Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RDP van Windows 7 naar dual boot machine werkt half  (gelezen 983 keer)

Offline aFrz

  • Lid
RDP van Windows 7 naar dual boot machine werkt half
« Gepost op: 2014/08/15, 10:05:05 »
Als Ubuntu-nieuweling loop ik tegen enkele problemen aan. Dit is wat ik wil: een oudere PC (P4/HT, 2GB RAM) met Ubuntu gebruiken om een Minecraft/Bukkit server voor mijn zoon en zijn vrienden te draaien. Omdat die oude PC in een berging staat wil ik het onderhoud daarop uitvoeren van achter mijn Windows 7 laptop.  Daarom wil ik eerst RDP aan de gang krijgen.

Het oude ding draait al sinds jaar en dag Windows XP Professional, waarop de Bukkit server redelijk werkte en waarmee ik de RDP verbinding prima kon gebruiken. Ter verbetering heb ik nu Ubuntu 14.04 LTS naast Windows XP geïnstalleerd. De netwerknaam die ik aan de computer heb gegeven is onder Windows en Ubuntu hetzelfde (Nestor). In mijn router heb ik het IP-adres 192.168.0.150 gekoppeld aan het MAC adres van mijn netwerkkaart.

Als ik de PC start in Windows XP modus kan ik vanaf de laptop zowel pingen op computernaam als een RDP verbinding opzetten met mijn laptop.

Als ik dezelfde PC start in Ubuntu modus kan ik niet pingen op computernaam, maar wel op IP adres. "Ping /a" is niet in staat om de hostnaam te vinden.  Het opzetten van een remote desktop verbinding naar het IP-adres van de PC leidt tot het bericht dat er geen verbinding kan worden gemaakt om drie mogelijke redenen: 1) externe toegang tot de server is niet ingeschakeld. 2) externe computer staat niet aan. 3) externe computer is in het netwerk niet beschikbaar.

Ik heb nog een oud netbook (Atom) waarop ik Windows XP volledig heb vervangen door Ubuntu 14.04. Bij pingen en het opzetten van een RDP verbinding  reageert deze precies hetzelfde als Nestor in Ubuntu modus. Ik heb ook een laptop met Windows 8.1 en daarop krijg ik dezelfde melding als op de Windows 7 machine.

Omdat de verbinding tussen Nestor in Windows mode en de laptop wel werkt, terwijl dezelfde hardware in Ubuntu mode elkaar weigert te zien, denk ik dat er nog iets niet goed is in mijn Ubuntu installaties.
Ik heb http://c-nergy.be/blog/?p=5305 gebruikt om xrdp te installeren, maar omdat ik ook niet kan pingen naar de hostnamen van de beide Ubuntu machines denk ik dat er in de netwerkverbinding zelf iets niet goed is.

Wie heeft er tips voor mij?

Offline aFrz

  • Lid
Re: RDP van Windows 7 naar dual boot machine werkt half
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/16, 19:08:11 »
Mijn vraag kan in delen en korter. Het eerste dat ik zou willen weten is waarom de Dual Boot machine in Windows mode blijkbaar via DNS te vinden is, en dezelfde machine in Ubuntu mode niet. Iemand een idee?


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: RDP van Windows 7 naar dual boot machine werkt half
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/16, 19:29:32 »
Het eerste dat ik zou willen weten is waarom de Dual Boot machine in Windows mode blijkbaar via DNS te vinden is, en dezelfde machine in Ubuntu mode niet. Iemand een idee?
Zelf heb ik samba geïnstalleerd voor een lokale netwerkschijf en daarna was het wel mogelijk om vanuit Windows op computernaam te pingen (en verscheen de Ubuntu computernaam ook in Windows verkenner).
sudo apt-get install samba
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aFrz

  • Lid
Re: RDP van Windows 7 naar dual boot machine werkt half
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/17, 15:29:05 »
Bedankt testcees, dit is een flinke stap vooruit.  Ping naar een hostnaam werkt en ik ben er inmiddels één keer in geslaagd om een RDP verbinding te maken met het netboekje.  Inderdaad verschijnen "Nestor" en "Thing" nu ook in de Windows verkenner.

Ik moet nog wat verder oefenen met die RDP verbinding. Het lijkt alsof dat maar één keer lukt en dat het daarna niet meer wil herstellen. Ik meen dat ik daarover al ergens wat gelezen heb.

Nogmaals dank.