermen kocht. De oude CRT schermen hadden een resolutie hoger dan het TFT scherm aankon. Dus de aansturing vanuit Linux was te hoog voor het nieuwe scherm. Ingesteld met het oude op een lagere resolutie en toen ging alles goed met de nieuwe schermen.

Bij jou is het waarschijnlijk iets gelijksoortig, al weet ik niet zo goed hoe je dat moet aanpakken.
Wat is het resolutiebereik van je scherm?
Begin eens met gewoon de laagste ervan.

Succes
Linux is slimmer dan je denkt ;)
Je moet die kaart handmatig configuren via : sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Op een gegeven moment komt de monitor aan de beurt, als je dit uitvoert.
Kies dan voor "advanced", Linux zal dan de frequeties kennen en tonen
en jij moet niet meer doen dan "enteren".
Zo heb ik dat gedaan en dat is dus prima voor mekaar gekomen.
As good as it gets

Gast

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/31, 21:53:53 »
Hi,

mijn probleem is dat ik zelfs niet aan configureren van een schermkaart toekom. Ik heb het probleem bij het insteken van de live cd (als ik mij niet vergis moet je de live cd opstarten en kan je dan kiezen voor installeren van ubuntu)

Mijn scherm kan redelijk hoge resoluties aan (in windows xp werk ik op 1600 x 1200 aan 75Hz) Als ik een hogere vernieuwingsfrequentie wil, krijg ik dezelfde mededeling van mijn scherm (attention out of range). ik werk nu dus aan het maximum wat mijn scherm aankan)

Mijn CRT is samen met mijn computer gekocht. (http://www.nam.aocdisplay.com/specifications/specs_9glr.html)

Mijn schermkaart kan hogere resoluties en een hogere vernieuwingsfrequentie aan. Maar ik heb het probleem ook als ik bij de opstartparameters van ubuntu live cd de resolutie aanpas naar een lagere

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Jabiroe

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Geen beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/31, 22:01:55 »
Kan je je beeldscherm niet handmatig instellen op een lagere resolutie en frequentie?
Via een knopje op je scherm zelf?
Ik heb mijn scherm op 1280X1024 @ 60.0HZ/63.9KHZ staan. Werkt perfect.

Ik dacht dat dat kan op sommige modellen maar ben niet zeker.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Geen beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/31, 22:08:29 »
Citaat
mijn probleem is dat ik zelfs niet aan configureren van een schermkaart toekom. Ik heb het probleem bij het insteken van de live cd (als ik mij niet vergis moet je de live cd opstarten en kan je dan kiezen voor installeren van ubuntu)
Klopt je kiest installeren.
Eigenlijk installeer je niet echt, want alles word in het geheugen geladen.

Wanneer hij dan klaar is werkt alles ( als het goed is) en pas wanneer je op de Installatie knop op je desktop klikt zal de echte installatie beginnen.

Citaat
Mijn schermkaart kan hogere resoluties en een hogere vernieuwingsfrequentie aan.
even ter vergelijking:
Mijn auto heeft een motor van 275 PK, dus ik kan 200km/u
Maar mijn auto is sterk genoeg om een motor te dragen van 600 PK.
echter die zit er niet in dus kan ik maar 200KM/u rijden.
Dit geld dus ook voor je monitor.

Citaat
Maar ik heb het probleem ook als ik bij de opstartparameters van ubuntu live cd de resolutie aanpas naar een lagere
Ik vrees dat Ubuntu jouw vga kaart niet goed detecteerd bij het booten.
En anders snap ik je vraag niet goed ?
Want als je parameters kan veranderen heb je dus wel beeld ?? nadat de Live Cd is opgestart ??

Vraagje van mijn kant:
Welke Live CD gebruik je ?
De gewone l386 versie ?
of de 64 bit versie ?

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Gast

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/02, 21:58:18 »
Hi,

alvast bedankt voor jullie antwoorden :-)

ik heb de live CD besteld via free shipit, het is dus een offici

Jabiroe

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/28, 21:33:43 »
Hi,

ik heb ondertussen ook de CD van kubuntu besteld en gekregen. Ik heb hetzelfde probleem.

