Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???  (gelezen 1285 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Gepost op: 2012/02/08, 08:28:03 »
Ha die Linux Goeroes,

(Deze vraag is niet specifiek gebonden aan Linux)

Scenario:
* +/- 30 nieuwe pc's vers uit doos uitgepakt.
* De hardeschijven van de pc's zijn leeg!
* Computers ondersteunen PXE functies.
* Er is al een image gemaakt op een reference machine.
* Ik wil niet met een usb/cd langs de computers om ze op te starten (bijv de ghost usb, dan network drivers laden> multicast handmatig selecteren, image klaar zetten ect)

Is er een software pakket, dat nieuwe computers kan detecteren, en je lui vanaf je servertje/werkstation ze kan selecteren en de image kan aanzetten?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/08, 09:45:47 »
CloneZilla kan dat, lijkt me, en je kunt het via scripting automatiseren. Automatisch detectie van nieuwe computers is er wel niet bij, vrees ik, maar dat hoeft ook niet vermits clients via PXE automatisch contact opnemen met een TFTP-server en je alles van daaraf kunt klaarmaken.
Zelf gebruik ik CloneZilla ook, maar de laatste tijd heeft het problemen met de ondersteuning van JFS-volumes (die ik nogal veel gebruik).

Offline Support4u

  • Lid
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/08, 09:53:53 »
Momenteel gebruiken we de symantect ghost solution 2.5, en als je dan een image hebt gemaakt, moet je met zo'n usb booten, en dan pas kan je een image terug zetten via multicast.

Waar staat tft-server voor?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/08, 09:55:36 door Support4u »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/08, 10:00:10 »
Het booten van een USB dient om een OS te starten dat contact kan opnemen met de Symantec server om het Ghost image te downloaden en op de harde schijf te schrijven.
Via PXE kun je iets dergelijks ook doen: je maakt een startbare CloneZilla (met een script zodat het niet-interactief wordt) die geladen wordt door PXE op de TFTP-server om op de door jou gewenste server het juiste image te halen en weg te schrijven op de harde schijf. Er zullen alleen instructies tussen moeten zitten om te detecteren of dat al gebeurd is of niet: je wil immers niet dat het gebeurt bij elke boot van het systeem (al zou dat wel ideaal zijn voor kiosksystemen). Via PXE kun je trouwens ook een complete gebruikersdesktop laden en booten als je wil, zonder lokale harde schijf.

TFTP staat voor "Trivial Transfer File Protocol" en is verplicht bij PXE.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/08, 10:03:25 »
Wederom moet je dus nogsteeds langs de computers met een cd of usb.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/08, 12:43:26 »
Clonezilla op een PXE server: http://clonezilla.org/livepxe.php
Als de computers opstarten via het netwerk kunnen ze dan automagisch de image binnenhalen.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Vraag over: Bare-Metal restore mogelijkheden???
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/08, 13:11:12 »
Clonezilla op een PXE server: http://clonezilla.org/livepxe.php
Als de computers opstarten via het netwerk kunnen ze dan automagisch de image binnenhalen.

Okeey interessant, ik ga het is proberen!