Kan ik bij het opstarten van de live cd ook de vernieuwingsfrequentie opgeven (bij extra of zo?) zo ja, wat typ ik daar dan?

alvast bedankt

Jabiroe

Offline eendje

  • Lid
Geen beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/28, 22:55:23 »
Aan de grafische kaart ligt het waarschijnlijk niet. Ik heb dezelfde kaart en geen centje pijn.

Kun je niet met de alternate CD installeren (text modus) en dan later de grafische kaart instellen?

Probeer het eens met noacpi?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/28, 23:06:03 »
Ik zou eendje's suggestie volgen en dan later via dpkg-reconfigure xserver-xorg of door /etc/X11/xorg.conf aan te passen de VertRefresh en HorizSync goed instellen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jabiroe

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/29, 22:41:10 »
Hoi,

enige duiding in resoluties en frequenties die ik op kan meten...

Bij het opstarten (bios): 720x400  Horizontale frequentie: 30Khz Verticale frequentie: 70Hz

Bij het keuzemenu van de live-cd (waar je taal kan kiezen, toetsenbord, ...) waar je kan kiezen tussen opstarten van ubuntu in gewone of veilige modus...: 640x480 H: 31Khz, V: 60Hz

Ik kies voor opstarten van ubuntu. Ik krijg het logo te zien met een voortgangsbalk. Daaronder de tekst van alles wat opgestart wordt. resolutie: "user mode" frequenties: H 31Khz, V 70Hz

Op het moment dat ik dan de desktop verwacht te zien, krijg ik de mededeling: attiention out of range H: ,2Khz V 218,5Hz

De horizontale vernieuwingsfrequentie valt bijna naar nul en de verticale gaat veel te hoog.

Ik heb dit tot nu toe al altijd gehad. Wat ik ook probeerde. Bij opstartparameters heb ik al volgende dingen gedaan zonder resultaat:
pci=noacpi
vga=771
ik heb al verschillende resoluties gekozen bij het opstartscherm (meestal 640x480x16; de laagste) ook met pci=noacpi en vga=771

Ik weet het niet meer. Ik heb het bij ubuntu en Kubuntu (testen niet allemaal gedaan bij die laatste) Ik dacht dat er nu een goede linuxversie uit was, een die windows wel kon vervangen. ik heb al verschillende linuxen getest, maar allen voldeden ze niet voor mij. of stukken hardware konden niet gebruikt worden of ik kon gewoonweg niet installeren (nu is het hardware die niet wil blijkbaar)

ik vrees dat ik ook deze op de hoop van 'niet goed genoeg' zal moeten smijten :-(

waar vind ik de alternate cd? misschien brengt die wel een oplossing...

groeten,

jabiroe

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/30, 00:56:54 »
Als de grafische desktop niet wil starten, kan je op de live cd dan met CTRL+ALT+F1 naar een virtual console gaan ? (of was dit niet mogelijk)

als dit wel mogelijk is, dan moet je daar eens proberen om met bv. vim of nano je xorg.conf bestand aan te passen en HorizSync en VertRefresh daar in te stellen:

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Je gaat met de pijltjestoetsen (of page down) naar beneden tot je komt aan de sectie Monitor (section "Monitor")

Voeg deze 2 opties toe:

Citaat
Section "Monitor"
    Identifier     "Generic Monitor"

    ## Deze 2 opties toevoegen
    HorizSync       28.0 - 51.0
    VertRefresh     43.0 - 60.0

    Option         "DPMS"
EndSection
Je mag die waarden natuurlijk veranderen in andere waarden, dit zou in je monitor handleiding moeten staan. Dit is wat werkt op mijn oude 15" CRT schermpje :P

----

Ohja, de alternate CD vind je hier:
(ik veronderstel dat je de x86 versie wil)

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/6.06/ubuntu-6.06.1-alternate-i386.iso

of als die server te traag is hier:

http://sommerville.uvt.nl/ubuntu/6.06/ubuntu-6.06.1-alternate-i386.iso

of hier:

ftp://ftpserv.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-alternate-i386.iso

of hier:

http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/ubuntu/6.06/ubuntu-6.06.1-alternate-i386.iso
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline wutnubu

  • Lid
Geen beeld
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/30, 06:57:35 »
Wanneer je bij opstarten of installeren een "out of range" krijgt, kun je ook in het eerste (opstart) scherm een resolutie kiezen. Via een functietoets zoals staat aangegeven.
Hier kwam bij het installeren ergens aan het einde van de installatie steeds een zwart scherm met wat witte blokjes en verder helemaal niets.
Na kiezen van een resolutie 1280x1024 ging alles wel lekker. Het betrof de alternate-cd met een flatscreen.

Groet

Jabiroe

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/31, 22:07:27 »
Citaat van: profoX
Als de grafische desktop niet wil starten, kan je op de live cd dan met CTRL+ALT+F1 naar een virtual console gaan ? (of was dit niet mogelijk)

als dit wel mogelijk is, dan moet je daar eens proberen om met bv. vim of nano je xorg.conf bestand aan te passen en HorizSync en VertRefresh daar in te stellen:

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Je gaat met de pijltjestoetsen (of page down) naar beneden tot je komt aan de sectie Monitor (section "Monitor")

Voeg deze 2 opties toe:

Citaat
Section "Monitor"
    Identifier     "Generic Monitor"

    ## Deze 2 opties toevoegen
    HorizSync       28.0 - 51.0
    VertRefresh     43.0 - 60.0

    Option         "DPMS"
EndSection
Je mag die waarden natuurlijk veranderen in andere waarden, dit zou in je monitor handleiding moeten staan. Dit is wat werkt op mijn oude 15" CRT schermpje :P
Hi,

CTRL ALT F1 werkt...

Ik krijg de mededeling 'out of range', ik druk de toetsenconbinatie in en ik krijg een promt te zien. So far so good.

ik probeer sudo nano ... en krijg inderdaad een file met configuratiegegevens.

Tot mijn grote verrassing staan de waaden die je opgeeft al ingevuld... zonder komma getal, maar toch. (heb komma's toegevoegd en met CTRL ALT F7 kon ik terug naar desktop -> Out of range)

Ik heb het gevoel dat die file wijzigen niet rechtstreeks mijn instellingen be

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/31, 23:58:22 »
Nadat je in nano de veranderingen hebt aangebracht
(met komma bedoel je in dit geval toch een punt he? want een echte komma zou niet werken)
dan moet je inderdaad nog nano afsluiten en je instellingen opslaan:
CTRL+X en dan bij opslaan Ja of Yes typen

en dan moet je inderdaad nog de X sessie herstarten, en dat ben ik vergeten uit te leggen :)
dat doe je zo:
sudo /etc/init.d/gdm restart

Succes!

edit: dat daar PCI staat, dat is het probleem niet, dat hoort zo :) ik weet niet wat de technische uitleg daarvan is (ben geen hardware/driver guru), maar dat is normaal ;) dat is bij iedereen zo

het probleem is overduidelijk jouw monitor of monitor frequency instellingen in X, dat vertelt de melding "Frequency Out of Range" ons.

Vul de waarden in die in je monitor handleiding staan, als je die kan vinden :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jabiroe

  • Gast
Geen beeld
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/03, 11:35:29 »
zucht...

in  xorg.conf heb ik de frequenties gezet van mijn monitor (uit de handleiding die meegeleverd was op CD)

na de opdracht "sudo /etc/init.d/gdm restart" krijg ik volgende twee lijntjes op mijn scherm:

gnome display manager stop...    [OK]
gnome display manager start...   [fail]

CTRL ALT F7 (desktop dus) geeft... out of range, met nog altijd dezelfde frequenties (.2Khz en 218Hz)

Het lijkt dus alsof gnome niet kijkt naar wat er in xorg.conf staat. Want ook met de frequenties die standaard ingevuld staan, kom ik niet aan .2 en 218...

Misschien lukt het met KDE, welke opdracht moet ik daarvoor ingeven? Staat de configuratie file op dezelfde plaats? Welke opdracht om te herstarten?

thx

Jabiroe

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Geen beeld
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/03, 12:41:52 »
Ik zou textinstallatie doen via de Alternate Installatie cd

en daarna zou ik mijn beeld proberen te fixen door de fglrx driver te installeren voor ati of nvidia driver voor nvidia
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)